دانلود مقاله نقش اخلاق پیامبر اعظم (ص) در اجتماع ۲۵ ص

دانلود مقاله نقش اخلاق پیامبر اعظم (ص) در اجتماع ۲۵ ص

دانلود مقاله نقش اخلاق پیامبر اعظم (ص) در اجتماع ۲۵ ص

دانلود-مقاله-نقش-اخلاق-پیامبر-اعظم-(ص)-در-اجتماع-25-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏شخصیت‏‌‏های بزرگ و عالیقدر که از سوی پروردگار ‏جهان برای هدایت ‏و ‏راهنمایی مردم از طریق وحی مبعوث و برانگیخته می‏‌‏گردند، رهبران آسمانی و پیامبران الهی نامیده می شوند. آنان در پرتو وحی که به تمام معنی آینه واقع نما هست و از هر گونه ‏خطا و اشتباه مصون می‏‌‏باشد، جامعه را به خیر و رستگاری در هر دو جهان رهبری می‏‌‏نمایند.
‏به طور مسلم هر فردی لایق و شایسته مقام رهبری نیست و تنها افرادی می‏‌‏توانند منصب رهبری را بر عهده گیرند، که ی‏ک سلسله شرایط زیر را دارا باشند:
‏در درجه‏‌‏ی نخست باید معصوم از گناه باشند، و در طول زندگی کرد گناه نگردیده‏ و دامن آنان آلوده به گناه نباشد.‏ تنها باید در برابر گناه و هر نوع نافرمانی معصوم و بیمه گردند، بلکه باید در ابلاغ احکام و مقررات الهی، وحتی در ‏زندگی روزمره نیز از هر نوع اشتباه و خطا مصون و محفوظ باشند، و نیز از هر نوع (بیماری) و( نقص عضوی ) که موجب تنفر ودری مردم از گرایش به آنها می‏‌‏شود، من‏ز‏ه و پیراسته باشند، تا بدین وسیله، موجبات دلگرمی و‏‌‏علاقه ی مردم‏‌‏به‏‌‏گرایش به‏‌‏آئینی آنان فراهم گردد.‏‌‏زیر بنای تعالیم پیامبران را موضوع (وحی) و‏ ‏ارتباط با جهان غیب‏‌‏تشکیل می‏‌‏د‏هد.
‏رمز بعثت پیامبران، از دید‏گاه قرآن و حدیث
‏از این بیان روشن گردید که یکی از اهداف پیامبران و یا به تعبیر دیگر یکی از علل بعثت آنان همان موضوع تعلیم بشر و تکمیل عقل و دانش ناقص اوست و این حقیقت به عبارتهای مختلف در قرآن واحادیث وارد شده است.
‏مثلا قرآن کریم رمز بعثت پیامبران را رفع اختلاف در میان بشر می‏‌‏داند، و می‏‌‏فرماید:‏«‏ فبعث الله النبین مبشرین و منذرین و معهم الکتاب لیحکم بین الناس فیما اختل‏فوا فیه‏»
‏«‏خداوند پیامبران را که بشارت دهنده بیم دهنده هستند برانگیخت و ب‏ه‏ آنان کتاب نازل نمود، تا درمی‏ان مردم درباره ی مسائلی که در آن اختلاف دارند، داوری کند‏»
‏ناگفته پیداست ،اختلاف نظر حاکی از نارسایی فکر و کوتاهی دانش می باشد و پیامبران در پرتو وحی (کتاب) حقیقت هر موضوعی را که مردم پیرامون آن اختلاف دارند، روشن می سازند.
‏پیامبر عالیقدر اسلام ضمن روایتی تصریح می‏‌‏کند که هدف از بعثت تکمیل عقول بشر است و از این جهت است که باید عقل و دانش هر پیامبری ، از عقل ‏و دانش امت وی بالاتر و برتر باشد:
‏«‏و لا بعث الله نبیاً و لا رسولاً حتی یستکمل العقل و یکون عقله أفضل من عقول أمته‏»
‏«‏خداوند هیچ پیامبر و رسولی را نیانگیخت، جز اینکه خردها را تکمیل نماید و از این نظر باید عقل اوبالاتر از عقول امت وی باشد‏»‏.
‏امیر مؤمنان (ع) نیز فلسفه ی بعثت پیامبر اسلام (ص) را چنین تشریح می فرماید:
‏«‏إلی أن بعث الله سبحانه محمداً رسول الله لانجاذ علا‏قه و اتمام نبوته… و أهل الأرض یومئذ ملل متفرقه و أهواء منتشره و طوادفاً متشتئه بین مشبه لله بخلقه أو ملحد فی أسمه أو مشیر إلی ‏غیره فهداهم به من الضلاله‏»
‏«‏خداوند محمد(ص) پیامبر خود را برانگیخت تا وعده ی خود را انجام دهد و نبوت را به او خاتمه دهد، و مردم جهان در ان روز دارای مذهبهای گوناگون، انحرافات زیاد و گروههای پراکنده بودند: گروهی خدا را به مخلوق‏ ‏وی تشبیه می کردن (برای او جسم و مکان معتقد بودند) و برخی در نامهای وی تصرف می نمودند، و گروهی به غیر خدا اشاره می کردند(و طبیعت را مؤثر واقعی می دانستند) پس پیامبر آنان را از گمراهی به شاهراه توحید هدایت نمود‏»
‏خلاصه بیان فوق این است که قصور و کوتاهی فکر بشر در مسائل خداشناسی و آنچه که مربوط به مبدأ و معاد است، سبب گردید که خداوند پیامبر اسلام را برای هدایت ملل جهان برانگیخت تا آنان را از چنگال تشبیه خداوند به مخلوق و تصرف در نامهای مقدس وی، گرایش به استقلال طبیعت نجات بخشند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x