دانلود مقاله وحدت در قرآن

دانلود مقاله وحدت در قرآن

دانلود مقاله وحدت در قرآن

دانلود-مقاله-وحدت-در-قرآنلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏آیا انسان‏ها ذاتا از یکدیگر بیگانه‏اند یا در ذات خود به همکارى و همگرایى تمایل دارند؟ در صورت همگرایى ذاتى انسان‏ها، چه عواملى باعث تفرقه و واگرایى و فروپاشى وحدت مى‏شود؟ به نظر مى‏رسد با توجه به آموزه‏هاى اسلامى، دلایل فراوانى مبنى بر وجود زمینه‏ها و عناصر همگرایى، وفاق، اتحاد و تعاون و در یک کلام امت واحده در انسان‏ها وجود دارد که در این مقاله به مطالعه و بررسى این موضوع مى‏پردازیم .
‏منظور از «وحدت انسان‏ها» ، توحید اعتقادى و دینى و کنار گذاشتن اختلافات فکرى و اعتقادى و سلیقه‏اى میان آنها نیست، بلکه مراد این است که با حفظ این اختلافات، نسبت‏به هم همدلى پیدا کنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و مصالح متقابل را رعایت کنند . همچنین منظور از «وحدت امت اسلامى‏» ، وحدت مواضع اعتقادى و فقهى و عدم بیان آنها نیست، بلکه مقصود این است که نخست فرقه‏هاى اسلامى به طور صحیح یکدیگر را بشناسند، از مواضع فکرى و اعتقادى هم کاملا مطلع شوند و براى حفظ و گسترش کیان اسلام از نزاعى که قرآن کریم آن را نهى کرده «لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم‏» (۱) بپرهیزند و براى دفاع از ساحت قران و اصول ثابت و مشترک اسلامى، ید واحده باشند .
‏از دیدگاه قرآن کریم، انسان‏ها وحدت در خلقت دارند، چون خداوند آنها را از «نفس واحده‏» آفریده است . «نفس‏» به معناى عین است و نفس هر شئ‏یعنى عین آن شئ، و نفس انسان آن چیزى است که قوام انسان به آن است و انسان به واسطه آن، انسان است و آن مجموع روح و جسم انسان در این دنیا و روح به تنهایى در برزخ است . (۲)
‏در آیات ذیل بر مفهوم نفس واحده تاکید شده است:
‏[۱ . ] یا ایها الناس اتقوا ربکم الذى خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء; (۳) اى مردم، از پروردگارتان پروا کنید، همو که شما را از یک تن یگانه بیافرید و همسر او را هم از او پدید آورد و از آن دو مردان و زنان بسیارى پراکند .
‏علامه طباطبایى و فخر رازى معتقدند مراد از «نفس واحده‏» در آیه شریفه حضرت آدم علیه السلام و مراد از «زوجها» همسرش حواست که این دو والدین انسان‏ها هستند و خلقت‏حوا نیز از آدم علیه السلام است; بنابراین خلقت همه انسان‏ها به حضرت آدم منتهى شده و وحدت در خلقت دارند . (۴)
‏محمد رشید رضا نیز با تاکید بر این که همه انسان‏ها از نفس واحده خلق شده‏اند و وحدت در خلقت دارند، مى‏گوید: در این که آن «نفس واحده‏» کیست، اقوال مختلفى است لکن منافاتى ندارد که مراد حضرت آدم علیه السلام باشد . (۵)
‏فخر رازى در تفسیر آیه فوق مى‏گوید: این امر که همه انسان‏ها از «نفس واحده‏» خلق شده‏اند مى‏طلبد که نوعى انس و اتحاد بین انسان‏ها برقرار باشد تا موجب زیادتر شدن محبت و ترک تفاخر و تکبر بریکدیگر شود . (۶)

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x