دانلود مقاله فلسفه ازدواج در اسلام و سایر ادیان الهی ۲۵ ص
دانلود مقاله فلسفه ازدواج در اسلام و سایر ادیان الهی ۲۵ ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
فهرست مطالب
فلسفه ازدواج در اسلام و سایر ادیان الهی ۱
چکیده ۱
مقدمه ۱
ازدواج در اسلام ۲
ب- اهمیت و جایگاه ازدواج در اسلام ۳
ج- اهداف ازدواج از دیدگاه اسلام ۶
اهداف مذموم ازدواج از دیدگاه اسلام ۷
ازدواج در مسیحیت ۷
الف- اهمیت و جایگاه ازدواج در مسیحیت ۸
ب- فلسفه ازدواج در مسیحیت ۱۲
ج- اهداف ازدواج از دیدگاه مسیحیت ۱۴
وجوه اشتراک اسلام و مسیحیت در ازدواج ۱۶
وجوه افتراق اسلام و مسیحیت در ازدواج ۱۷
اهمیت ازدواج در جامعه یهود ۲۰
اهمیت ازدواج در آیین زرتشتی ۲۱
فهرست منابع: ۲۳
فلسفه ازدواج در اسلام و سایر ادیان الهی
چکیده
بهترین راه شناسایی یک پدیده، مطالعهی فرانگر و بررسی در محملهای گوناگون است. شناخت همهجانبه و کشف فلسفهی ازدواج نیز میسّر نمیباشد، مگر در پرتو تطبیق و مقایسه. یکی از ابعاد مؤثر و حایز اهمیت این تطبیق، مقایسهی ازدواج در دو آیین آسمانی اسلام و مسیحیت است. از این رو نوشتار حاضر، به بررسی تطبیقی علل و چرایی، جایگاه و اهداف ازدواج در اسلام و سپس در مسیحیت میپردازد و در آخر یافتههای حاصل را مورد مقایسه قرار میدهد. مهمترین دستاورد این تطبیق عبارت است از اینکه هر دو آیین، تنها راه مشروع تأمین نیاز جنسی، ایجاد نسل پاک و تأمین محبت را در پرتو ازدواج و خانواده میدانند؛ با این تفاوت اساسی که رهبانیت و تجرد نسبت به ازدواج در آیین مسیحیت از جایگاهی ویژه برخوردار است؛ در حالی که در دین مبین اسلام، تجرد و رهبانیت امری کاملاً مردود است و برخلاف مسیحیت عامل تقرب به خداوند محسوب نمیشود؛ بلکه این ازدواج است که زمینهساز تکامل و تقرب الهی خواهد بود.
مقدمه
کلام خداوند و سخن وحی نه تنها با پیام و محتوای عالی و نغز خود راهنمای حق جویان و حقیقتطلبان است، بلکه در ارائهی حقایق آیینی و معرفی راه و روش نیز راهنمایی بیبدیل و بیهمتا است. یکی از روشهای قرآن در اعطای بصیرت و ایجاد بینش، مقایسهی دو سوی موضوعات است. آنگاه که قرآن آگاهان را در برابر جاهلان قرار میدهد و استفهام معرفتی ارائه مینماید، همین شیوه از بصیرتآفرینی را به کار میگیرد: «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون»(زمر، ۹) همچنانکه با مقایسهی نابینا و بینا و اهل ایمان و عمل صالح با انسان بدکار «و ما یستوی الاعمی و البصیر و الذین امنوا و عملوا الصالحات