دانلود مقاله وحدت در قرآن
دانلود مقاله وحدت در قرآن
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶۱ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مقدمه
آیا انسانها ذاتا از یکدیگر بیگانهاند یا در ذات خود به همکارى و همگرایى تمایل دارند؟ در صورت همگرایى ذاتى انسانها، چه عواملى باعث تفرقه و واگرایى و فروپاشى وحدت مىشود؟ به نظر مىرسد با توجه به آموزههاى اسلامى، دلایل فراوانى مبنى بر وجود زمینهها و عناصر همگرایى، وفاق، اتحاد و تعاون و در یک کلام امت واحده در انسانها وجود دارد که در این مقاله به مطالعه و بررسى این موضوع مىپردازیم .
منظور از «وحدت انسانها» ، توحید اعتقادى و دینى و کنار گذاشتن اختلافات فکرى و اعتقادى و سلیقهاى میان آنها نیست، بلکه مراد این است که با حفظ این اختلافات، نسبتبه هم همدلى پیدا کنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و مصالح متقابل را رعایت کنند . همچنین منظور از «وحدت امت اسلامى» ، وحدت مواضع اعتقادى و فقهى و عدم بیان آنها نیست، بلکه مقصود این است که نخست فرقههاى اسلامى به طور صحیح یکدیگر را بشناسند، از مواضع فکرى و اعتقادى هم کاملا مطلع شوند و براى حفظ و گسترش کیان اسلام از نزاعى که قرآن کریم آن را نهى کرده «لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» (۱) بپرهیزند و براى دفاع از ساحت قران و اصول ثابت و مشترک اسلامى، ید واحده باشند .
از دیدگاه قرآن کریم، انسانها وحدت در خلقت دارند، چون خداوند آنها را از «نفس واحده» آفریده است . «نفس» به معناى عین است و نفس هر شئیعنى عین آن شئ، و نفس انسان آن چیزى است که قوام انسان به آن است و انسان به واسطه آن، انسان است و آن مجموع روح و جسم انسان در این دنیا و روح به تنهایى در برزخ است . (۲)
در آیات ذیل بر مفهوم نفس واحده تاکید شده است:
[۱ . ] یا ایها الناس اتقوا ربکم الذى خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء; (۳) اى مردم، از پروردگارتان پروا کنید، همو که شما را از یک تن یگانه بیافرید و همسر او را هم از او پدید آورد و از آن دو مردان و زنان بسیارى پراکند .
علامه طباطبایى و فخر رازى معتقدند مراد از «نفس واحده» در آیه شریفه حضرت آدم علیه السلام و مراد از «زوجها» همسرش حواست که این دو والدین انسانها هستند و خلقتحوا نیز از آدم علیه السلام است; بنابراین خلقت همه انسانها به حضرت آدم منتهى شده و وحدت در خلقت دارند . (۴)
محمد رشید رضا نیز با تاکید بر این که همه انسانها از نفس واحده خلق شدهاند و وحدت در خلقت دارند، مىگوید: در این که آن «نفس واحده» کیست، اقوال مختلفى است لکن منافاتى ندارد که مراد حضرت آدم علیه السلام باشد . (۵)
فخر رازى در تفسیر آیه فوق مىگوید: این امر که همه انسانها از «نفس واحده» خلق شدهاند مىطلبد که نوعى انس و اتحاد بین انسانها برقرار باشد تا موجب زیادتر شدن محبت و ترک تفاخر و تکبر بریکدیگر شود . (۶)