سیستم عامل شبکه چیست (دانلود رایگان)

سیستم عامل شبکه چیست (دانلود رایگان)

سیستم عامل شبکه چیست (دانلود رایگان)

سیستم-عامل-شبکه-چیست-(دانلود-رایگان)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏سیستم ‏عامل شبکه چیست؟
‏نرم افزاری است که ‏به کامپیوتر امکان استفاده از منابع نرم افزاری وسخت افزاری را داده و عملیات سیستم ‏را تحت کنترل دارد. سیستم عاملهای Dos , windows 3.1 ‏به کامپیوتر امکان استفاده از ‏منابع خوش را می دهد و سیستم عاملهای Windows 95 , Windows NT , Netware ‏به ‏کامپیوتر امکان استفاده وبه اشتراک گذاشتن منابع دیگر کامپیوتر های روی شبکه را می ‏دهد بهر حال سیستم عامل شبکه کلیه عملیات سیستم را تحت شبکه نظرات داشته و کنترل می ‏کند.
‏آشنائی با سیستم عامل روتر 
‏ IOS‏ ( برگرفته از  Internetwork Operating System‏  ) ، نرم افزاری است که از آن به منظور کنترل روتینگ و  سوئیچینگ دستگاه های بین شبکه ای استفاده می گردد . آشنائی با IOS‏ برای تمامی مدیران شبکه و به منظور مدیریت و پیکربندی دستگاه هائی نظیر روتر و یا سوئیچ الزامی است .
در این مطلب پس از معرفی اولیه IOS‏ به بررسی برخی از ویژگی های آن خواهیم پرداخت .
IOS‏ و ضرورت استفاده از آن
‏یک روتر و یا سوئیچ بدون وجود یک سیستم عامل قادر به انجام وظایف خود نمی باشند(همانند یک کامپیوتر ) . شرکت سیسکو ،‌  سیستم عامل Cisco IOS‏ را برای طیف گسترده ای از محصولات شبکه ای خود طراحی و پیاده سازی نموده است . نرم افزار فوق، جزء لاینفک در معماری نرم افزار روترهای سیسکو می باشد و همچنین به عنوان سیستم عامل در سوئیچ های  Catalyst‏ ایفای وظیفه می نماید . بدون وجود یک سیستم عامل ، سخت افزار قادر به انجام هیچگونه عملیاتی نخو اهد بود . ( عدم تامین شرایط لازم برای بالفعل شدن پتانسیل های سخت افزاری ) .
IOS‏ ،‌ سرویس های‌ شبکه ای زیر را ارائه می نماید :
‏عملیات روتینگ و سوئیچینگ
‏دستیابی ایمن و مطمئن به منابع  شبکه
‏۳
‏قابلیت توسعه و تغییر پیکربندی شبکه
‏ماهیت اینترفیس IOS‏
‏نرم افزار IOS‏ از یک اینترفیس خط دستوری و یا CLI‏ ( برگرفته از command-line interface‏  ) استفاده می نماید. IOS‏ یک تکنولوژی کلیدی است که از آن در اکثر خطوط تولید محصولات شرکت سیسکو استفاده می گردد . عملکرد IOS‏ با توجه به نوع دستگاه های بین شبکه ای متفاوت می باشد .
برای دستیابی به محیط IOS‏ از روش های متعددی استفاده می گردد :
console‏ session‏ : در این روش با استفاده از یک اتصال سریال با سرعت پائین، کامپیوتر و یا دستگاه ترمینال را مستقیما” به پورت کنسول روتر متصل می نمایند . (  سرویس شبکه ای خاصی بر روی روتر پیکربندی نشده است )
‏ارتباط Dialup‏ ‏: در این روش با استفاده از مودم و از طریق پورت کمکی ( AUX‏ ) با روتر ارتباط برقرار می گردد . ( سرویس شبکه ای خاصی بر روی روتر پیکربندی نشده است ) .
‏استفاده از telnet‏ ‏: در این روش می بایست حداقل یکی از اینترفیس ها با یک آدرس IP‏ پیکربندی گردد و virtual‏ terminal sessions‏ برای login‏ و رمز عبور پیکربندی شده باشد .
‏برای دستیابی به بخش رابط کاربر روتر و یا سوئیچ از یک برنامه ترمینال استفاده می گردد .  HyperTerminal‏ متداولترین گزینه در این رابطه می باشد.
‏حالات متفاوت رابط کاربر روتر
‏اینترفیس خط دستور و  یا CLI‏ روترهای سیسکو از یک ساختار سلسله مراتبی تبعیت می نماید . ساختار فوق کاربران را ملزم می نماید که  برای انجام هر نوع عملیات خاص به یک mode‏ بخصوص وارد شوند. مثلا” برای پیکربندی یک اینترفیس روتر ، کاربر می بایست به mode‏ پیکربندی اینترفیس و یا interface‏ configuration mode‏ وارد شود . هر mode‏ پیکربندی دارای یک prompt‏  مختص به خود می باشد که از طریق آن می توان دستورات مربوطه را تایپ و از  توان عملیاتی آنان استفاده نمود .
IOS‏ ،‌ یک سرویس مفسر دستور با نام EXEC‏ را ارائه می نماید . پس از درج هر دستور ، EXEC‏ صحت آن را بررسی و پس از تائید آن را اجراء می نماید .  نرم افزار IOS‏  در جهت افزایش امنیت ، دو سطح متفاوت دستیابی 

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x