دانلود مقاله در مورد فلسفه حجاب ۶۵ ص

دانلود مقاله در مورد فلسفه حجاب ۶۵ ص

دانلود مقاله در مورد فلسفه حجاب ۶۵ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-فلسفه-حجاب-65-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏فلسفه حجاب
‏بدون شک در عصر ما که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذارده‏‌‏اند و افراد غربزده، بی‏‌‏بندوباری زنان را جزئی از آزادی او می‏‌‏دانند، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند و گاه افسانه‏‌‏ای است متعلق به زمان‏‌‏های گذشته. ولی مفاسد بی‏‌‏حساب و مشکلات و گرفتاری‏‌‏های روز افزون که از این آزادی‏‌‏ها بی‏‌‏قید و شرط به وجود آمده، سبب شده که تدریجاً گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود. مسأله این است که آیا زنان (با نهایت معذرت) باید برای بهره‏‌‏کشی از طریق سمع و بصر و لمس ‏–‏ جز آمیزش جنس- در اختیار همه مردان باشند و یا باید این امور مخصوص همسرانشان گردد؟
‏اسلام می‏‌‏گوید کامیابی‏‌‏های جنسی، اعم از آمیزش و لذّت‏‌‏گیری های سمعی و بصری و لمسی مخصوص به همسران است و غیر از آن گناه ‏و مایه آلودگی و ناپاکی جامعه می‏‌‏باشد که جمله ‏«‏ ذلک ازکی لهم ‏»‏ در آیه ۳۰ سوره نور اشاره به ان است.
‏فلسفه حجاب امر مکتوم و پنهانی نیست زیرا :
‏۱-‏ ‏برهنگی زنان که طبعاً پیامدهای همچون ‏آ‏رایش و عشوه‏‌‏گری و امثال آن را به همراه دارد؛ مردان مخصوصاً جوانان را در یک حال تحریک دائم قرا می‏‌‏دهد؛ تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد هیجان‏‌‏های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می‏‌‏گردد. مخصوصاً توجه به این نکته که غریزه جنسی نیرومندترین و ریشه‏‌‏دارترین غریزه آدمی است و در طول تایخ سرچشمه حوادث مرگبار و جنایات هولناکی شده تا آنجا که گفته‏‌‏اند : ‏«‏ هیچ حادثه مهمی را پیدا نمی‏‌‏کنید مگ‏ر‏ ‏آ‏نکه پای زنی در آن در میان است. ‏»‏ آیا دامن زدن مستمر از طریق برهنگی به این غریزه و شعله‏‌‏ور ساختن آن بازی با آتش نیست؟ آیا این کا‏ر‏ عاقلانه‏‌‏ای است؟
‏۲-‏ ‏آمارهای قطعی و مستند نشان می‏‌‏دهد که با افزایش برهنگی در جهان، طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی در دنیا به طور مداوم بالا رفته است، زیرا در
‏۳
‏«‏ بازار آزاد برهنگی ‏»‏ که عملاً زنان به صورت کالای مشترکی ‏«‏ لااقل در مرحله غیر آمیزشی جنسی ‏»‏ در آمده‏‌‏اند قداست پیمان زناشویی مفهومی نمی تواند داشته باشد.
‏۳-‏ ‏گسترش دامنه فحشاء و افزایش فرزندان نامشروع از دردناکت‏ر‏ین پیامدهای بی‏‌‏حجابی است و دلائل آن مخصوصاً در جوامع غربی کاملاً نمایان است.
‏۴-‏ ‏مسأله ‏«‏ابتذال زن‏»‏ و ‏«‏ سقوط شخصیت او ‏»‏ در این میان نیز حائز اهمیت فراوان است، هنگامی که جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد طبیعی است روز به روز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزون‏‌‏تر از او دارد و هنگامی که زن را از طریق جاذبه جنسیش وسیله تبلیغ کالاها و دکور اطاق‏‌‏های انتظار و عاملی برای جلب جهان‏‌‏گردان و سیاحان و مانند اینها قرار بدهد، در چنین جامعه‏‌‏ای شخصیت زن تا سر حد یک ع‏ر‏وسک یا یک کالای بی ارزش سقوط می‏‌‏کند و ارزش‏‌‏های والای انسانی او‏ به کلی به دست فراموشی سپرده می‏‌‏شود و تنها افتخار او جوانی و زیبایی و خودنمایی‏‌‏اش می‏‌‏شود و به این ترتیب مبدل به وسیله‏‌‏ای خواهد شد برای اشباع هوس‏‌‏های سرکش یک مشت آلوده فریبکار و انسان‏‌‏نماهای دیوصفت، د‏ر‏ چنین جامعه‏‌‏ای چگونه یک زن می تواند با ویژگی‏‌‏های اخلاقی‏‌‏اش، علم و آگاهی و دانایی‏‌‏اش جلوه کند و جایز مقام والایی گردد.
‏چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب کرده است؟
‏زیرا حجاب بهترین حافظ و حصاری است که زن را از خطر بیگانه حفظ می‏‌‏کند و زن بی‏‌‏حجاب همچون میوه درختی است که شاخه ان از دیوا‏ر‏ باغ به ‏ب‏یرون آویزان است و هر رهگذری به سوی آن دست دراز می‏‌‏کند یا مانند گلی است که هر کس به چیدن آن تمایل دارد.
‏پوشیده بودن زن در جامعه نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده است بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز می‏‌‏باشد.
‏حجاب برای زنان مانند صدفی است که گوهر وجودش را از گزند خطرها و آسیب‏‌‏ها در برابر نامحرمان و بیگانگان مصونیّت بخشیده و بیمه‏‌‏اش می نماید و به جامعه خصوصاً جوانان، آرامش می بخشد و مانع هر گونه گسترش فساد و گرایش به فحشا می شود.
‏۳
‏شخصیت و ارزش مقام زن در اسلام
‏«‏ ان المسلمین و المسلمات و المومنین و المومنات و القانتین و القانتات و الصادقین و الصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین و الخاشعات و المتصدقین و المتصدقات و الصائمین و الصائمات و الحافظین فروجهم و الحافظات والذاکرین الله کثیراً و الذاکات اعدالله لهم مغفره و اجراً عظیماً. ‏»
‏هنگامی که اسماء بنت عمیس همسر جعفربن ابی‏‌‏طالب (ع) با شوهرش از حبشه بازگشت به دیدن همسران پیامبر (ص) آمد، یکی از نخستین سؤالاتی که مطرح کرد ا‏ی‏ن بود ایا چیزی از آیات قران د‏ر‏باره زنان نازل شده است؟ انها در پاسخ گفتند : نه. اسماء به خدمت پیامبر (ص) آمد عرض کرد ای رسول خدا جنس زن گرفتار خسران و زیان است.
‏پیامبر (ص) فرمود : چرا ؟
‏عرض کرد : به خاطر اینکه در اسلام و قران فضیلتی درباره آنها همانند مردان نیامده است. اینجا بود که آیه نازل شد و به آنها اطمینان دادکه زن و مرد در پیشگاه خدا از نظر قرب و منزلت یکسان هستند.
‏در این آیه سخنی جامع و پرمحتوا درباره همه زنان و مردان و صفات برجسته آن‏ها‏ بیان شده است و ضمن برشمردن ده وصف از اوصاف اعتقادی و اخلاقی و عملی آنان پاداش عظیم آنها در پایان آیه برشمرده است.
‏می گوید : ‏«‏ مردان مسلمان و زنان مسلمان و مردان مومن و زنان مومنه‏‌»‏.
‏«‏ ان المسلمین و المسلمات و المومنین و المومنات ‏»
‏اشاره به این است که اسلام همان اقرار به زبان است که انسان را در صف مسلمین قرار می‏‌‏دهد و مشمول احکام آنها می‏‌‏کند ولی ‏ا‏یمان تصدیق به قلب و دل است و اعمالی که به دنبال آن می آید.
‏و مردانی که مطیع فرمان خدا هستند و زنانی که از فرمان حق اطاعت می‏‌‏کنند.
‏۴
‏«‏والقانتین و القانتات ‏»
‏سپس بر یکی دیگر از مهمترین صفات مومنان را‏ستین یعنی حفظ زبان پرداخته و می‏‌‏گوید‏: ‏«‏ و مردان راستگو و زنان راستگو ‏»‏
‏«‏ والصادقین و الصادقات ‏»
‏و از آنجا که ریشه ایمان صبر و شکیبایی در مقابل مشکلات است و نقش آن در معنویات انسان همچون نقش ‏«‏ سری است در برابر ‏«‏تن‏»‏.
‏پنجمین وصف آنها را اینگونه بازگو می‏‌‏کند و مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا ‏«‏و الصابرین و الصارات ‏»‏ از طرفی می دانیم یکی از بدترین آفات اخلاقی کبر و غرور و حب جاه است و نقطه مقابل آن ‏«‏ خشوع ‏»‏.
‏لذا در ششمین توصیف می فرماید : و مردان با خشوع و زنان با خشوع ‏«‏ و الخاشعین و الخاشعات ‏»‏.
‏گذشته از حب جاه، حب مال نی‏ز‏ آفت بزرگی است و اسارت در چنگال ان اسارتی است دردناک و نقطه مقابل آن انفاق و کمک کردن به نیازمندان است لذا در هفتمین توصیف می گوید : ‏«‏ و مردان انفاق‏‌‏گر و زنان انفاق کننده ‏»‏ ‏«‏ و المتصدقین و المتصدقات ‏»‏.
‏سه چیز است که اگر انسان از شر آن در امان بماند از بسیاری از شرور و آفات اخلاقی ‏در‏ امان است. زبان و شکم و شهوت جنسی. به قسمت اول در چهارمین توصیف اشاره شد اما به قسمت دوم و سوم در هشتمین و نهمین وصف مومنان راستین اشاره کرده می گید : ‏«‏ و مردانی که روزه می‏‌‏دارند و زنانی که روزه می‏‌‏داند ‏»‏.
‏«‏ و الصائمین و الصائمات ‏»
‏«‏ و مردانی که دامان خود را از آلودگی به بی‏‌‏عفتی حفظ می‏‌‏کنند و زنانی که عفیف و پاکند. ‏»
‏«‏ و الحافظین فروجهم و الحافظات ‏»

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x