دانلود مقاله نقشه برداری

دانلود مقاله نقشه برداری

دانلود مقاله نقشه برداری

دانلود-مقاله-نقشه-برداریلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏مقدمه:
‏نقشه برداری در ایران
‏ایرانیان ‏باستان نقش برجسته‌ای در پایه گذاری علم ‏نقشه ‏برداری ‏داشته اند. اکتشافات دریایی که از زمان گذشته انجام گرفته است موید این ‏مطلب است . در ایران باستان می‌‌توانستند ‏عرض جغرافیایی ‏را تعیین کنند ولی تعیین ‏طول جغرافیایی ‏با دشواری بسیار همراه بوده ‏است .آنها برای مسافرتهای خود نیاز به نقشه داشتند و نقشه هایی نیز بدون توجه به ‏فواصل رسم ‏
‏می شده است .تعیین موقعیت در روی زمین و فراهم آوردن هر گونه نقشه در ‏جهان باستان نیز نیاز به در دست داشتن ابزارها و بهره وری ا ز قواعدی داشته است .‏مصریان روشهایی برای اندازه گیری ارتفاع بین دو نقطه و تعیین فاصله افقی آندو ‏داشته‌اند طناب، ترازو گونیا از ابزارهای نخستین نقشه برداری بوده‌اند و کم کم تراز ‏و خط کش و پرگار به آن افزوده گشت.
‏دانشمندان ایرانی به کمک استرلاب عرض جغرافیایی و با ‏استفاده از ساعت آبی طول جغرافیایی را در هر نقطه از مرز اندازه گیری می‌‌کردند. ‏ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی در زمینه‌های گوناگون اندازه گیری نجومی ،و ‏فواصل بین شهرها ،مطالعات بسیار ارزنده‌ای انجام داده است نقشه برداران قدیم برای ‏تعیین امتداد، فاصله و زاویه وسایلی ساخته بودند که نخستین آنها ریسمان بود و ‏همچنین برای تعیین تراز افقی تراز هایی ساخته بودند و این تراز در طول تاریخ فرمهای ‏گوناگونی به خود گرفته است. کهن‌ترین آن تراز آبی بوده است که نوع تکامل یافته تر ‏آن همان شیلنگ تراز است که بناهای امروزی از آن استفاده می‌‌کنند.
‏دوربین تئودولیت
‏کرجی دانشمند ‏ایرانی مخترع دستگاههای با ارزشی بوده است. وی را می‌‌توان مخترع نخستین ‏دوربین تئودولیت ‏به شمار آورد. وی صفحه‌ای ‏را مدرج کرده و لوله‌ای با قابلیت گردش ۳۶۰ درجه برروی آن سوار کرد و این صفحه توسط ‏زنجیری آویزان می‌‌شد و توسط شاقولی بر روی آن عمود می‌شد که با آن زوایای بین دو ‏نقطه را می‌‌خواند و با استفاده از تئوریهای مثلثات ارتفاع کوه ها و اختلاف بلندی ‏ها را بدست می‌‌آورد ..اختراع قطب نما را نیزبه ایرانیان نسبت می‌‌دهند.
‏مفهوم GIS
‏۲
‏مخفف Geographic Information System ‏به معنی سیستم اطلاعات جغرافیایی ‏
‏می باشد. ‏سیستم اطلاعات ‏جغرافیایی (GIS) ‏بستری برای ذخیره ، نگهداری ، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات ‏جغرافیایی می باشد و جهت کار همزمان با داده هایی که وابستگی مکانی (جغرافیایی) و ‏توصیفی دارند، طراحی شده است. ‏برای بهره گیری صحیح از قابلیتهای یک GIS‏، در ‏درجه اول نیاز به درک صحیح از سیستم GIS ‏و سپس ساختار اطلاعات در آن میباشد.جهت ‏پیاده سازی یک سیستم GIS ‏، توجه به ماهیت و ساختار اطلاعات جغرافیایی متشکله آن که ‏رکن اساسی هر سیستمGIS ‏را تشکیل داده و توانمندیها و پتانسیلهای آن را تعیین میکند، ‏اجتناب ناپذیر است. ‏سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ‏یک سیستم کامپیوتر مبنا می ‏باشد که به عنوان یک مجموعه متشکل از سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات جغرافیایی، ‏نیروی انسانی و مدلهای پردازش داده، به منظور تولید، ذخیره سازی، نمایش، بازاریابی، ‏پردازش، بهنگام رسانی و… اطلاعات جغرافیایی مربوط به عوارض و پدیده های مختلف، ‏مورد استفاده قرارمی گیرد.
‏وظایف اصلی یک سیستم ‏اطلاعات جغرافیایی
‏یک سیستم اطلاعات جغرافیایی ( GIS)‏، اصولاً شش فعالیت ‏اصلی زیر را شامل می‌شود‌‏:
‏ورود اطلاعات
‏دستکاری و ویرایش اطلاعات
‏دستکاری و ویرایش اطلاعات
‏مدیریت اطلاعات
‏پرسش و پاسخ و تجربه و تحلیل اطلاعات
‏نمایش ‏اطلاعات
‏ورود اطلاعات
‏قبل از آنکه اطلاعات ‏جغرافیایی بتوانند وارد محیط GIS ‏شده و مورد استفاده قرار گیرند، ‏
‏می بایست این ‏اطلاعات به فرمت و ساختار رقومی قابل قبول سیستم GIS‏، تعدیل شوند.
‏منابع تولید ‏کننده اطلاعات مورد نیاز یک سیستم GIS ‏:
‏تصاویر ماهواره ای و تکنیکهای سنجش ‏از دور
‏عکسهای هوایی و تکنیکهای فتوگرامتری
‏نقشه برداری کلاسیک
‏سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)
‏اسناد، مدارک و نقشه های موجود

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x