تحقیق اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت ۴۶ ص

تحقیق اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت ۴۶ ص

تحقیق اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت ۴۶ ص

تحقیق-اخلاق-از-دیدگاه-قرآن-پیامبر-و-عترت-46-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏اخلاق از دیدگاه قرآن پ‏یامبر و عترت
‏مقدمه کتاب 
‏فلسفه اخلاق 
‏فلسفه اخلاق از علل پیدایش اخلاق بحث مینماید و اینکه اساسا مبناء و ‏منشااخلاق چیست و از کجا نشاءت گرفته و علت به وجود آمدن قوانین و قواعد آن چه مى ‏باشد؟ و چرا باید به آن گردن نهاد و سر پیچى از آن چه عواقبى را به دنبال مى آورد؟ ‏بحث و مورد گفتگو قرار مى دهد.
‏حوزه بحث پیرامون فلسفه ‏اخلاق 
۱- ‏اخلاق نظرى ۲- اخلاق ‏عملى ۳- اخلاق مکتبى ۴- اخلاق فلسفى
۱- ‏اخلاق نظرى 
‏اخلاق نظرى از ‏کیفیت پیدایش علمى اخلاق بحث مینماید و از شناخت اخلاق در محور خوبیها و بدیها و ‏معیارهاى ارزشى اخلاق سخن میگوید.
۲- ‏اخلاق علمى 
‏اخلاق عملى از ‏کیفیت پیاده کردن و عمل نمودن و به کار بستن اوصاف اخلاقى بحث مینماید.
۳- ‏اخلاق مکتبى 
‏اخلاق مکتبى دیدگاههاى اخلاقى هر ‏مکتبى را مطرح میکند و نظریات جهان بینى مختلف اخلاقى را پیرامون مسئله اخلاق به ‏میان میآورد مثلا دیدگاه مکتب رواقیون چیست ؟ و دیدگاه مکتب الهیون کدام است ‏؟
۴- ‏اخلاق فلسفى 
‏از نظریات و دیدگاههاى فلاسفه در ‏اخلاق از نظر فلسفى بحث مینماید مثلا کانت چه میگوید؟ مارکس چه گفته است ؟ و دیدگاه
‏۳
‏ارسطو و فارابى در زمینه اخلاق چه میباشد؟
‏اخلاق از دیدگاه ‏مذاهب و مکاتب 
‏به دلیل اهمیت و ‏وسیع بودن بحث فلسفه اخلاق در میان مذاهب فقط مذاهب اسلامى خاصه شیعى را مورد بررسى ‏قرار مى دهیم
۱- ‏اخلاق از دیدگاه مذاهب اسلامى : گروهى از امامیه و معتزله معتقد ‏به حسن و قبح (خوب و بد)عقلى اعمال مى باشد و براى اثبات مدعاى خویش دلائل و شواهدى ‏را اقامه مینماید همچنین گروهى نیز به حسن و قبح شرعى اعمال معتقدند، و میگویند عقل ‏را قدرت و کشش بر درک محاسن اخلاقى و قبایح نیست ، و فقط شارع میتواند حسن و قبح ‏اعمال را تشخیص دهد این گروه همان اشاعره هستند که عقل را کوچکتر و نارساتر از آن ‏میدانند که بتواند همه مسائل اخلاقى را بفهمند و حسن و قبح آنرا را انتزاع ‏نمایند.
‏حسن قبح عقلى 
‏همانطورى که بیان شد امامیه و ‏معتزله معتقد به حسن و قبح عقلى اعمال هستند؛ این گروه از دانشمندان علم اخلاق مى ‏گویند: عقل همه بایدها و نبایدها و محاسن و شرور را تشخیص میدهد مثلا صدق عدل خوب و ‏شایسته است و دروغ و ظلم ، بد و ناروا میباشد.
‏نظر برخى از ‏دانشمندان در زمینه حسن و قبح عقلى 
۱ – ‏دلائل حکیم ملا عبدالرزاق فیاض لاهیجى : وى معتقد است که عقل ‏میداند که فعل فلانى که امر شرعى به آن وارد شد در نفس الامر نیکو و احسن است ، اگر ‏فعل مذکور قبیح بود یا خالى از جهات قبح بود، البته قبیح بود از حکیم طلب آن فعل
‏۳
. ‏همچنین فعلى که نهى شرعى بر آن وارد شده عقل مى تواند بفهمد که مذموم است در نفس ‏الامر، و الا نهى از آن مذموم بود (۲)  ‏مجموع استدلال حکیم متاءله به ثبوت میرساند که عقل حسن و قبح را تشخیص مى دهد یعنى ‏اگر عقل همه بایدها و نبایدها را بفهمد با ادله مستدل ایشان حسن و قبح عقلى است نه ‏شرعى .
۲ – ‏دلائل محقق بزرگوار طوسى : ایشان در کتاب کشف المراد اثبات نموده اند ‏که حسن و قبح عقلى است نه شرعى ، به دلیل اینکه عقل حسن احسان و افعال ناشایسته و ‏قبح ظلم را بخوبى تشخیص میدهد و هیچ نیازى به شرعى بودن آن نیست ؛ و دیگر اینکه اگر ‏حسن و قبح شرعا و بخصوص ثابت گردد و تشخیص عقل در آن هیچ گونه دخالتى نداشته باشد ‏هر دو از عقلى و شرعى بودن ، منتفى مى شوند.(۳) 
‏قاعده ‏ملازمه : یکى از دلائل عقلى بودن حسن و قبح قاعده ملازمه است ، که مى گوید ((‏کلما حکم به ‏الشرع حکم به العقل )) یعنى هر چه را که شرع به آن حکم میکند، عقل هم همان را حکم ‏میکند، این قاعده یکى از استدلالهاى بسیار مهم کلامى است که اهل استنباط و عقل از ‏این قاعده استفاده میکنند. معتزله و امامیه و همه طرفداران حسن و قبح ، با همین ‏قاعده ملازمه استدلال میکنند، که عقل قدرت فهم حسن و قبح را دارد، همچنین سخن ‏امیرالمؤ منین على علیه السلام نیز گواه بر مسئله میباشد که حسن و قبح عقلى است . ‏حضرت فرمود: من لم یعرف مضره الشرلم یقدر على المتناع منه (۴) 
‏کسى ‏که زیان و ضرر شر و بدى را نشناسد قادر بر پرهیز از آن نیست
‏۵
.
‏حسن و قبح شرعى 
‏برخى معتقدند که حسن و قبح شرعى ‏است ، یعنى هر حکم شرعى که بر آن وارد شده عقل هم باید او را بپذیرد و عقل قبل از ‏ورود شرعى حق حکم کردن ندارد. اشاعره از طرفداران و بنیان گذاران این عقیده ‏میباشد.
‏نظریات دانشمندان در خصوص حسن و قبح 
‏گروهى از دانشمندان میگویند: حسن ‏و قبح شرعى است که این نظریه یکى از دلائل اشاعره میباشد. و شبیه به نظریات ‏دانشمندانى است که براى جامعه اصالت قائلند، زیرا سوسیالیستها (جامعه گرایان ) ‏اخلاق رایک پدیده اجتماعى میدانند و میگویند خوب چیزى است که جامعه میطلبد و بد ‏چیزى است که جامعه نفى میکند.
‏نظریه فاضل قوشچى در خصوص حسن ‏و قبح شرعى 
‏از دیدگاه وى هیچ ‏حکمى در حسن و قبح اشیاء براى عقل ثابت نیست و حسن و قبح (به فعلیت ) بر نمى گردد ‏به امر حقیقى قبل از ورود شرع ، که کاشف بر شرع مقدس باشد آنچنانکه معتزله مى ‏پندارند، بلکه شرع آن چیزى است که از براى او حسن و قبح ثابت شده است . نتیجه اینکه ‏قبل از ورود شرع براى افعال هیچگونه حسن و قبحى وجود ندارد و هر گاه شارع قضیه را ‏عکس کند یا نفى آنچه قبیح است را نیکو و آنچه را که نیکو است قبیح مینماید (۵) 
‏علیهذا ‏اشاعره با استفاده از مکتب جبر، استدلال مینمایند که انسان در تمامى اعمالى که ‏انجام میدهد، مجبور است ، و بر این اساس ، حسن و قبح فاقد معنا میشود، زیرا تمام ‏چیزهایى که در خارج محقق میشود فاعل و ایجاد کننده آن خداست و هم اوست که خوب و بد

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x