دانلود مقاله در مورد محاسبه ضخامت لایه ها در راه ۲۳ ص

دانلود مقاله در مورد محاسبه ضخامت لایه ها در راه ۲۳ ص

دانلود مقاله در مورد محاسبه ضخامت لایه ها در راه ۲۳ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-محاسبه-ضخامت-لایه-ها-در-راه-23-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏محاسبه ضخامت لایه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد یاسمی مقدم
‏مدرس : ‏دکتر فندرسکی ‏صفحه :‏
‏فصل اول :
‏تعاریف :‏
‏- ضخامت لایه ها : هدف از طرح روسازی راه ، هدف از طرح سازه ی روسازی راه که یک سیستم چند لایه ای است که برای تو ضیح و انتقال بار متمرکز ترافیک به بستر روسازی طرح می شود .طراحی شامل تعیین ضخامت کل سازه و هر یک از لایه های تشکیل هنده ی آن و کیفیت مصالح مصرفی در آن ساختار است . جنس و ضخامت این ساختار به گونه ای طرح می شود تا بتواند تنش های فشاری با هم را به میزان قابل تحمل برای خاک بستر روسازی وهریک از لایه های آن کاهش دهد .
‏- عوامل مؤثر در طرح روسازی :
‏عوامل مؤثر در طرح روسازی راه های جدید ( احداثی ) و یا بازسازی موجود به شرح زیرمی باشد :
‏الف‌ : عمر روسازی خود شامل عمر طراحی و عمر بهره برداری است . ۱) عمر طراحی : دوره یا طرح روسازی مدت زمانی است که روسازی برای آن طرح می شود . طرح و اجرای مرحله ی روسازی اغلب از نظر اقتصادی مرقوم به صرفه است . مطلوب ترآن است که عمر طراحی به گونه ای انتخاب شود که حداقل شامل یک روکش باشد درچنین محیط هایی با در نظرگرفتن هزینه های نگه داری دوران بهره برداری و هزینه های روکش بعدی یکی از دو روش مرحله ای یا یک جا انتخاب می گردد.
‏۲) جدول عمر طراحی برای راه ها به شرح جدول زیر در نظر گرفته می شود .
‏ نوع راه عمر طراحی
‏ ۱- راههای بین شهری با ترافیک زیاد ۲۰ –‏ ۲۵ سال
‏ ۲- راه های روسازی شده بارترافیک کم ۲۰ –‏ ۱۵ سال
‏ ۳‏- را های بتنی ۱۰ –‏۲۰ سال‏
‏محاسبه ضخامت لایه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد یاسمی مقدم
‏مدرس : ‏دکتر فندرسکی ‏ ‏صفحه :‏
‏۳) عمر بهره برداری : عمر یا دوره ی بهره برداری زمانی است که روسازی اولیه بدون نیا به روکش با کیفیت قابل قبول دوام آورد . زمان بین دو روکش را نیز عمر بهره برداری می گویند . در واقع این دوره شامل مدت زمانی است که روسازی از سطح خدمت دهی اولیه ( ‏ ) به سطح خدمت دهی نهایی ( ‏ ) برسد عمر طراحی بر اساس تجربیات طراحی و سیاست های طراحی یا کارفرما تعیین می شود و تابع نحوه سیستم نگه داری راه است .
‏ضخامت لایه ها :
‏ب : ترافیک :
‏برای طراحی یک راه ، انواع ، تعداد ، وزن و محورهای وسایل نقلیه ای که در دوره ی طرح از راه عبور می کند برابری می گردد . طراحی بر اساس برآورد تعداد کل محور ساده ی ۲/۸ تنی هم ارز در خط طرح و برای عمر طراحی انجام می شود چگونگی تبدیل ترافیک مخلوط به محور ساده ی ۲/۸ تنی هم ارز و در نهایت محاسبه ی تعداد کل محور ساده به شرح زیرمی باشد .
‏محور استاندارد یا محور مبنای طرح عبارت است از یک محور منفرد به وزن ۲/۸ تنی برای محاسبه ی روسازی راه اثر هر یک از محورهای وسایل نقلیه از نظر وزن نوع و تعداد و ترکیب آنها با ضرایب هم ارز به تعداد و اثر محور مبنای طرح تبدیل می شود .
‏ضرایب بار هم ارز عبارتند از تعداد عبور محور مبنای طرح که خرابی مساوی یک بار عبور محور مورد نظر را بر روسازی به وجود می آورد .
‏ مرکب زوج مرکب ساده ای منفرد ساده زوج ساده منفرد
‏محاسبه ضخامت لایه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد یاسمی مقدم
‏مدرس : ‏دکتر فندرسکی ‏صفحه :‏
‏برای تبدیل محور مورد نظر به محور مبنای طرح از معادله زیر استفاده می شود .
EAL‏ = تعداد عبور محور مبنای طرح معادل با تکرار محور مورد نظر .
N‏ ‏: تعداد عبورمحور مورد نظر ( ساده یا مرکب و به تفکیک وزن آنها )
F‏ : ضریب بار هم ارز که برای محور مورد نظر تعریف شده .
‏ج- ضریب اطمینان :
‏جهت اطمینان از دوام روسازی در طول عمر طرح و جبران تغییرات احتمالی و تعداد ترافیک پیش بینی شده و عملکرد روسازی ، ضریب اطمینان را در محاسبات منظورمی کنند و جدول زیر ضریب اطمنان برای راه های مختلف به شرح زیر می باشد .
‏ نوع راه ضریب اطمینان
‏ آزاد راه ۹۵-۸۰ درصد
‏ را های اصلی ۹۵-۷۵ درصد
‏ راه های فرعی درجه یک ۹۰ –‏ ۷۰ درصد
‏ راه های فرعی درجه دو ‏ ۸۰ –‏ ۵۰ درصد
‏- ‏انواع روسازی و مقاطع آنها :‏
‏به ور کلی روسازی ها از نظر نوع مصالح مصرفی در رویه راه و چگونگی توضیح تنش وارده برآنها به سه دسته روسازی های سخت ، قابل انعطاف و نیمه سخت تقسیم می شوند . ( روسازی ها در اصل دو تا هستند ۱- انعطاف پذیر مثل آسفالت ۲- غیر انعطاف پذیر مانند سیمان )

‏محاسبه ضخامت لایه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد یاسمی مقدم
‏مدرس : ‏دکتر فندرسکی ‏ ‏صفحه :‏
‏ نیرو در غیر انعطاف پذیر به صورت نیرو درانعطاف پذیر نقطه ای است
‏ گسترده می باشد ولی در پایین زیاد می شود
‏ انواع روسازی و مقاطع ان در جزوه روسازی ‏۱
‏ عرض اجزای روسازی در جزوه روسازی ‏۱‏
‏هیچ یک از اجزای راه به اندازه عرض روسازی راه یا عرض سواره رو در ایمنی، راحتی و سرعت رانندگی تا حدّ سرعت طرح تأثیر ندارد . با در نظر گرفتن شرایط یمنی و بازدهی مطلوب و راحتی حرکت وسایل نقلیه عرض روسازی هر خط عبور طبق معیار هندسی راه ها از ۳ متر تا ۶۵/۳ در نظر گرفته می شده است . بدین ترتیب در راه های اصلی بار و خط عبور عرض نهایی خط عبور ۳/۷ متر یعنی د رهر خط عبور ۶۵/۳ متر تعیین شده است. عرض راه های اصلی دو خط در ایران طبق ابلاغیه ی فنی وزارت راه ۳/۷ متر تعیین شده که از دو طرف به دو شانه ی خاکی که هر کدام دارای عرض ۸۵/۱ متر می باشد منتهی می شود که عرض راه جمعاً به ۱۱ متر می رسد .
‏عرض مندرج درجدول زیر عرض نهایی را در رویه راه در سطح راه نشان می دهد . بدیهی است که عرض دیگر لایه های آسفالتی که در زیر لایه ی آسفالتی یا بتنی قرار می گیرد باید بیشتر از عرض نهایی سواره رو باشد‏ .


‏محاسبه ضخامت لایه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد یاسمی مقدم
‏مدرس : ‏دکتر فندرسکی ‏صفحه :‏
‏ سرعت طرح ( h ‏ / km‏ ‏) ۴۰‏ ۶۰ ‏ ۸۰ ‏ ۷۰۰‏ ۷۲۰ ‏
‏انواع راه تعداد محور عبور عرض روسازی یا عرض سواره ( متر )
‏راه های اصلی ۴ ‏ خط ( ۲ ‏خط ) ‏- ۷.۳۰‏ × ۲‏ ۷.۳۰ ‏ × ۲‏ ۷.۳۰ ‏ × ۲‏ ۷.۳۰ ‏ × ۲‏
‏ ۶ ‏ خط ( ۲‏ بار ۳‏ خط ) – ۱۰.۹۵‏ × ۲‏ ۱۰.۹۵‏ × ۲‏ ۱۰.۹۵‏ ×۲ ‏ ۱۰.۹۵‏ × ۲‏
‏ ۲‏ خط معمولی ۷.۳۰‏ ۷.۳۰‏ ۷.۳۰‏ ۷.۳۰ ‏ ‏-
‏راه های فرعی ‏ ‏ ۲‏ ‏خط با یک خط اضافی برای ۱۰.۳‏ ۱۰.۳۰ ‏ ۱۰.۳۰ ‏ ۱۰.۳۰ ‏ ‏-
‏ ‏وسایل نقلیه ی سنگین
‏ ۲‏ خط ۶.۵‏ ۶.۵‏ ۶.۵‏ – –
‏ ۲ ‏ خط ۵.۵ ‏ ۵.۵ ‏ – – -‏
‏در عملیات اجرایی راه سازی معمولاً قشر زیر اساس را که از مصالح طبیعی تهیه شده نسبتاً ارزان است در تمام عرض راه پخش می کنند ولی لایه ی اساس را در هر طرف حداقل برابر۱۵ تا ۲۰ cm‏ از رویه ی آسفالتی عریض تر می سازند تا بار چرخ وارده بر کناره راه تکیه گاه مناسب داشته باشد .زیرا در غیر این صورت در سطح آسفالت کنار راه گسستگی و ترک ایجاد می شود .
‏ضخامت لایه ها
‏- موارد و روش های طرح روسازی :
‏به طور کلی طرح روسازی های سخت بر اساس تحلیل های وستر گاردو و روسازی قابل انعطاف که نخست برمبنای سیستم های توزیع تنش در محیط لاستیک و همگن است و سپس به روش اجرای محدود که در آن سیستم روسازی از چندین لیه غیر ارتجاعی تشکیل شده و بنا بر نظریات بوسینیسک و بر سیستم مورد بررسی قرار گرفته استوار است .‏
‏محاسبه ضخامت لایه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد یاسمی مقدم
‏مدرس : ‏دکتر فندرسکی ‏صفحه :‏
‏باید توجه داشت مصالح مصرفی در روسازی های قابل انعطاف و خاک بستر روسازی به طور ایده آل الاستیک نیست و نتایج حاصل از بررسی هاو تحلیل تئوریک عملکرد واقعی این مصالح را به طور تقریبی اجرا می کند ولی در عین حال باید خاطر نشان ساخت اکثر روش های متداول تعیین ضخامت اجزای روسازی تا اندازه ی زیادی بر اساس تجربه پی ریزی شده در تفهیمو کاربرد تجربه باید روابط بین کارگذاری و ضخامت اجزای روسازی و کیفیت مصالح انتخاب شده وتوضیح تنش ها به طور تئوریک مشخص باشد تا بتوان از تجربیات و مشاهدات عملی دراجرای کارهای روسازی بهره برداری نمود با استفاده از مبانی نظر فوق برای تعیین ضخامت روش روسازی راه اجزای تشکیل دهنده ی سخت و روسازی های قابل انعطاف روش های تعیین شده که قالباً مبانی تجربی و یا تجربی نظری درد با توجه به اینکه روسازی های موضوع عملیات صنعت راه سازی درایران عموماً بر مبنای طرح روسازی های قابل انعطاف استوار است از آن رو از تجربیات نظری و یا تجربی که برای طراحی معمول و متداول است در جای دیگرمورد بحث قرار می دهیم . آنچه که در کلیه روش های متداول است عواملی است که در طرح روسازی مؤثر بوده و برای محاسبه ی ضخامت لایه ها مؤثر است . این عوامل مؤثر که درطراحی قرار‏ ‏می گیرد عبارتند از :
‏۱- کیفیت خاک بستر روسازی و مقاومت آن و بررسی و ارزش یابی و تغیرات این مقاومت در برابر شرایط آسیب زایی جوی اقلیمی منطقه طرح .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x