دانلود مقاله مکانیک خودرو

دانلود مقاله مکانیک خودرو

دانلود مقاله مکانیک خودرو

دانلود-مقاله-مکانیک-خودرولینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏دانستنیها درباره سیستم تعلیق
‏همانطور که قبلا ذکر شد ، بر خلاف تفکر عامه ، کمک فنر وزن خودرو را ‏ساپورت نمی کند بلکه وظیفه اصلی آن کنترل نوسانات فنرها و حرکات سیستم تعلیق و نگه ‏داشتن چرخ به صورت چسبیده به جاده می باشد . ‏این کار با ‏تبدیل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سیستم تعلیق و تبدیل آن به انرژی گرمایی ( ‏حرارتی ) ‏در کمک فنر انجام می ‏گردد .
‏برای ورود به بحث نحوه عملکرد یک کمک فنر ، ‏ابتدا به زبان ساده و بدور از جزئیات به بررسی اساس کار آن پرداخته و سپس به تشریح ‏کلی و تحصصی عملکرد ، اجزا و انواع آن خواهیم پرداخت ؛ یک کمک فنر شامل پیستونی است ‏که در سطح مقطعش سوراخهای ریزی ( ‏این سوراخها را Orifice ‏می نامند ) ‏تعبیه شده و به یک ‏میله فولادی ( Piston Rod ) ‏متصل است ، این پیستون درون ‏یک محفظه بسته ( ‏تیوپ ) ‏فلزی که ‏حاوی یک سیال هیدرولیکی ( ‏عموما روغن ) ‏است ، حرکت می نماید . ‏اطراف محل حرکت میله به ‏داخل و خارج محفظه به وسیله یک کاسه نمد کاملا آب بندی شده و سیال تحت فشار ، امکان ‏خروج از محفظه را دارا نیست .
‏زمانی که نیرویی بر ‏یک کمک فنر وارد شود ، کمک فنر به اصطلاح در سیکل فشرده شدن قرار گرفته و پیستون می ‏خواهد به سمت پایین ، درون محفظه حرکت نماید ، اما از آنجا که سیال قابلیت فشرده ‏شدن ندارد در مقابل این نیرو مقاومت می کند و چون برای رهایی از این فشار منفذی جز ‏سوراخهای پیستون وجود ندارد ، برای دفع فشار وارده سیال از سوراخهای ریز درون ‏پیستون عبور کرده و به پشت ( ‏بالای )‏پیستون خواهد رفت ، این حرکت نیز بدلیل ریز بودن Orifice ‏ها به کندی و با تولید حرارت انجام می گردد . ‏همین کاهش سرعت جلوی نوسان فنر را گرفته و تعادل خودرو را ‏برقرار می نماید . ‏برای باز کردن کمک فنر فشرده شده ( ‏سیکل بازشدن ) ‏نیز عملیاتی مشابه ‏سیکل فشرده شدن انجام می شود با این تفاوت که این بار سیال از بالای پیستون می ‏خواهد به زیر پیستون منتقل شود .
‏میزان مقاومتی که یک ‏کمک فنر از خود نشان می دهد بستگی به سرعت سیستم تعلیق ( ‏دست اندازهای جاده ) ‏همچنین تعداد و سایز Orifice ‏ها دارد.
‏اما ساختمان کمک ‏فنرهای امروزی تا حدی پیچیده تر از آن چیزی است که در بالا ذکر شد ، تقریبا تمامی ‏کمک فنرهای مدرن امروزی از نوع حساس به سرعت ( Velocity Sensitive ) ‏می باشند ، بدین معنا که در سرعتهای بالای سیستم تعلیق ( ‏جاده های پر دست انداز ) ‏، کمک فنر ‏مقاومت بیشتر و برعکس در سرعتهای پایین مقاومت کمتری از خود نشان می دهد که این امر ‏نرمی و راحتی رانندگی را بسیار بیشتر می نماید . ‏اما در ‏سیستمی که در بالا بطور ساده بررسی شد یک مشکل بزرگ به چشم می خورد ؛ حجم سیال ‏پایین پیستون ، در هنگامی که پیستون تا انتها بالا آمده ، با حجم سیال بالای پیستون ‏در زمانی که پیستون تا انتها پایین رفته مساوی نیست ، دلیل آن هم وجود میله کمک فنر ‏در بالای پیستون می باشد .
‏اما این مشکل نیز به ‏روشهای مختلفی در انواع کمک فنرهای موجود حل شده . ‏حال با ‏توجه به توضیحات ارائه شده در بالا به بررسی نحوه عملکرد یک کمک فنر متداول امروزی
‏خواهیم پرداخت :
‏همانطور که گفته شد کمک فنرها بر ‏اساس جابجایی سیال در دو طرف پیستونی که در یک محفظه ( ‏تیوپ ) ‏حرکت می نماید ، در دو سیکل فشرده شدن و ‏بازگشت ( ‏کشش )‌ ‏کار می کنند .
‏سیکل فشرده شدن ( Compression Cycle ) :
‏در ‏هنگام فشرده شدن یا همان حرکت رو به پایین کمک فنر ، مقداری از سیال از طریق Orifice ‏ها از قسمت B ‏به قسمت A ‏رفته و مقداری نیز از طریق سوپاپ فشردگی ( Compression Valve ) ‏که در کف محفظه کمک فنر قرار دارد به تیوپ ذخیره ( Reserve Tube ) ‏وارد می شود ، دلیل وجود تیوپ ذخیره اختلاف ‏حجم دو قسمت A ‏و B ‏بدلیل وجود ‏میله کمک فنر در قسمت B ‏می باشد ، از اینرو مقدار سیالی ‏که در قسمت B ‏قرار دارد قابل جایگزینی در قسمت A ‏کمک فنر نمی باشد . ‏پس در اثر فشار ‏وارده ، سوپاپ فشردگی باز شده و مقداری از سیال وارد تیوپ ذخیره که در گرداگرد ‏محفظه اصلی و جدای از آن قرار دارد ، وارد می شود .
‏همانگونه که در ابتدا ذکر شد کمک فنرهای امروزی مجهز به ‏سیستم حساس به سرعت می باشند ، این سیستم برای کنترل جریان سیال در سرعتهای محتلف ‏سیستم تعلیق دارای قطعاتی اضافه در پیستون و سوپاپ فشردگی می باشد ، این قطعات ساده ‏که شامل چند دیسک ( ‏واشر ) ‏، یک ‏فنر و … ‏می باشد باعث می شوند تا کمک فنر به نسبت سرعت ‏ضربه اعمال شده در ‏۳‏ مرحله از خود واکنش نشان دهد ؛ اگر سرعت پایین باشد ، دیسکها ‏در مقابل جریان روغن مقاومت می نماید ، این امر باعث عبور جریان آرامی به صورت نشتی ‏از Orifice ‏ها ، از قسمت B ‏به ‏قسمت A ‏خواهد شد . ‏در سرعتهای ‏بیشتر ، فشار جریان روغن افزایش یافته پیستون را به سمت قسمت B ‏فشار می دهد که باعث باز شدن اندک دیسکهای موجود در پیستون از روی کف پیستون ‏می گردد و سیال با سرعت کم از درون Orifice ‏ها عبور می ‏کند ، اما در سرعتهای بسیار زیاد ، دیسکها تحت فشار وارده باز مانده و سیال نیز با ‏سرعت زیاد از درون Orifice ‏ها عبور می نماید ، اما همزمان ‏با پیستون ، سوپاپ فشردگی موجود در محفظه نیز که عملکرد و ساختمانی مشابه با پیستون ‏دارد ، در همان ‏۳‏ مرحله ، حجمی از سیال که قابل جایگیری در قسمت A ‏نیست ( ‏بدلیل وجود میله ) ‏را تحت فشار وارده به تیوپ ذخیره در گرداگرد محفظه اصلی منتقل ‏می نماید .
‏سیکل باز شدن ( Extension Cycle ‏یا Rebound ) :
‏باز شدن یا کشش کمک فنر تحت نیروی پتانسیل ذخیره شده در فنر ‏جمع شده ، انجام می گیرد و در اصل این فنر می باشد که با باز شدن خودش کمک فنر را ‏نیز باز کرده و به حالت اولیه اش بر می گرداند . ‏در این ‏سیکل زمانیکه پیستون به سمت بالا کشیده می شود طی همان ‏۳‏ مرحله و بر حسب سرعت حرکت ‏سیستم تعلیق ، سیال موجود در قسمت A ‏از طریق Orifice ‏ها به قسمت B ‏منتقل شده و از ‏آنجا که مقدار سیال موجود در قسمت A ‏برای جایگزینی در ‏قسمت B ‏ناکافی است باید مقدار سیالی که در سیکل فشردگی در ‏تیوپ ذخیره ،‌ جمع آوری شده ، وارد عمل شود . ‏از آنجاییکه ‏در این زمان فشار سیال موجود در تیوپ ذخیره بالاتر از فشار سیال موجود در قسمت B ‏می باشد ، باعث باز نمودن سوپاپ فشردگی در کف کمک فنر ‏می گردد و در پی آن سیال از تیوپ ذحیره جریان یافته و وارد قسمت B ‏می گردد تا این قسمت را بطور کامل پر نماید ( ‏باز شدن سوپاپ در این مرحله نیز حساس به سرعت و ‏۳‏ مرحله ای ‏است ).
‏انواع کمک فنرها
‏دو تیوپه
‏تک تیوپه
‏با مخزن ‏بیرونی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x