دانلود مقاله وقایع پیش از انقلاب مشروطه ۹ ص

دانلود مقاله وقایع پیش از انقلاب مشروطه ۹ ص

دانلود مقاله وقایع پیش از انقلاب مشروطه ۹ ص

دانلود-مقاله-وقایع-پیش-از-انقلاب-مشروطه-9-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏وقایع پیش از انقلاب مشروطه
‏در سالهای پایانی حکومت ناصر‌الدین شاه ‏قاجار اوضاع ایران به تدریج رو به وخامت نهاد و با مرگ شاه اوضاع آشفته‌تر شد. ‏مظفر‌الدین شاه که پس از کشته‌شدن پدر به سلطنت رسید فردی بیمار و ملایم بود و دست ‏کم مدتی برای پذیرش افکار اصلاح‌طلبانه آمادگی داشت. وی امین‌السلطان را که مورد ‏تنفر عامه بود برکنار و امین‌الدوله را به جای او منصوب کرد او برای پرداخت حقوق ‏حرمسرای پدر، برآوردن خواستهای مالی مکرر درباریان تازه وارد که سالها متنظر چنین ‏فرصتی بودند و سفر «درمانی» به چشمه‌های آب معدنی اروپا به پول فراوان نیاز داشت. ‏ولی صدراعظم نتوانست وام جدیدی از انگلیس دریافت کند. بدین سبب شاه امین‌الدوله را ‏برکنار و بار دیگر امین‌السلطان را به صدراعظمی انتخاب کرد.
‏مظفرالدین شاه
‏امین لسلطان
‏امین‌السلطان، دو وام بزرگ از روسها گرفت. ‏در وام نخست، ایران تعهد کرد تمام بدهی خود را به انگلستان بپردازد و از این پس،
۲
‏بدون جلب رضایت روسها، از کسی وام نگیرد. در برابر وام دوم، امین‌السلطان روسها را ‏از امتیازات اقتصادی عمده‌ای بهره‌مند ساخت. افزون بر این، روسها بر امضای یک ‏معاهده گمرکی پای می‌فشردند. براساس این معاهده که سرانجام در ۱۹۰۲م به امضا رسید ‏بر اقلام وارداتی روس تعرفه‌ای کمتر از ۵% ارزش کالا که مرسوم زمان بود، گمرک بسته ‏می شد. روسها برای تضمین وامها فردی بلژیکی به نام نوز را که به آنها تمایل داشت به ‏عنوان رئیس گمرک ایران تحمیل کرده بودند با تسلط بلژیکیها بر گمرک ایران به دلیل ‏تبعیضی که آنها در مورد بازرگانان ایرانی در مقابل تجاوز روس روا می‌داشتند شکایات ‏فراوانی از بازرگانی ایرانی می‌رسید. این دو وام و درآمد ناشی از گمرک بیشتر در سه ‏سفر شاه به اروپا در سالهای ۱۹۰۷-۱۹۰۰م هزینه گردید و شرایط اقتصادی بیش از پیش رو ‏به وخامت نهاد. ‏در این موقعیت ناخشنودی از سلطه بیگانگان بر گمرک، افزایش نفوذ ‏روسها، بی‌عدالتی و فقر و ناامنی و وجود مشکل نان در کشور، دولت را زیر فشار قرار ‏داد. اولین مرحله از اعتراضها به بهانه نان شروع شد. عصیانها در هر شهر از سوی چند ‏روحانی با نفوذ رهبری و پشتیبانی می‌شد. حمایت روحانیان بزرگ شهرها از این ‏اعتراضها، حمایت علمای نجف را نیز جلب کرد به تدریج فشار مخالفان فزونی یافت و ‏سرانجام در سال ۱۹۰۳م به استعفای امین‌السلطان که اکنون به بالاترین لقب یعنی اتابک ‏دست یافته بود، انجامید شاه عین‌الدوله را به عنوان صدراعظم انتخاب کرد. اما ‏نارضایتی‌ها پایان نیافت. همزمان با تشکیل انجمن‌های مخفی مخالفان خصوصاً در تهران ‏و تبریز پخش شب‌نامه‌ها به زبان فارسی در خارج از کشور به چاپ می‌رسید گسترش یافت. ‏در این زمان شکست روسیه از ژاپن و وقوع تحولات انقلابی در روسیه به مردم جسارت و ‏روحیه بخشید. ایرانیان می‌دانستند که روسها برای حفظ منافعشان از حکومت قاجار حمایت ‏می‌کنند ولی مشاهده پیروزی یک کشور کوچک آسیایی دارای قانون اساسی بر یک قدرت غول ‏پیکر اروپایی بدون قانون اساسی و وقوع تحولات انقلابی در روسیه ترس آنها را از ‏مقابله با روسها فرو ریخت.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x