سیستمهای اسکادا و کاربرد آن در صنعت برق(scada) (ورد)

سیستمهای اسکادا و کاربرد آن در صنعت برق(scada) (ورد)

سیستمهای اسکادا و کاربرد آن در صنعت برق(scada) (ورد)

سیستمهای-اسکادا-و-کاربرد-آن-در-صنعت-برق(scada)-(ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۹۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏سیستمهای اسکادا و کاربرد آن در صنعت برق(scada‏)
‏چکیده :
SCADA‏، مخفف Supervisory Control and Data Acquisition‏، به معنی سیستمهای کنترل و سرپرستی داده، امروزه به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، و برق آبی، برای سرپرستی داده های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم اسکادا، امکان مونیتور کردن و کنترل پروسسهایی که در سایتهای دوردست قرار گرفته اند را به اپراتور می دهد. یک طراحی خوب سیستم اسکادا، با حذف نیاز بازرسی مکرر پرسنل از سایتها، باعث صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه می گردد. در سالهای اخیر، این سیستمها از نظر کاربری، قابلیت گسترش، و کارایی پیشرفتهای چشمگیری نموده و حتی برای پیچیده ترین سیستمهای کنترلی، مانند آزمایشهای فیزیکی، نیز گزینه ای بسیار مناسب به شمار می روند.
‏هدف این پروژه بررسی ساختار سیستمهای اسکادا می باشد. در فصل اول مقدمهای بر تاریخچه سیستمهای اسکادا و همچنین ضرورت سیستمهای قدرت را می خوانید. در ادامه نیز روند حرکت تکنولوژی در این زمینه مختصراً بررسی می شود. فصل دوم به بررسی ساختار کلی سیستمهای اسکادا می پردازد. در این فصل سیستمهای محلی، ارتباطی، و مرکزی مورد بررسی قرار می گیرند. این فصل با معرفی خانواده های مختلف سیستم اسکادا و پارامتر های ارزیابی آن به پایان می رسد. بررسی دقیق اجزای سخت افزاری یس سیستم اسکادا موضوع فصل سوم است. در این فصل سنسورها، محرکها، پایانه ها (پایانه راه دور RTU‏، و پایانه مرکزی MTU‏)، و رابط انسان و ماشین(سیستم HMI‏) به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته اند.
‏بخش مهمی از ساختار سیستمهای اسکادا در واقع مخابرات، و تجهیزات مخابراتی آن است. به این موضوع در فصل ۴ پرداخته شده است. ابتدا آرایش مخابراتی و سیستمهای ارتباطی مختلف موجود، به همراه مزایا و معایب آنها بررسی شده و سپس پروتکلها و استانداردهای موجود و متداول در این زمینه مورد بحث قرار گرفته اند.
‏در سالهای اخیر با گسترش مفهوم ‏شبکه،‏ و استفاده گسترده از آن در ساختار مخابراتی سیستمهای اسکادا، امنیت این سیستمها به مسئله مهمی تبدیل شده است. در فصل ۵ ضمن بررسی این مسئله، راهکارهای عملی کلی برای مقابله با خطرات و آسیب پذیری ها، و همچنین پیشنهادات جزئی و دقیقتر برای ارتقاء امنیت سیستمهای اسکادا آورده شده است. در پایان نیز پس از خلاصه و نتیجه گیری پیشنهاداتی چند برای بهبود سیستمهای اسکادای فعلی، و آینده آمده است.
‏امید است این پروژه گامی به سوی بهبود و ارتقای کارایی و کیفیت سیستمهای کنترل در صنایع برداشته، و مقدمه ای برای انجام تحقیقات و پیشرفتهای آتی باشد.
‏فصل اول ‏–‏ ضرورت ونقش سیستم های کنترل
‏مقدمه :
‏نیاز به انرژی الکتریکی مطمئن در تمام جنبه های زندگی کنونی امری کاملاً روشن بوده و نقش بسیار بارز و چشمگیری را دارا می باشد و هدف اصلی در ارایه بهینه این انرژی ، جلب رضایت و اطمینان مصرف کنندگن است. بنابر این برای دستیابی به این هدف ، باید سیستم الکتریکی ، تحت نظارت و بررسی همه جانبه و بطور دقیق و دائمی قرار گیرد.
‏روشن است که هدف اصلی از برپایی نیروگاهها، خطوط انتقال ، ایستگاههای مبدل ولتاژ و شبکه های توزیع ، تأمین انرژی الکتریکی مصرفی مورد نیاز است . کاربرد انرژی الکتریکی در زندگی روزمره امری اجتناب ناپذیر است و با توجه به اختراعات و نوآوری های علمی محققان و دانشمندان ، هر روز بر دامنۀ وسعت آن نیز افزوده می شود.
‏از نقطه نظر دیگر ، با رشد فزاینده جمعیت و طرحهای گوناگون توسعه ، باید با گسترش شبکه های الکتریکی ، شرایطی‏ را فراهم کرد که همگان بتوانند از این انرژی استفاده کنند. نکتۀ مهم و حائز اهمیت در این خصوص ، افزایش کیفیت و رعایت محدوده های مجاز و استاندارد انرژی مورد تقاضای مصرف کنندگان است.
‏قدر مسلم آن چه مورد نیاز همه مصرف کنندگان است و هدف اصلی در ارایۀ بهینه انرژی الکتریکی می باشد؛ رضایت و اطمینان مشترکان و مصرف کنندگان انرژی الکتریکی است. ویژگیهای همچون تداوم و تأمین انرژی ، عدم تغییر ولتاژ و یکنواختی آن بطور معمول برای مصرف کنندگان اهمیت دارد. از دیدگاه تولید کننده نیز، آنچه که علاوه بر موارد فوق حائز اهمیت است ، ارایه انرژی الکتریکی با کمترین هزینه می باشد.
‏برای دستیابی به این موارد باید مطالعات و بررسی هایی در خصوص چگونگی تأمین انرژی مطمئن صورت پذیرفته و با توجه به محاسبه های پیچیده و دقیق علمی ، کنترل های لازم انجام شود.
‏با توجه به آنچه که در مقدمه فوق ذکر شد، آنچه که در بهره برداری از شبکه قدرت بعنوان هدف دنبال می شود سه مورد اساسی زیر است :
‏ارایه انرژی الکتریکی با کیفیت مطلوب
‏انرژی الکتریکی مطمئن
‏کمینه کردن هزینه های در تولید ، انتقال و …
‏ضرورت استفاده از سیستمهای کنترل در شبکه قدرت
‏همواره در کنار هر شبکه قدرت از ساده ترین تا پیچیده ترین نمونه های آن ، یک یا چند مرکز کنترل موجود است که عمل راهبری آن را انجام میدهد. این سیستم کنترل را سیستم دیسپاچینگ‏ ‏- کلمه دیسپاچینگ از واژه Dispatch‏ به معنای پخش کردن ( توزیع کردن ) می باشد. ولی در شبکه های انتقال منظور از دیسپاچینگ ، مرکز سیستم اسکاا می باشد.
‏ می نامند. سیستمهای فعلی دیسپاچینگ از تکنولوژی اسکادا جهت جمع آوری اطلاعات و اعمال فرامین استفاده می کنند که هدف این پروژه، معرفی سیستم اسکادا و نقش آن در کنترل شبکه های قدرت می باشد.
‏با توجه به وظایف اصلی سیستم اسکادا، یعنی جمع آوری اطلاعات و کنترل متمرکز، همچنین با اشاره به سه هدف اصلی بهره برداری که در مقدمه ذکر شد، ابتدا به بحث در رابطه با ضرورت کنترل سیستمهای قدرت و استفاده از سیستمهای اسکادا پرداخته شد، سپس روند پیشرفت و سیر تکاملی سیستمهای کنترل در ادامه خواهد شد.
‏روند حرکت تکنولوژی :
‏خلاسه ای از سیستم های کنترل
‏مقدمه :
‏همانطور که ‏در قمست قبل اشاره شد با توجه به عظمت واهمیت شکبه های انتقال و توزیع نیاز به یک سیستم کنترل و نظارت با کیفیت و درجۀ اطمینان بالا همواره احساس می شده است. این نیاز از ابتدای پیدایش صنایع همواره محسوس بوده و به تبع آن سیستمهای کنترلی بوجود آمده و پیشرفت نموده اند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x