دانلود مقاله در مورد علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین ۱۳ ص

دانلود مقاله در مورد علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین ۱۳ ص

دانلود مقاله در مورد علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین ۱۳ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-علم-النفس-از-دیدگاه-صدرالمتالهین-13-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏ان النفس لا یتصرف فى الاعضاء الکثیفه العنصریه الا بتوسط مناسب و ذلک الواسطه هو الجسم اللطیف النورانى المسمى بالروح النافذ فى الاعضاء بواسطه الاعصاب الدماغیه‏
‏همانا نفس انسانى در اعضاء بدن عنصرى مادى تصرف نمى‏کند مگر به واسطى مناسب که همان جسم لطیف نورانى است که آن را روح مى‏نامند که در اعضاء و جوارح به واسطه اعصاب مغزى نفوذ مى‏کند.
‏اسفار اربعه صدرالمتالهین
‏علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین
‏آنچه براى اهل نظر از فلاسفه اسلامى ثابت‏شده، این است که غیر از اعضاء و جوارح و ابدان
‏مادى، امر دیگرى در باطن انسانها است که منشا احساسات و ادراکات و تعقلات و حرکات و
‏سکنات و فعل و انفعالات ارادى و غیرآنها مى‏باشد و آن همان نفس ناطقه ‏و جان و روان آدمى
‏است. ‏و این امر نیز مسلم است که منشا ادراکات و تعقلات و احساسات و آثار و خواص دیگر در
‏تمام موجودات یکسان نیست و نیز واضح است که هر یک از موجودات را آثار خاصى است که
‏موجب امتیاز آنها از یکدیگر است.
‏ از اینرو نفس ناطقه که روح انسانى است، از نظر فلاسفه مجزا و غیر از روح حیوانى است و
‏غیر از قلب است زیرا قلب و روح حیوانى نوعى از اجسام و اجرام‏اند و با فساد بدن از بین
‏مى‏روند و آنچه باقى مى‏ماند، روح انسانى و نفس ناطقه است‏.
‏ملاصدرا یا صدرالمتألهین
‏یکی از بزرگترین افتخارات عصر صفویه وجود صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی ملقب به
‏ملاصدرا یا صدرالمتألهین است که‏ ‏در حکمت و فلسفه صاحب مکتب و مقام و مرتبتی بس بلند
‏است. صدرا به سال ۹۷۹ یا ۹۸۰هجری در شیراز متولد شد و پس از‏ ‏مرگ پدر به اصفهان آمد.
‏علوم نقلی را نزد شیخ بهایی و علوم عقلی را نزد میرداماد تحصیل و تلمذ کرد.
‏ سپس خود اعجوبه زمان و افتخار حکمای دوران گشت.‏با آنکه از علمای صوری روی خوش
‏ندید، به بهترین وجه و عباراتی همچون آب روان بزرگترین و مهمترین مسائل حکمت را به لسان
‏عرب بیان کرده است.
‏ کتب و رسایل او حاکی از سعی و کوشش در امتزاج فلسفه و عرفان و شرع است. ملاصدرا در
‏میان فلاسفه و دانشمندان عالم صاحب مکتب شناخته شد و اساس مکتبش مبتنی بر این است که
‏طریق استدلال و کشف و وحی‏ بالاخره به یک حقیقت و یک هدف منتهی می گردد و عقل سلیم
‏مؤید همان حقایقی است که در دین نازل گردیده و در اشراق و شهود بر عارف مکشوف می
‏گردد.
‏مهمترین تألیفات او به زبان عربی عبارت است از:
‏اسفار اربعه، شواهد الربوبیه، شرح اصول کافی، الهدایه، حاشیه شرح حکمت الاشراق، الواردات
‏القلبیه وکسرالاصنام الجاهلیه.
‏علاقه وافر ملاصدرا به عرفان و اصرار وی در بیان حقایق عرفان آن هم به زبان سلیس و ساده
‏موجب شد که جمعی به دشمنی برخاستند و این حکیم فرید و عالیقدر برای آنکه از قیل و قال
‏زمانه بدور باشد، بالغ بر هفت سال و یا بقولی پانزده سال از عمر را در قریه کهک نزدیک شهر
‏قم به سر برده به تفکرات عمیق پرداخته است و بر اثر ریاضت و تهذیب و تکامل نفس به قول
‏خود به علم حضوری نایل آمد، همان طوریکه قبلاً علم حصولی را به سر حد کمال فرا گرفته بود.
‏بیت الحرام را به کرات زیارت کرد و در سفر هفتم هنگام مراجعت در
‏ سال ۱۰۵۰ هجری در شهر بصره بدرود حیات گفت و همانجا به خاک سپرده شد.
‏ملاصدرا درکتاب اسفار اربعه ‏در سفر چهارم‏ درباره‌ی‌ همه‌ی‌ مراتب‌ رشد ن‏ف‏س‌ از لحظه‌ای‌ که‌
‏جنین‌ شکل‌می‌گیرد تا رستاخیز نهایی‌ و لقأالله‌ بحث می‌کند.
‏فصلِ‌ (باب) اولِ‌ این‌ سفر چهارم‌ با تعریف‌ نفس‌ و [ارائه‌ی] دلایلی‌ بر وجود آن‌ آغاز می‌شود.
‏اسفار اربعه صدرالمتالهین ‏–‏ سفر چهارم جلد اول ‏–‏ ترجمه:محمد خواجوی ‏–‏ تهران مولی ۱۳۷۸ ‏ -‏صفحه ‏۴ پاراگراف آخر و صفحه ۵ پاراگراف اول
‏و من باب ماهیت نفس می فرماید:
‏ ‏پس‌ از اثبات‌ وجود نفس، ملاصدرا در باب‌ دوم‌ به‌ نفس‌ حیوانی‌ می‌پردازد و بر استقلال‌ آن‌ از ماده‌ یا «جاودانگی» آن‌ دلیل‌ می‌آورد. قوای‌ مختلف‌ نفس‌ حیوانی‌ که‌ با بدن‌ وی‌ ارتباط‌ دارند نیز مورد بحث‌ قرار می‌گیرند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x