طرح درس سالانه علوم اول دبیرستان

طرح درس سالانه علوم اول دبیرستان

طرح درس سالانه علوم اول دبیرستان

طرح-درس-سالانه-علوم-اول-دبیرستانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ 
‏ 
‏نام‌ درس: ‏علوم‌تجربی ‏موضوع: ‏انواع ‏مخلوط ‏مدت: ۴۵ ‏دقیقه
‏شماره‌ی طرح درس: نام مدرسه: ‏تعداد دانش‌آموزان: نفر
‏نام دبیر: کلاس: ‏اول ۱ ‏تاریخ: ۳۰/۹/۸۳
‏صفحه کتاب: ۳۷- ۳۵
‏مشخصات کلی
‏آشنایی با مخلوط همگن و ناهمگن
‏هدف کلی
۱- ‏تعریف مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
۲- ‏ویژگی‌۳- های مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
۴- ‏بتواند برای مخلوط همگن و ناهمگن مثال بزند.
۵- ‏مثال‌۶- هایی که در زندگی روزانه در رابطه ‏با این دو مخلوط می‌۷- باشد نام ببرد.
۸- ‏بداند نام دیگر مخلوط همگن محلول است.
۹- ‏بداند که جداسازی مخلوط ناهمگن راحت‌۱۰- تر ‏است.
‏هدف‌های رفتاری
‏اشاره به این موضوع که تمام چیزهای اطراف ما را خداوند آفریده از ‏جمله مواد گوناگون و توجه به این مطلب که هستی و هر چه در آن است برای انسان آفریده ‏شده و خلقت خاک، آب و هوا که نمونه‌هایی از مخلوط‌های همگن و ناهمگن است بیهوده ‏نبوده و در خدمت انسان و برای بهتر زندگی کردن او و در نهایت به کمال مطلوب رسیدن ‏او می‌باشد.
‏هدف دینی
‏کتاب درسی ـ گچ رنگی ـ وسایل آزمایش از قبیل لیوان، آب، نمک، شکر، ‏قاشق، خاک، مقداری نخود و لوبیا و عدس، مقداری آجیل، بشقاب
‏وسایل کمک آموزشی
‏سخنرانی ـ بارش مغزی ـ پرسش و پاسخ، انجام آزمایش
‏روش و شیوه‌ی تدریس
۳ ‏دقیقه
‏سلام، احوالپرسی از دانش‌آموزان، دقت در وضعیت جسمی و حضور و غیاب ‏آنها کنترل تکالیف دانش‌آموزان
‏قبل از شروع درس
۷ ‏دقیقه
‏قبل از شروع درس برای آماده‌سازی دانش‌آموزان ‏برای درس جدید سؤالاتی از درس گذشته پرسیده می‌شود:
‏الف) انواع مواد را نام ببرید.
‏ب) تعریف عنصر چیست؟
‏ج) تعریف ماده مرکب چیست؟
‏د) ماده‌ی خالص کدام است؟
‏هـ ) برای عنصر، ترکیب و خالص مثال بزنید. و) ‏فرق مخلوط و خالص را بیان کنید.
‏ارزشیابی تشخیصی
۵ ‏دقیقه
‏برای ایجاد انگیزه دو لیوان برداشته مقداری آب در هر دو می‌ریزیم ‏به یکی مقداری نمک و به لیوان دیگر مقداری خاک اضافه می‌کنیم و هر دو را هم می‌زنیم ‏و از یکی از بچه‌ها می‌خواهیم که خاک را در آب پیدا کند و نشان دهد و از دانش‌آموز ‏دیگر می‌خواهیم که نمک را در آب پیدا کند و نشان دهد البته دانش‌آموز دوم نمی‌تواند ‏این کار را انجام دهد پس آیا نمک‌ها کجاست؟ به دانش‌آموز دوم می‌گویم آب را چشیده و ‏هم‌خودش و هم سایر دانش‌آموزان را از وجود نمک مطلع کند سپس به دانش‌آموزان خبر دهد ‏که آب شور می‌باشد. دانش‌آموزان می‌گویند و می‌پرسند سپس با آنکه آب شور است را ‏دیده نمی‌شود و با همین سؤال درس جدید را ارائه می‌دهیم.
‏آماده‌سازی و ایجاد انگیزه
۷ ‏دقیقه
‏تدریس درس جدید را به این ترتیب آغاز می‌کنیم: ‏بررسی شکل کتاب صفحه ۳۷- ۳۵ ـ مطالعه کتاب
‏همان‌طور که دوستان شما آزمایش را انجام دادند ‏متوجه شدید در هر دو لیوان مخلوط تشکیل شده ولی این دو مخلوط با هم تفاوت دارد. ‏امروز با دو نوع مخلوط و تفاوت آنها آشنا می‌شوید، سپس روی تخته‌سیاه با اشاره ‏دوباره به تعریف مخلوط و تفاوت آن با ماده‌ی خالص انواع مخلوط‌ها را می‌نویسیم و هر ‏دو مخلوط یعنی همگن و ناهمگن را تعریف کرده و اشاره می‌کنیم که نام دیگر مخلوط‌های ‏همگن محلول است. دوباره برای دریافت بهتر موضوع درس دست به انجام آزمایش می‌زنیم، ‏این‌بار از دو گروه می‌خواهیم که آزمایش را انجام دهند و در حین آزمایش چک‌لیست
‏ارائه‌ی درس جدید
‏مربوط به این دو گروه را هم تکمیل می‌کنیم.
‏گروه اول آزمایش اول با وسایل آب و لیوان و ‏قاشق و شکر و گروه دوم آزمایش دوم با وسایل بشقاب، مقداری نخود، لوبیا و عدس. گروه ‏اول شکر را در آب حل کرده و هم زده و دیگر شکر دیده نمی‌شود و نمی‌توان آن را تشخیص ‏داد و با چشیدن آب به این نتیجه می‌رسند که تمام آب شیرین شده و در همه‌جای لیوان ‏شکر وجود دارد. گروه دوم در بشقابی مقداری نخود و لوبیا و عدس را با هم مخلوط کرده ‏و سرگروه به هر یک از اعضای گروه مقداری از این مخلوط را می‌دهد و از آنها می‌پرسد ‏آیا به همه به یک اندازه مخلوط داده است. که البته پاسخ دانش‌آموزان خیر است و این ‏دانش‌آموزان نتیجه می‌گیرند که اجزای این مخلوط با چشم دیده شده و قابل تشخیص است و ‏به هر کدام تعداد مساوی این مواد نرسیده و پخش نشده است. پس از اتمام آزمایش با روش ‏بارش مغزی ویژگی‌های این دو مخلوط را به‌طور جداگانه روی تابلو نوشته و در نهایت ‏دانش‌آموزان به این موضوع پی می‌برند که مخلوط همگن اجزای آن قابل تشخیص نیست و ‏به‌طور یکنواخت پخش شده است و مخلوط ناهمگن اجزای آن قابل تشخیص است و به‌طور ‏یکنواخت پخش نشده است.
‏برای پایان درس برای اطمینان بیشتر از اینکه ‏دانش‌آموزان درس را متوجه شدند از آنها می‌پرسیم که آجیل مخلوط ناهمگن است یا همگن ‏و آنها با توجه به ویژگی‌های مخلوط‌ها و با دیدن آجیل و اینکه مقداری آجیل در دست ‏بعضی از دوستان خود مشاهده می‌کنند که اجزای آن قابل تشخیص است و به‌طور یکنواخت ‏پخش نشده است، پس مخلوط ناهمگن است.
۵ ‏دقیقه
‏در این مرحله از درس ارائه شده خلاصه و ‏جمع‌بندی به عمل آمده و در روی تابلو نوشته شده و سپس به‌صورت پرسش از دانش‌آموزان ‏سؤالاتی به‌عمل می‌آید تا درس خلاصه شود:
‏تعریف مخلوط چیست؟
‏انواع مخلوط را نام ‏ببرید.
‏ویژگی‌های مخلوط همگن و ناهمگن ‏چیست؟
‏برای هر مخلوط مثال ‏بزنید؟
‏جمع‌بندی و خلاصه
۵ ‏دقیقه
‏برای این مرحله از تدریس از دانش‌آموزان سؤالی پرسیده می‌شود و ‏باید افراد گروه برای جواب مشورت کرده و جواب توسط منشی گروه نوشته شود سپس جواب هر ‏گروه را بررسی کرده و در نهایت همه‌ی گروه‌ها را تشویق و به گروه برتر جایزه داده ‏شود و سؤال این است «آیا هوا مخلوط همگن است یا ناهمگن»
‏ارزشیابی پایانی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x