دانلود مقاله در مورد ساختار مغز استخوان ۵۳ ص

دانلود مقاله در مورد ساختار مغز استخوان ۵۳ ص

دانلود مقاله در مورد ساختار مغز استخوان ۵۳ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-ساختار-مغز-استخوان-53-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏ساختار مغز استخوان
‏ساختار مغز استخوان از دو جهت مورد بررسی قرار می‏‌‏گیرد:
‏۱) تراکم سلولی:
‏مغر استخوان یک نوزاد تماماً ‏از سلولهای خونساز تشکیل شده است. با‏ ‏افزایش سن سلولهای چربی نی‏ز‏ در مغز استخوان جایگزین می‏‌‏شوند. به طوری که در یک ‏فرد‏ بالغ طبیعی ۵۰ درصد از کل سلولهای مغز استخوان را سلولهای چربی و در یک ‏فرد‏ ۷۰ ساله ‏ سلوهای مغز استخوان را سلولهای چربی تشکیل می‏‌‏دهند.
‏۲) نسبت سلولهای سازنده رده‏‌‏های مختلف
‏در مغز استخوان ‏فرد‏ سالم نسبت سلولهای رده‏‌‏های مختلف از این قرار است:
‏گرانولوسیتها و پیش‏‌‏سازهای آنها: ۶۰ درصد
‏- رده ار‏ی‏تروئید: ۲۰ درصد
‏لنفوسیت و منوسیت وپیش‏‌‏سازهای آنها: ۱۰ درصد
‏سلولهای خراب شده و غیر قابل قضاوت: ۱۰ درصد
‏در این میان چیزی که بیشتر روی آ‏ن تأکید شده است نسبت سلولهای گرانولوسیتی (میلوئید) به اریتروئید است که به صورت ‏ بیان می‏‌‏شود. این نسبت حدود ‏ است. در عفونت‏‌‏ها تعداد گرانولوسیتها افزایش یافته و نسبت ‏ افزایش می‏‌‏یابد. و در خونریزی‏‌‏ها تعداد رده گلبولهای قرمز افزایش یافته نسبت ‏ کاهش می‏‌‏یابد‏.
‏خصوصیات سلولهای نابالغ
‏ویژگی سلولهای نابالغ رده‏‌‏های گلبولی به صورت زیر است:
‏۱) معمولاً هر چه سلول نابالغ‏‌‏تر باشد بزرگتر است. (به جز رده مگا کاریوسیت که سلول نابالغ یعنی مگاکاریوبلاست نسبت به سلول بالغ یعنی مگاکاریوسیت کوچکتر است).
‏۳
‏۲) در سلولهای نابالغ هسته بزرگ و نسبت هسته به سیتوپلاسم (N/C‏) بالا‏ ‏است و در واقع قسمت اعظم حجم سلول توسط هسته اشغال شده است.
‏۳) کروماتین هسته سلول‏‌‏های نابالغ نازک و ظریف است که اصطلاحاً آن را یوکروماتین می‏‌‏نامند. هسته سلولهای نابالغ کروماتین ضخیم و متراکم دارد که اصطلاحاً هتروکروماتین نامیده می‏‌‏شود. از لحاظ بیولوژیک یوکروماتین فعال و هتروکروماتین غیر ف‏ع‏ال است.
‏۴) در داخل هسته سلولهای نابالغ هستک (نوکلئول) به خوبی دیده می‏‌‏شود و هرچه سلول با‏ل‏غتر می‏‌‏شود هستکها ناپدید ‏می‏‌‏شوند‏.
‏۵) غشاء هسته سلولهای نابالغ ظ‏ریف است و دارای تعداد زیادی شکاف برای ورود Mrna‏ کافی به سیتوپلاسم می‏‌‏باشد.
‏۶) سیتوپلاسم سلولهای نابالغ فاقد دستگاه گلژی و فاقد واکوئل ترشحی اختصاصی است، زیرا این سلولها تمایز یافته نبوده و کار اختصاصی انجام نمی‏‌‏دهند.
‏۷) سیتوپلاسم سلولهای نابالغ به دلیل ریبوزوم زیاد‏ ‏(برای سنتز پروتئین) بازوفیلی است.
‏۸) احتمال دیدن تقسیم میتوز در‏ سلولهای نارس زیاد است. اصولاً ‏در لام خونی محیطی نبایستی تقسیم میتوز دیده شود.
‏گلبول‏‌‏های قرمز
‏تعریف
‏گلبولهای قرمز سلولهای بسیار مهمی هستند که به واسطه دارا بودن مولکولHb‏ ‏و‏ظیفه اکسیژن‏‌‏رسانی به بافتهای مختلف را عهده‏‌‏دار می‏‌‏باشند. در بسیاری از مهره‏‌‏داران مانند خزندگان، پرندگان، ماهی‏‌‏ها و … گلبولهای قرمز هسته‏‌‏دار بوده، حاوی میتوکندری و ریبوزوم نیز می‏‌‏باشند. یعنی این سلولها در تمام طول عمر خود به ساختن هموگلوبین مشغولند. در انسان گلبولهای سرخ موجود در گردش خون فقط در طی دوران زندگی ج‏ن‏ینی به صورت هسته‏‌‏دار هستند و گلبولهای سرخ بالغ در انسان فاقد هسته، ریبوزوم و میتوکندری بوده، لذا قادر به س‏ا‏ختن هموگلوبین نمی‏‌‏باشند و هموگلوبین موجود در آ‏نها طی مراحل اولیه تکامل سلولی در مغز استخوان ساخته شده و در سیتوپلاسم ذخیره می‏‌‏گردد. از آنجایی که گلبولهای قرمز
‏۳
‏و سلولهای سازنده ‏آ‏نها را به صورت بافت واحدی در نظر گرفته و بدان Erythron‏ می‏‌‏گویند و به مجموعه گلبولهای قرمز خون محیطی Red cell mass‏ اطلاق می‏‌‏شود.
‏مراحل تولید گلبول قرمز
‏به روند تکثیر و تمایز سلولهای رده قرمز از مرحله بلاستیک تا تشکیل گلبول قرمز بالغ اریتروپوتز (Erythropoiesis‏) اط‏لاق می‏‌‏گردد. به طور کلی اریتروپو‏تز به ترتیب ذیل انجام می‏‌‏گیرد:
‏پرونورموبلاست‏ بازوفیلیک نورموبلاست ‏ پلی کروماتوفیلیک نوموبلاست
‏ اریتروسیت ‏ رتیکلوسیت‏ اورتوکروماتوفیلیک نورموبلاست
‏در روند اریتروپوتز به تدر‏ی‏ج اندازه سلول ها کوچکتر، انداز هسته کوچکتر، هسته متمایل به کناره سلول، نسبت N/C‏ کمتر و کروماتین هسته فشرده‏‌‏تر و پررنگ‏‌‏تر می‏‌‏شود.
‏به طور کلی در س‏ی‏ر تکاملی اریتروسیتها از زمانی‏ ‏که پرونورموبلاست شروع به تکثیر توأم با تمایز می‏‌‏کنند تا به RBC‏ بالغ تبدیل شود حدود ۶-۴ روز وقت لازم است که ۳ روز آن تکثیر توأم با تمایز در مغز استخوان است و این سه روز تحت تأثیر اریترویوییتین کوتا‏ه‏ نمی شود. در مدت این ۳ روز ابتدا یک پرونورموبلاست تکثیر همراه با تمایز انجام می‏‌‏دهد و به دو عدد بازوفیلیک نورموبلاست تبدیل می‏‌‏شود. این سلولها به نوبه خود و به ترتیب تکثیر همراه با تمایز انجام داده ابتدا ۴ پلی کروماتوفیلیک نورموبلاست و سپس ۸ اورتوکروماتوفیلیک نورموبلاست به وجود می‏‌‏آید. در سلول اخیر تکثیر صورت نمی‏‌‏گیرد و فقط تمایز دارد و لذا ۸ اورتوکروماتوفیلیک نورموبلاست به ۸ رتیکوسیت تبدیل می‏‌‏شود. بنابراین از ابتدا تا تبدیل به رتیکوسیت ۳ روز طول خواهد کشید. اریترو‏پ‏و‏ی‏یتین روی CFU/E‏ اثر گذاشته و تکثیر آن را زیاد می‏‌‏کند اما مدت این سه روز را کم نمی‏‌‏کند. ‏۳ روز بعد عمر رتیکوسیت است. رتی‏کوسیت دو روز از عمر خود را در حالت طبیعی در مغز استخوان می‏‌‏گذراند و یک روز را در خون محیطی. این مدت تحت تأثیر اریتروپوییتین است. یعنی اریتروپوییتین از عمر رتیکوسیت در داخل مغز استخوان کم کرده و بر مدت زمان عمر آن در خون محیطی می افزاید. بنابراین کل این رویداد ۶ روز طول می‏‌‏کشد اما بسته به میزان اریتروپوییتین ممکن است ۶-۴ روز طول بکشد تا محصولات پرونورموبلاست وارد خون محیطی شود که یا به صورت RBC‏ و یا به صورت رتیکلوسیت‏ می‏‌‏باشد‏.
‏* طول عمر RBC‏ بالغ نیز به طور متوسط ۱۲۰ روز است.
‏۴
‏* در حالت طبیعی حدود ۱۰ درصد از کل گلبولهای قرمز ایجاد شده در مغز ا‏س‏تخوان قبل از ورود به خون محیطی منهدم می‏‌‏شوند‏. ‏ به این امر خونسازی غیر موثر ‏ ‏(ineffective erythropoieois‏)) گفته می‏‌‏شود که در بعضی از بیماریها مانند ‏آنمی‏ مگابلاستیک افزایش می‏‌‏یابد.
‏مورفولوژی سلولهای رده گلبول قرمز
‏پرونورموبلاست (Pronormoblast‏) یا پرواریتروبلاست (Proerythroblast‏)
‏* پرونورموبلاست اولین سلول قابل شناسایی رده اریتروئید است که تمام خصوصیات سلولهای نابالغ را دارا است.
‏۱) بزرگترین سلول رده اریتروئید می‏‌‏باشد.(‏۲۰)‏.
‏۲) هسته سلول گرد و مرکزی بوده و کروماتین آن باز (غیر فشرده) است.
‏۳) دارای یک یا چند هستک کم‏‌‏رنگ می‏‌‏باشد. در بین رده‏‌‏های اریتروسیتی هستک تنها در پرونورموبلاست دیده می‏‌‏شود و از این مرحله به بعد دیگر هستک دیده نمی‏‌‏شود.
‏۴) سیتوپلاسم این سلول به صورت حاشیه باریک و آبی‏‌‏رنگی در اطراف هسته دیده می‏‌‏شود که داراری ریبوزوم میتوکندری است.
‏* در میکروسکوپ نوری پرونورموبلاست شباهت زیادی به میلوبلاست دارد ولی کروماتین میلوبلاست بازتر و پراکنده‏‌‏تر از پرونورموبلاست است و کروماتین پرونورموبلاست ضخیم تر و متراکم تر است. همچنین سیتوپلاسم پرونورموبلاست بازوفیلی‏‌‏‌‏تر است و به طور کلی در مقایسه با بلاستهای رده‏‌‏های مختلف بازوفیلترین سیتوپلاسم را پرونورموبلاست دارد.
‏ بازوفیلیک نورموبلاست ( Basophilic normoblast‏) یا مورموبلاست اولیه ( Early normoblast‏) یا Prorobricyte
‏دوم‏ی‏ن سلول رده اریتروئید است که:
‏۱) اندازه آن کوچکتر وحدود ‏۱۵ می‏‌‏باشد.
‏۲) هسته آن فشرده‏‌‏تر است.
‏۳) فاقد هستک است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x