دانلود مقاله وسایل اندازه گیری انواع سطوح و شیب ها ۲۰ ص Copy

دانلود مقاله وسایل اندازه گیری انواع سطوح و شیب ها ۲۰ ص Copy

دانلود مقاله وسایل اندازه گیری انواع سطوح و شیب ها ۲۰ ص Copy

دانلود-مقاله-وسایل-اندازه-گیری-انواع-سطوح-و-شیب-ها-20-ص--copyلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏وسایل اندازه گیری انواع سطوح و شیب ها
‏موضوع ‏: وسایل اندازه گیری انواع سطوح و شیب ها
‏کلیات : در رابطه با وسایل اندازه گیری
‏در کارگاه ماشین های ابزار هر قطعه می بایستی به طور دقیق و به اندازه لازم تراشیده شود و به همین جهت ، یکی از کارهای اساسی در تولید هر قطعه ،‏‌‏اندازه گیری می باشد . دقت در اندازه گیری قطعات بسیار مهم و لازم است . زیرا که باید مطمئن شویم قطعات بعد از عملیات تراشکاری به طور مناسب با یک دیکر مونتاژ ( یا بر هم سوار یا منطبق ) خواهند شد . در صورتیکه هنگام اندازه گیری بی احتیاطی شود و به طور صحیح عملیات اندازه یگری صورت نگیرد ،‏‌‏وقت و مواد مصرف شده ، هدر رفته و کار انجام شده بی ارزش تلقی می گردد.
‏وسایل اندازه گیری طول را می توان به دو دسته تقسیم کرد : مستقیم و غیر مستقیم
‏وسایل اندازه گیری مستقیم :
‏وسایل اندازه گیری مستقیم دارای درجه بندی خطی هستند و با قرار دادن آنها در کنار قطعه مورد اندازه گیری ، اندازه قطعه مستقیماً از روی خطوط درجه بندی خوانده می‏‌‏شود مانند انواع خط کش های مدرج ،‏‌‏کولیس ها ، میکرومترها و ‏…‏ که انواع خط کشهای مدرج را در همین فصل و کولیس و میکرومتر را مستقلا در فصل بعدی مورد بحث قرار خواهیم داد . این وسایل ، به وسایل اندازه گیری متغیر نیز موسوم هستند.
‏وسایل اندازه گیر غیر مستقیم :
‏در این وسایل اطلاعات مربوط به اندازه قطعه را به یک مقیاس مدرج منتقل کرده و به این ترتیب اندازه به صورت غیر مستقیم به دست می آید . مانند پرگارها که در همین فصل مورد بحث قرار خواهند گرفت .
‏ 
‏۱-۲- اندازه گیری با خطکش های مدرج
‏خط کش های فلزی خط کش عموماً با دقت بالاتری نسبت به مترها تهیه می‏‌‏شوند دقت خط کشهای فلزی ۵/۰ یا ۱ میلیمتر است جنس این خط کشها به ضخامت آنها بستگی دارد و معمولا با ابعاد و جنس های مختلف ساخته می‏‌‏شوند .
‏خط کشهایی نیز وجود دارند که یک لبه آنها برحسب میلیمتر و لبه دیگر بر حسب اینچ مدرج شده است . خط کش های فلزی در انواع مختلف تولید می‏‌‏شوند و در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند در زیر به شرح نمونه هایی از آنها پرداخته می‏‌‏شود .
‏ 
‏خط کش های تخت :
‏این خط کشها که تقریباً معمولی ترین خط کش ها است در کارهای فلزکاری برای رسم خط و یا اندازه گیری بکار گرفته می شود جنس این خط کشها از فولادی تهیه شده که در مقابل ضربه و خمش مقاوم هستند .
‏ 
‏خط کش قلاب دار :
‏این خط کش که درشکل زیر مشاهده می کنید به دلیل اینکه قلابی در انتهای آن دارد برای اندازه گیری قسمت داخلی کاسه ساچمه ها ، فلکه ها و طول سوراخ های شیاردار مناسب است . زیرا هنگام اندازه گیری می توان قلاب آن را در پیشانی قطعه قرار داد . استفاده از این ابزار دقت اندازه گیری را بالا می برد . این نوع خط کش ها دارای تقسیمات میلیمتری و اینچی هستند . لازم به توضیح است که قلاب نصب شده می تواند ثابت و یا قابل تنظیم نیز باشد .
‏ 

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x