دانلود مقاله در مورد سیری در پیدایش خط ۳۵ ص

دانلود مقاله در مورد سیری در پیدایش خط ۳۵ ص

دانلود مقاله در مورد سیری در پیدایش خط ۳۵ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-سیری-در-پیدایش-خط-35-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ 

‏فهرست
‏ 
‏خطوط باستان
‏الف: خط چینى
‏ب: خط میخى
‏ج: خط هیروگلیف مصری
‏د: هیروکلیف هیتیتى
‏تاریخ خط در ایران
‏ورود اسلام به ایران و تحول خط
‏خطوط اصلی و متداول عصر حاضر در ایران
‏۱- کوفی
‏۲- خط محقق
‏۳- خط ریحان
‏۴- خط ثلث
‏۵- خط نسخ
‏۶- خط تعلیق
‏۷- خط دیوانی
‏۸- خط رقعه
‏۹- خط نستعلیق
‏۱۰- خط شکستۀ نستعلیق
‏تحول و نوآوری در دنیای معاصر
‏الف ـ دوره اول ـ قاجاریه ـ (‌دوره نوآوری در جامعه سنتی )
‏ب- دوره دوم – پهلوی (دوره‌ نوسازی)
‏خط و تبلیغات
‏سنت ‌شکنی در ارتباط شکل و محتوی
‏مدرنیستها و اقلام قدیم‏
‏فهرست منابع

 
‏به نام خدا
 
‏خط، هنر تثبیت ذهنیات است با علایم معهود چشم. احتیاج به حفظ خاطره‌ها نخستین محرک پیدایى خط در بین اقوام عالم بود. چه انسان اولیه براى حفظ امورى که مى‌خواست سالهاى مدید باقى بماند، ابتدا به رسم صور آنها پرداخت و از این تصویرپردازی روش تصویرنگارى را بوجود آورد. روش تصویرنگارى
‏تصویرنگاره و اندیشه نگاره
‏که به ابتدا ناظر به رسم صور اشیاء بود، بعدها توانست با تصویر اشیایى شبیه به اندیشه‌ها به نمایش اندیشه نیز اقدام کند. این طریق نمایش اندیشه همانست که نام اندیشه‌نگارى را در تاریخ خطوط دارد. روش اندیشه‌نگارى، گرچه تا حدى رافع نقص تصویرنگارى شد ولى باز کافى نبود چه در این روش اندیشه‌ها با علایمى نمایش داده می شدند که بکلى فارغ و مستقل از زبان بودند. در قدیم یک سلسله اعمال و علایمى وجود داشت که تا حدى به حفظ خاطره‌ها و امورى که باید حفظ شوند، کمک مى‌کرد، نظیر: چوب‌خط‌هاى کوچک آلمانیهاى قدیم و یا ریسمانهاى گره‌خورده ی مردمان پرو از زمان اینکاها و یا گردن بندهاى صدفى قوم ایروکوا به نام وامپون و بالاخره چوب‌خط‌هاى استرالیایی ها. نارسایى روش اندیشه‌نگارى موجب شد که در کار نگارش طریق دیگرى پیش آید که بستگى بیشتر با زبان داشته باشد، یعنى بستگى با اصواتى که چون گوش آنها را شنید، معانى آنها را درک کند. در این روش، اسم ها با علایمى نمایش داده می شوند که ربطى با اصوات مزبور ندارند، ولى در عوض آن خاصیت را دارند که چون چشم آنها را دید (بوقت قرائت) الفاظى قرین این علامات کند. با بکار بستن علایمى که شکل کلمات آن جناس لفظى با کلمات مبین معانى آنها دارد خط به مرحله ی سیلابى کشانیده شد. در این مرحله، هر سیلاب با علامتى خاص همراه است که با پیشرفت نمایش سیلابى خط کم‌کم روش الفبایى خط بوجود آمد. در روش سیلابى، با تجزیه ی سیلاب ها و نمایش مجزاى هر یک از آنها مطلب شکل تحریرى به خود می گیرد. در دنیاى قدیم ما به چهار نوع خط اندیشه‌ نگار بر مى‌خوریم به شرح زیر:

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x