دانلود مقاله در مورد مبحث تابع ۱۹ ص

دانلود مقاله در مورد مبحث تابع ۱۹ ص

دانلود مقاله در مورد مبحث تابع ۱۹ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-مبحث-تابع-19-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏۲
‏مبحث تابع
‏تعریف زوج مرتب:
‏هر دسته متشکل از دو عنصر با ترتیب معین را یک زوج مرتب گویند. مانند زوچ مرتب (x,y)‏ که x‏ را مؤلفه اول مختص اول یا متغیر آزاد گویند و y‏ را مؤلفه دوم مختص دوم متغیر وابسته( تابع) یا تصویر گویند و نمایش هندسی آن نقطه‌ای در صفحه مختصات قائم است که طول آن برابر x‏ و عرض آن برابر y‏ است.
‏ تساوی بین دو زوج مرتب:
‏ دو زوج مرتب با یکدیگر مساوی‌اند اگر دو نقطه اگر مؤلفه‌های نظیر‌به‌نظیر آنها با هم برابر باشند یعنی:
‏ ‏
‏مثال: از تساوی زیر مقادیر x,y‏ را بیابید:


‏تعریف حاصل‌ضرب دکارتی دو مجموعه :
‏ حاصلضرب دکارتی در مجموعه B,A‏ که با نماد ‏ نشان داده می‌شود عبارت است از مجموعه تمام زوج‌ مرتبه‌هائی که مؤلفه اول آنها از
‏۱
‏۲
A‏ و مؤلفه دوم آنها از B‏ باشد یعنی:
‏ ‏
‏مثال: حاصلضرب دکارتی ‏ درهر یک از مثالهای زیر را بصورت مجموعه‌ای از زوجهای مرتب بنویسید و نمودار آن را در دستگاه محورهای مختصات قائم رسم نمائید:

(۱ ‏
(۲‏



‏نمودار حاصلضرب دکارتی مجموعه‌های داده شده زیر را در دستگاه محورهای مختصات قائم رسم کنید.
‏۱
‏۳


‏ویژگی‌های حاصلضرب دکارتی مجموعه‌ها :
‏ ‏
‏فضای دوبعدی ( صفحه) ۳) , ,
۴) , ,
۵) ‏مثال:
‏تضاد زوجهای مرتب:
‏تعریف ریاضی رابطه:
‏۱
‏۴
‏ اگر B,A‏ دو مجموعه دلخواه باشند هر زیرمجموعه از حاصلضرب دکارتی ‏ را یک رابطه از A‏ در B‏ گویند اگر f‏ یک زیرمجموعه از ‏ باشد‏ گویند. F‏ یک رابطه از A‏ در B‏ است به عبارت دیگر رابطه F‏مجموعه تمام زوج مرتب‌های ‏ است که مؤلفه‌های اول و دوم آن با شرایطی خاص( قانون یا ضابطه خاص) به یکدیگر مربوط می‌شوند. به بیان دیگر رابطه f‏ زیرمجموعه‌ای از ‏ است که با ضابطه یا قانون خود مختص اول زوجهای مرتب را به مختص دوم آنها پیوند می‌دهد مانند رابطه پدر و فرزندی رابطه مالک و مستأجری رابطه عبد و مولا رابطه اعداد با مجذور آنها.
‏مفهوم تابع: تابع بیانگر چگونگی ارتباط مقدار یک کمیت(متغیر وابسته y=‏ ) به مقدار یک کمیت دیگر( متغیر مستقل x=‏ ) است مفهومی که خواص آن، انواع آن، نمودار‌ آن حد و پیوستگی آن؛ مشتق و انتگرالگیری از آن و…‏ نه تنها در ریاضیات بلکه درهمه علوم و فنون نقش مهمی ایفا می‌کند و در زندگی خود نیز به نمونه‌هایی برمی‌خوریم که مقدار یک کمیتی( کمیت تابع) به مقدار کمیت دیگری( کمیت آزاد) وابسته است؛

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x