دانلود مقاله در مورد مسجد کبود تبریز ۳۷ ص

دانلود مقاله در مورد مسجد کبود تبریز ۳۷ ص

دانلود مقاله در مورد مسجد کبود تبریز ۳۷ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-مسجد-کبود-تبریز-37-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مسجد کبود تبریز، فیروزه‏‌‏ی اسلام
‏بنای تاریخی ـ مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو می‏‌‏باشد که به دستور جهانشاه که شهر تبریز را پایتخت خود قرار داده بود و به سرکاری عزالدین قاپوچی بنا گردیده و با استناد به کتیبه برجسته سردرب به سال ۸۷۰ه‏‍‏.ق ساختمان آن به اتمام رسیده است. نام این مسجد به لهجه محلی، ‏«‏گوی مسجد‏»‏ است.
‏بنای اصلی در مقام مسجد مقبره، دارای صحن وسیعی بوده که در آن مجموعه‏‌‏ای از ساختمان‏‌‏ها از جمله مدرسه و حمام و خانقاه و کتابخانه ساخته شده بود که متاسفانه آثاری از آنها بجای نمانده است.
‏خصوصیت بارز و شهرت وافر مسجد کبود با معماری ویژه تلفیقی و اعجاب‏‌‏انگیز آن بیشتر به خاطر کاشیکاری معرق و تلفیق آجر و کاشی، آجری نقوش پرکار و در حد اعجاز آن می‏‌‏باشد که زینت‏‌‏بخش سطوح داخلی و خارجی بنا بوده است. در متن کتیبه برجسته سردرب باشکوه و پرنقش و نگار آن، عمارت مظفریه و نیز نام نعمت ‏«‏الله بن محمود البواب‏»‏، خطاط و احتمالاً طراح نقوش که از هنرمندان برجسته خوشنویسی آذربایجان بوده، درج شده است.
‏چنین تصور می‏‌‏شود که ساختمان مسجد کبود به مثابه یادمانی از پیروزی‏‌‏های جهانشاه برپا گردیده است، به طوری که در این خصوص می‏‌‏توان به سوره فتح که به صورت کامل و به شکل برجسته، زینت‏‌‏بخش دورتادور بالای شبستان بزرگ می‏‌‏باشد، اشاره نمود. نام جهانشاه در کتیبه بالای درب ورودی نقش بسته که قبلاً روکش طلایی داشته است.
‏مسجد کبود دارای دو مناره باریک و بلند در منتهی الیه شرق و غرب ضلع شمالی بوده است. در پشت درب ورودی به شبستان بزرگ، یک بیت شعر فارسی به خط ثلث نوشته شده بدین مضمون:
‏کردار بیار و گرد گفتار مگرد چون کرده شود، کار بگویید که که کرد
‏بنای این مسجد بسیار عالی، نمای آن که پنجاه قدم ارتفاع دارد، هشت پله از سطح زمین اطراف کرسی دارد و از خارج دیوارهای آن همه از کاشی اعلی به رنگ‏‌‏های مختلف پوشیده شده است. از طرف داخل با نقش و نگارهای زیبا به سبک معماری اعراب و کلمات بسیار به خط عربی از طلا و لاجورد زینت یافته است. از دو طرف بنا دو مناره با برج خیلی بلند، اما کم‏‌‏قطر ساخته‏‌‏اند و در میان آنها راه‏‌‏پله تعبیه شده است که بالا می‏‌‏رود و سطح ظاهر منارها هم کاشی است و این آجرهای منقش براق زینت معمولی است که در ایران ابنیه را بدان می‏‌‏آرایند.
‏درب مسجد چهار پا بیشتر عرض ندارد و در وسط یک تخته سنگ سفید شفافی تراشیده شده که بیست و چهار پا طول، یعنی ارتفاع و دوازده پا عرض آن سنگ است و در میان سطح داخلی آن نمای بزرگ مسجد خیلی زیبا و عظیم به نظر می‏‌‏آید، از راه‏‌‏رو و مسجد داخل گنبد می‏‌‏شود که سی و شس قدم قطر آن است. این گنبد از طرف داخل روی دوازده مجردی بنا شده که شانزده مجردی هم از خارج تکیه‏‌‏گاه آن است و این مجردی‏‌‏ها خیلی بلند و شش پای مکعب حجم آنها است، در پایین ستون‏‌‏های سکویی از مرمر سفید ساخته شده که زیر آن خالی و خانه خانه است، برای اینکه کفش‏‌‏ها را هنگام داخل شدن به مسجد می‏‌‏کنند و در آن حفره‏‌‏ها بگذارند.
‏این گنبد از طرف داخل با آجرهای کوچک مربع از کاشی‏‌‏های الوان مختلف گل و بوته‏‌‏دار موزاییک شده که در میان آنها به تناسب جملات و آیات عربی گنجانیده و به قدری خوب به هم اتصال داده‏‌‏اند که گویا یک پرده نقاشی است که تمام با درجه و پرگار ساخته شده است. از این گنبد داخل یک گنبد کوچکتری می‏‌‏شود که خیلی قشنگتر از اولی است:‏‌‏ در عمق آن از سنگ مرمر شفاف سفید چیزی ساخته شده که شباهت به دری که باز نمی‏‌‏شود، دارد.
‏این گنبد مجردی ندارد، اما ازاره‏‌‏ی آن به قدر هشت پا ارتفاع از سنگ مرمر سفید است و سنگ‏‌‏ها به عرض و طولی است که مایه تعجب و حیرت است. تمام این گنبد از مینای بنفشه رنگ است که روی آن اقسام گل‏‌‏های صاف نقاشی شده، سطح خارجی هر دو گنبد هم از همین کاشی‏‌‏ها است، ولی نقاشی آنها برجسته می‏‌‏باشد. روی گنبد اولی گل‏‌‏های سفید روی زمینه‏‌‏ی سبز و گنبد دومی ستاره‏‌‏های سفید روی زمینه سیاه نقش شده و همه این رنگ‏‌‏ها به بیننده لذت و فرح می‏‌‏دهند.
‏نزدیک درب ورودی که از گنبد بزرگ داخل گنبد کوچک می‏‌‏شوند، طرف چپ منبری از چوب گردو به دیوار تکیه داده‏‌‏اند که نجاری آن تعریفی نداشت، اما طرف دست راست یک منبر دیگر از همان چوب به دیوار تکیه داده‏‌‏اند. بالای سر آن سایبانی از همان چوب افراشته و دور محل نشیمن آن از چوب نرده کوچکی ساخته شده و چهارده پله دارد. در سمت جنوب مسجد دو تخته سنگ خیلی بزرگ سفید شفاف که نور خورشید از آن می‏‌‏گذرد، نصب شده است. وقتی آفتاب به آنها می‏‌‏تابد، سرخ رنگ می‏‌‏شود، به طوری که چند لحظه بعد از غروب آفتاب هم می‏‌‏توان به روشنایی و تلالو آنها مکتوب را قرائت کرد.
‏شبستان بزرگ را از سه طرف رواق‏‌‏ها دربر گرفته و بر بالای آن گنبد دو پوشی به قطر تقریبی ۱۷ متر قرار گرفته است. شبستان کوچک که در حکم مکانی خصوصی و مقبره سلطنتی درنظر گرفته شده بود، در سمت جنوب بنا واقع شده و با قطعات سنگ مرمر ازاره‏‌‏بندی شده بود که آیات قرآنی به خط زیبای ثلث و به صورت برجسته زینت‏‌‏بخش قسمت فوقانی سنگ‏‌‏ها است.
‏کاشیکاری آن صرفاً به رنگ لاجوردی و عمدتاً از قطعات شش ضلعی کار شده بود و تمام سطح سقف آن زرنگاتر (نقاشی با آب طلا) و کف شبستان‏‌‏ها به احتمال قوی مرمرین بوده است. نقش و نگار نقاشی معرف مسجد شامل گره‏‌‏بندی‏‌‏های هندسی، گل و بوته اسلیمی و کتیبه‏‌‏های مختلف که مجموعاً حکایت از زیبایی خارق‏‌‏العاده‏‌‏ای داشته است.
‏آرامگاه جهانشاه و نزدیکان وی در انتهای شبستان کوچک در داخل سرداب بوده است. زلزله مهیب سال ۱۱۹۳ ه‏‍‏.ق باعث ویرانی شهر تبریز و کشته شدن عده زیادی از مردمن آن گشته و از مسجد کبود بجز سردرب و چندین جزرپایه برجای نمی‏‌‏گذاردن و در فاصله بین سال‏‌‏های پس از زلزله تا شروع مرمت، درب ورودی اصلی و قطعات مرمرین و …. به تاراج می‏‌‏رود.
‏این بنا در ضلع شمالی خیابان امام روبروی کوچه صدر واقع شده که در سال ۸۷۰ه‏‍‏.ق در دوره جهانشاه قراقویونلو و با نظارت صالحه خاتون دختر جهانشاه بنا ساخته شده است.
‏بنای مسجد شامل سردرب، شبستان و مقبره است که سردر آن رو به شمال واقع شده، در کنار آن ستون‏‌‏هایی متصل به بنا به شکل مارپیچ بالا رفته و در قسمت فوقانی هلالی بیضی شکل وجود دارد. پس از سردرب و دهلیز واقع در پشت آن، شبستان بزرگ مسجد به ابعاد ۵/۱۶ متر قرار دارد که در سه طرف شمالی، غربی و شرقی آن شبستان رواقی به عرض ۴/۴ متر با طاق‏‌‏های ضربی و گنبدهای کم‏‌‏خیز وجود دارد.
‏قسمت جنوبی بنا به شبستان کوچکی موسوم به مقبره راه دارد. کاشیکاری آن آبی رنگ فیروزه‏‌‏ای است که به نام ‏«‏فیروزه اسلام‏»‏ شهرت یافته است. در بالای حاشیه‏‌‏های عریض طاقچه‏‌‏ها، کتیبه اصلی بنا قرار گرفته که بالای این کتیبه نیز نوشته‏‌‏های کوتاهی با خطوط ثلث و کوفی در بین طرح‏‌‏های مختلف گل و بوته اسلیمی و اشکال مختلف هندسی جای داده شده است.
‏این مسجد در سال ۱۱۹۳ ه‏‍‏.ق در اثر زلزله ویران شد که از بنای عظیم و نفیس سردرب و چند جرز پایه‏‌‏های شبستان باقی مانده بود، در سال‏‌‏های ۱۳۱۸.۱۳۱۹ بعد از ۸ سال ثبت تاریخی، تعمیراتی در طاق و سردرب شمالی آن به عمل آمد و در سال‏‌‏های بعد از انقلاب نیز با بودجه و نظارت انجمن آثار ملی و سازمان ملی حفاظت آثار باستانی سابق، بازسازی شد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x