دانلود مقاله چیزی بنام روابط بین المللی اسلام وجود ندارد

دانلود مقاله چیزی بنام روابط بین المللی اسلام وجود ندارد

دانلود مقاله چیزی بنام روابط بین المللی اسلام وجود ندارد

دانلود-مقاله-چیزی-بنام-روابط-بین-المللی-اسلام-وجود-نداردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

“‏چیزی بنام روابط بین المللی اسلام وجود ندارد”
‏نگاهی به کتاب خاورمیانه در روابط بین الملل: ‏قدرت، سیاست و ایدئولوژی
‏نوشته فرد هالیدی
‏پیچیدگی های سیاسی ویژه منطقه خاورمیانه اگر چه برای بسیاری از جمله مردم منطقه مشکل زا بوده، برای تئوریسین های رشته روابط بین الملل بسیار جذاب است. ‏نظریه پردازان مختلف دانشگاه های دنیا برای ثابت کردن تئوری های خود به خاورمیانه روی می آورند زیرا می‌دانند که بر اساس اصل “‏چونکه صد آمد نود هم پیش ماست” ‏اگر یک تئوری بتواند وقایع و تحولات سیاسی غیرمنتظره این منطقه را تبیین نماید، باید قابل تعمیم به سایر موارد و مناطق در دنیا نیز باشد.
‏فرد هالیدی استاد معروف روابط بین الملل در مدرسه اقتصادی لندن با این قصد کتاب “‏خاورمیانه در روابط بین الملل” ‏را به رشته تحریر در می آورد. ‏هالیدی پیش از آنکه تئوری “‏جامعه شناسی تاریخی” ‏خود را مطرح کند نخست مروری به نظریه های دیگر روابط بین الملل داشته و “‏محدودیت های” ‏آنها را برملا می کند:
‏رئالیسم یا واقع گرایی پارادایم اصلی حاکم بر روابط بین الملل است که نه فقط در دانشگاه ها بلکه در بین سیاستمداران جهان پیروان زیادی دارد. ‏این تئوری عمدتا به روابط بین دولت ها و تلاش آنها برای حفظ بقای خود و نیز تبدیل شدن به قدرت برتر توجه می کند. ‏بنظر هالیدی رئالیست ها برداشت بسیار محدودی از” ‏دولت” ‏داشته و به روابط دولت-‏جامعه و نیز عوامل فراملی به دیده اغماض می نگرند. ‏وی خاطرنشان می کند که بی توجهی رئالیست ها به مفاهیمی نظیر‏ “‏ایدئولوژی”‏، “‏نظام اعتقادی” ‏، “‏عوامل داخلی”‏، “‏اقتصاد” ‏و “‏روابط درون دولتی” ‏کاربرد نظریات آنها در خاورمیانه را با دشواری های متعددی مواجه می کند‏ ‏ص ۲۵
“‏تحلیل سیاست خارجی” ‏تئوری دیگری است که برخی از کارشناسان روابط بین الملل برای درک وقایع خاورمیانه بکار می گیرند. ‏این گروه به تفاوت درونی دولت ها و نحوه سیاستگزاری خارجی آنها توجه می کنند. ‏به زعم آنها سیاست خارجی فقط نتیجه کارکرد داخلی دولت ها نبوده بلکه می تواند عوامل متعدد دیگری نظیر افکار عمومی را در بر گیرد
. ‏از نگاه این نظریه پردازان حمله صدام به کویت در سال ۱۹۹۰ ‏بدون تاثیراز احساسات شدید ضد کویتی در عراق نبوده است. ‏به رسمیت شناختن اسرائیل توسط دولت ترکیه نیز با عنایت به ضدیت شدید جامعه ترکیه با عربها صورت گرفت. ‏هالیدی تصریح می کند که گرچه این تئوری از قابلیت های بیشتری در مقایسه با رئالیسم برخوردار است اما مفهوم دولت بعنوان یک نهاد یکپارچه را به کناری نهاده و وارد اگر و مگرها و محتملات نامحدود و پیچیده ای می شود.
‏هالیدی سپس به تئوری کانستراکتیویزم می پردازد که در آن ایدئولوژی، ارزشها، هنجارها و ادراکات از اهمیت بسزایی برخوردارند. ‏این تئوری با تاکید بر تفاوت های فرهنگی و تجربیات مشابه کشورها کوشش می کند که نحوه درک کنشگران اجتماعی را از دولت، منافع ملی و اقتصاد مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. ‏هالیدی این تئوری را نیز خالی از اشکال نداسته و می نویسد: “‏اگر رئالیسم به ارزش ها و عقاید بی توجه است، کانستراکتیویزم و پیشروان آن در خطر غفلت از منافع و عوامل مادی هستند.” ‏ص ۳۲. ‏وی تصریح می کند بسیاری از مشکلات منطقه نظیر مسئله اعراب و اسرائیل ناشی از تفاوت ارزش ها نیست بلکه ملهم از خواسته مشابه فلسطینی ها و یهودیان برای داشتن کشور مستقل است. ‏هالیدی همچنین می نویسد: “‏چینی ها و ایرانی ها در واکنش به انتقاد غربی ها از وضعیت حقوق بشر در این دو کشور ادعا می کنند که این انتقادات دخالت در امور داخلی آنها بوده نه آنکه مبتنی بر ارزش ها و فرهنگ های متفاوتی باشند”‏ص۳۴.
‏هالیدی سپس به رهیافت “‏جامعه شناسی تاریخی و بین الملل” ‏می پردازد که نظیر رئالیست ها دولت را کنشگر اصلی عرصه بین المللی دانسته اما بر خلاف مکتب یاد شده آن را نهاد واحدی نمی داند. ‏از نگاه جامعه شناسی تاریخی دولت نهادی است که انحصار استفاده از زور را در دست داشته و در ارتباط تنگاتنگ و متقابل با جامعه و سایر دولت ها می باشد. ‏این مکتب همچنین برای ایدئولوژی و هنجارها نقش محوری قائل بوده اما بر خلاف کانستراکتیویستها این مفاهیم را قلمرو سیاست ندانسته بلکه بخشی از روند مشروعیت و استفاده از زور در نظر می گیرد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x