دانلود مقاله محیط زیست بحران در راه است ۲۵ ص

دانلود مقاله محیط زیست بحران در راه است ۲۵ ص

دانلود مقاله محیط زیست بحران در راه است ۲۵ ص

دانلود-مقاله-محیط-زیست-بحران-در-راه-است--25-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏محیط زیست بحران در راه است
‏فعالیت هاى انسان نسل حدود نیمى ‏از گونه هاى گیاهى کره زمین را در معرض خطر انقراض قرار داده است. بررسى هاى قبلى ‏حاکى از آن بود که تنها قریب به ‏۱۳‏ درصد از کلیه گونه هاى گیاهى در خطر انقراض است ‏ولیکن بررسى هایى که جدیداً صورت گرفته مشخص ساخته است که در بررسى هاى قبلى گیاهان ‏موجود در مناطق استوایى که بر اثر تغییرات زیست محیطى مورد تهدید قرار گرفته اند به ‏حساب نیامده است.
‏مناطق استوایى زیستگاه بیشترین گونه هاى گیاهى جهان است. ‏پژوهشگران در گزارشى که در مجله ساینس به چاپ رسیده اعلام کرده اند که حدود ‏۸۳‏ درصد ‏از گونه هاى گیاهى اکوادور در خطر انقراض قرار دارند. محیط زیست کشور اکوادور از ‏نقطه نظر غناى گیاهى حرف اول را در میان کشورهاى استوایىمى زند. از تعمیم این ‏اطلاعات به سرتاسر جهان این نتیجه به دست مى آید که ‏۲۲‏ تا ‏۴۷‏ درصد از کل گونه هاى ‏گیاهى جهان در خطر انقراض قرار دارند. گیاه شناسان در مورد شمار گونه هاى گیاهى ‏جهان اتفاق نظر ندارند و تعداد گونه هاى گیاهى را بین ‏۳۱۰‏ تا ‏۴۲۲‏ هزار گونه برآورد ‏مى کنند. «پیتر یورگنسن» از باغ کشاورزى میسورى مى گوید: «اکثر گونه هاى گیاهى جهان
۲
‏در مناطق استوایى مى رویند. از طرفى تقاضا براى به دست آوردن زمین هاى جدید کشاورزى ‏براى تامین غذاى شمار فزاینده مردم در کشورهاى استوایى، بزرگترین عامل انقراض گونه ‏هاى گیاهى در جهان است.» به گفته وى در این مناطق، جنگل هاى طبیعى بریده و سوزانده ‏مى شوند و مرغزارها به کشتزارها و چراگاه ها تبدیل مى شوند. وى در ادامه افزود: «‏گرمایش تدریجى زمین مى تواند فرآیند انقراض نسل گیاهان را تشدید کند زیرا اراضى ‏کشاورزى مانع از آن مى شوند که گیاهان در مقابل تغییرات اقلیمى واکنش نشان داده و ‏به طور طبیعى مهاجرت کنند.» در پایان باید خاطرنشان کرد که ممکن است در حال حاضر ‏گرمایش هوا اثرى نداشته باشد اما در آینده اثر خود را نشان خواهد داد. هر چقدر که ‏فعالیت هاى مربوط به تکه تکه سازى زمین هاى کشاورزى بیشتر شود براى محیط زیست طبیعى ‏نشان دادن واکنش دشوارتر خواهد بود. گیاهانى که براى یافتن مکانى خنک تر براى رشد ‏مى بایست به این سو و آن سو مهاجرت کنند قادر به انجام این کار نخواهند بود زیرا
‏کشاورزان در سر راه آنها قرار دارند.
‏طبق آمار روزانه حدود ‏۳‏ تن منواکسید کربن، ‏۴۵‏ تن هیدروکربن نسوخته، ‏۱۳۰‏ تن اکسیدهاى ‏نیتروژن، ‏۳۰‏ تن گوگرد و
۴
‏۳۰‏ تن ذرات معلق وارد هواى از پیش آلوده تهران مى‏ ‏شود. هر ‏چند همه به نقش چشمگیر خودروها در آلودگى هواى تهران اذعان داریم، باز هم شاهد آنیم ‏که مسئولان صنعت کشور رویاى تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو را در سر ‏مى‏ ‏پرورانند. کیفیت بد سوخت مصرفى در کشور، پایین بودن استانداردهاى خودروهاى تولید ‏شده در کشور و همچنین میزان بالاى مصرف سوخت از مهمترین دلایل آلودگى این
‏کلان‏ ‏شهر ‏است. هرچند در چند سال اخیر شرکت‏ ‏هاى زیادى اقدام‏ ‏به تولید خودرو کرده‏ ‏اند اما هیچ ‏کدام از این خودروها در سال‏ ‏هاى اخیر طراحى نشده‏ ‏اند و لاجرم از تکنولوژى روز ‏بى‏ ‏بهره‏ ‏اند.
‏به‏ ‏طورى که به جز یکى دو خودرو هیچ‏ ‏کدام از کیفیت جهانى برخوردار ‏نیستند. مصرف بیش از حد سوخت (بین سه تا چهار برابر متوسط جهانى) بیانگر همین موضوع ‏است. به‏ ‏نظر مى‏ ‏رسد براى رهایى از این معضل مسئولان باید از سود هنگفت تولید ‏خودروهاى از رده خارج به قیمت بالا چشم‏ ‏پوشى کرده و با سرمایه‏ ‏گذارى مناسب به تولید ‏خودروهایى در استانداردهاى جهانى بیندیشند.معضل دیگر آلودگى هواى تهران وجود تعداد ‏زیاد خودروهاى‏ سوارى و نبود سیستم حمل و نقل عمومى است. امروزه عمده خودروهاى تولید ‏شده در کشور خودروهاى سوارى است اما سیستم حمل و نقل عمومى همانند اتوبوس و مترو در
۴
‏ایران هیچ‏ ‏گونه کارایى ندارد. (نکته جالب آنکه یکى از مسئولان ترافیک کشور در یک ‏برنامه تلویزیونى در پاسخ به این پرسش که چرا سیستم حمل و نقل عمومى تقویت نمى‏ ‏شود ‏یا تعداد اتوبوس‏ ‏ها را زیاد نمى‏ ‏کنید، پاسخى گفت به این مضمون «وجود اتوبوس در شهر ‏تهران باعث تشدید ترافیک مى‏ ‏شود!» مشکل ترافیک تهران به خودروهاى تک‏ ‏سرنشین مربوط ‏مى‏ ‏شود!!) راه‏ ‏حل دیگر براى معضل آلایندگى خودروها استفاده از دیگر وسایط حمل و نقل ‏و استفاده از خودروهاى دوگانه‏ ‏سوز یا گازسوز است. نقش اتوبوس‏ ‏هاى برقى در حمل و نقل ‏تهران بسیار ناچیز و تولید خودروهاى گازسوز نیز به‏ ‏رغم حجم بالاى تبلیغات بسیار کم ‏است و به‏ ‏نظر مى‏ ‏رسد تبلیغ فراوان درباره تولید آنها توجیه افکار عمومى و متقاعد ‏ساختن آنها است که مسئولان به فکر حل این معضل هستند.عدم توجه به محیط‏ ‏زیست و تخریب ‏باغ‏ ‏ها عامل دیگر افزایش آلودگى محیط‏ ‏زیست است. با توجه به سودآورى کلان ساخت و ساز  ‏و بساز بفروشى در تهران مى‏ ‏توان به انگیزه تبر به دستان پى برد. نکته جالب توجه در ‏این زمینه نیز آن است شهردارى به عوارض ساخت‏ ‏وساز و فروش تراکم همانند یک چاه نفت ‏نگاه مى‏ ‏کند که مى

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x