دانلود مقاله در مورد دکتر چمران ۱۴ ص

دانلود مقاله در مورد دکتر چمران ۱۴ ص

دانلود مقاله در مورد دکتر چمران ۱۴ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-دکتر-چمران-14-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏بِسْمِ‏‏‏الله الرََّّحْمنِ الرََّّحیمِ
‏من‏‏‏المؤمنین‏‏‏رجال‏‏‏صدقوا ما عاهدو‏ا ‏الله علیه فمنهم من قضی‏‏‏نحبه و منهم من ینتظر و مابدلو‏ا‏ تبدیلا.
‏«‏قرآن کریم- الاحزاب آیه۲۳‏»
‏سخن گفتن ا‏ز‏ شهیدی با ابعاد گوناگون، ‏‌‏از اسوه‏‏‏ای که جمع اضداد بود، از آهن و اشک، ‏‌‏از شیر بیشه نبرد و عارف شب‏‏‏های قیرگون، از پدر یتیمان و دشمن سرسخت کافران بسیار سخت بلکه محال است.
‏سخن گفتن از شهید دکتر مصطفی چمران، این مرد عمل و نه مرد سخن، این نمونه کامل هجرت، جهاد و شهادت، این شاگرد مکتب علی(ع)، این مالک‏‏‏اشتر جنوب لبنان و حمزه کربلای خوزستان سخت و دشوار است. چرا که حتی نمی‏‏‏توان یکی از ابعاد وجودی او را آنگونه که هست، توصیف کرد و نبایست انتظار داشت که بتوانیم تصویر کاملی در این مختصر از او ترسیم نمایئم، که مردان و رهروان راه علی(ع) و حسین(ع) را با این کلمات مادی و معیارهای خاکی نمی‏‏‏شود توصیف نمود و سنجید.
‏این مروری است گذرا و سریع، بر حیات کوتاه اما پرحادثه و سراسر تلاش، ایثار‏،‏ عشق و فداکاری شهید دکتر مصطفی چمران.
‏تـولد:
‏دکتر مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولک متولد شد.
‏تحصیـلات:
‏وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ
‏۲
‏‏‏التحصیل شد و یک‏‏‏سال به تدریس در دانشکده‏‌‏ فنی پرداخت.
‏وی در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال ۱۳۳۷ با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریکا اعزام شد و پس از تحقیقات‏‏‏علمی در جمع معروف‏‏‏ترین دانشمندان جهان در دانشگاه کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه امریکا ‏–‏برکلی- با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.
‏فعـالیت‏‏‏های اجتماعی‏:
‏از ۱۵سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت‏‏‏الله طالقانی، در مسجد هدایت، و درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و بعضی از اساتید دیگر شرکت می‏‏‏کرد و از اولین اعضاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در مبارزات سیاسی دوران دکتر مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت‏‏‏نفت شرکت داشت و از عناصر پرتلاش در پاسداری از نهضت‏‏‏ملی ایران در کشمکش‏‏‏های مرگ و حیات این دوره بود. بعد از کودتای ننگین ۲۸ مرداد و سقوط حکومت دکتر مصدق،‏‌‏ به نهضت مقاومت ملی ایران پیوست و سخت‏‏‏ترین مبارزه‏‏‏ها و مسئولیت‏‏‏های او علیه استبداد و استعمار شروع شد و تا زمان مهاجرت از ایران، بدون خستگی و با همه قدرت خود، علیه نظام طاغوتی شاه جنگید و خطرناک‏‏‏ترین مأموریت‏‏‏ها را در سخت‏‏‏‏ترین شرایط با پیروزی به انجام رسانید‏.
‏در امریکا، با همکاری بعضی از دوستانش، برای اولین‏‏‏بار انجمن اسلامی دانشجویان امریکا را پایه‏‏‏ریزی کرد و از مؤسسین انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا و از فعالین انجمن دانشجویان ایرانی در امریکا به شمار می
‏۴
‏‏‏رفت که به دلیل این فعالیت‏‏‏ها، بورس تحصیلی شاگرد ممتازی وی از سوی رژیم شاه قطع می‏‏‏شود. پس از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ و سرکوب ظاهری مبارزات مردم مسلمان به رهبری امام‏‏‏خمینی(ره) دست به اقدامی جسورانه و سرنوشت‏‏‏ساز می‏‏‏زند و همه پل‏‏‏ها را پشت‏‏‏سر خود خراب می‏‏‏کند و به همراه بعضی از دوستان مؤمن و هم‏‏‏فکر، رهسپار مصر می‏‏‏شود و مدت دو سال، در زمان عبدالناصر،‏‌‏ سخت‏‏‏ترین دوره‏‏‏های چریکی و جنگ‏‏‏های پارتیزانی را می‏‏‏آموزد و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته می‏‏‏شود و فوراً مسئولیت تعلیم چریکی مبارزان ایرانی به عهده او گذارده می‏‏‏شود.
‏به علت برخورداری از بینش عمیق مذهبی، از ملی‏‏‏گرایی ورای اسلام گریزان بود و وقتی در مصر مشاهده کرد که جریان ناسیونالیسم عربی باعث تفرقه مسلمین می‏‏‏شود، به جمال عبدالناصر اعتراض کرد و ناصر ضمن پذیرش این اعتراض گفت که جریان ناسیونالیسم عربی آنقدر قوی است که نمی‏‏‏توان به راحتی با آن مقابله کرد و با تأسف تأکید می‏‏‏کند که مات هنوز نمی‏‏‏دانیم که بیشتر این تحریکات از ناحیه دشمن و برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان است. به دنبال آن، به چمران و یارانش اجازه می‏‏‏دهد که در مصر نظرات خود را بیان کنند.
‏در لبنـان:
‏بعد از وفات عبدالناصر، ایجاد پایگاه چریکی مستقل، برای تعلیم مبارزان ایرانی، ضرورت پیدا می‏‏‏کند و لذا دکتر چمران رهسپار لبنان می‏‏‏شود تا چنین پایگاهی را تأسیس کند.
‏او به کمک امام موسی‏‏‏صدر، رهبر شیعیان لبنان، حرکت محرومین و سپس جناح نظامی آن، سازمان ‏«‏امل‏»‏ را براساس اصول و مبانی اسلامی پی‏‏‏ریزی نموده که در میان توطئه‏‏‏ها و دشمنی‏‏‏های چپ و راست، با تکیه بر ایمان به خدا و با اسلحه شهادت، خط راستین اسلام انقلابی را پیاده می‏‏‏کند و علی‏‏‏گونه در معرکه‏‏‏های مرگ و حیات به آغوش گرداب خطر فرو می‏‏‏رود و در طوفان‏‏‏های سهمناک سرنوشت، حسین‏‏‏وار به استقبال شهادت می‏‏‏تازد و پرچم خونین تشیع را در برابر جبارترین ستم‏‏‏گران روزگار، صهیونیزم اشغال‏‏‏گر و هم‏‏‏دستان خونخوار آنها، راست‏‏‏گرایان ‏«‏فالانژ‏»‏، به اهتزاز درمی‏‏‏آورد و از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله‏‏‏های بلند کوه‏‏‏های جبل‏‏‏عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانی‏‏‏ها به یادگار گذاشته؛ در قلب محرومین و مستضعفین شیعه جای گرفته و شرح این مبارزات افتخارآمیز با قلمی سرخ و به شهادت خون پاک شهدای لبنان، بر کف خیابان
‏۴
‏‏‏های داغ و بر دامنه کوه‏‏‏های مرزی اسرائیل برای ابد ثبت گردیده است.
‏پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران:
‏دکتر چمران با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، بعد از ۲۳ سال هجرت، به وطن باز می‏‏‏گردد. همه تجربیات انقلابی و علمی خود را در خدمت انقلاب می‏‏‏گذارد؛ خاموش و آرام ولی فعالانه و قاطعانه به سازندگی می‏‏‏پردازد و همه تلاش خود را صرف تربیت اولین گروه‏‏‏های پاسداران انقلاب در سعدآباد می‏‏‏کند. سپس در شغل معاونت نخست‏‏‏وزیر در امور انقلاب شب و روز خود را به خطر می‏‏‏اندازد تا سریع‏‏‏تر و قاطعانه‏‏‏تر مسئله کردستان را فیصله دهد تا اینکه بالاخره در قضیه فراموش ناشدنی ‏«‏پاوه‏»‏ قدرت ایمان و اراده آهینن و شجاعت و فداکاری او بر همگان ثابت می‏‏‏گردد.
‏در کردستـان:
‏در آن شب مخوف پاوه، همه امیدها قطع شده بود و فقط چند پاسدار مجروح، خسته و دل‏‏‏شکسته در میان هزاران دشمن مسلح به محاصره افتاده بودند. اکثریت پاسداران قتل‏‏‏عام شده بودند و همه شهر و تمام پستی و بلندی‏‏‏ها به دست دشمن افتاده بود و موج نیروهای خونخوار دشمن لحظه به ‏‏‏لحظه نزدیک‏‏‏تر می‏‏‏شد. باران گلوله می‏‏‏بارید و می‏‏‏رفت تا آخرین نقطه مقاومت نیز در خون پاسداران غرق گردد. ولی دکتر چمران با شهامت و شجاعت و ایثارگری فراوان توانست این شب هولناک را با پیروزی به صبح امید متصل کند و جان پاسداران باقی‏‏‏مانده را نجات دهد و شهر مصیبت‏‏‏زده را از سقوط حتمی برهاند.
‏آنگاه فرمان انقلابی امام‏‏‏خمینی(ره) صادر شد. فرماندهی کل قوا را به دست گرفت و به ارتش فرمان داد تا در ۲۴ ساعت خود را به پاوه برساند و فرماندهی منطقه نیز به عهده دکتر چمران واگذار شد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x