دانلود مقاله در مورد خواص شیمیایی گیاهان دارویی ۳۱ ص

دانلود مقاله در مورد خواص شیمیایی گیاهان دارویی ۳۱ ص

دانلود مقاله در مورد خواص شیمیایی گیاهان دارویی ۳۱ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-خواص-شیمیایی-گیاهان-دارویی-31-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏خواص گیاهان داویی تربت جام
‏آرتیشو «داروئى‏»
‏کلیات گیاه شناسی
‏آرتیشو گیاه بومی مناطق مرکزی ‏مدیترانه ‏است ولی در حال حاضر در بیشتر نقاط ‏معتدل دنیا کشت می شود . رومی ها در حدود ۲۰۰۰ سال پیش این گیاه را پرورش می دادند ‏و بعنوان سبزی در سالاد استفاده می کردند .آرتیشو در قرن شانزدهم در ‏انگلستان ‏و ‏فرانسه ‏برده شد و سپس در قرن نوزدهم در ‏آمریکا ‏کشت شد . اکنون ‏کالیفرنیا ‏و سواحل ‏اقیانوس ‏آرام ‏مرکز کشت آرتیشو می باشد . کلمه Artichoke ‏از کلمه ایتالیایی Articicco ‏مشتق شده که بمعنی میوه کاج می باشد و آرتیشو هم مانند میوه کاج است
‏آرتیشو برای رشد احتیاج به آب و ‏باران ‏فراوان درد . ‏آرتیشو گیاهای است چند ساله درای ساقه ای راست که ارتفاع آن بحدود یک ‏متر ‏می رسد . برگهای آن پهن و دراز مانند ‏برگهای کاهو است که برنگ سبز تیره است . در انتهای ساقه میوه آن که بشکل میوه کاج ‏یا سیب فلس در است مشاهده می شود .گلبرگهای آن ضخیم و گوشتی بوده و انتهای گلبرگها ‏ضخیم تراست که مصرف خوراکی درد . برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگها با نشده و سفت
‏۲
‏و سبز باشد . هنگامیکه برگهای آرتیشو قهوه ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می باشد . ‏فصل آرتیشو معمولا ماههای فرودرین و اردیبهشت ( آپریل و می )است .
‏ترکیبات شیمیایی:
‏برگهای خوردنی آرتیشو در اینولین ، اینولاز و ‏ماده ای تلخ بنام سینارین Cynarine
‏می باشد . سینارین خاصی زیاد کننده ترشحات ‏صفرارا درد و علت صفرا بری آرتیشو داشتن این ماده است . در صد گرم آرتیشو پخته مواد ‏زیر موجود است :
‏ ‏انرژی
۱۴ ‏کالری
‏پروتئین
۱/۵ ‏گرم
‏آب
۸۶ ‏گرم
‏مواد چرب
۰/۱ ‏گرم
‏مواد نشاسته ای
۵ ‏گرم
‏کلسیم
۲۲ ‏میلی گرم
‏فسفر
۴۰ ‏میلی گرم
‏آهن
۰/۶ ‏میلی گرم
‏سدیم
۳۰ ‏میلی گرم
‏پتاسیم
۰ ۲۵ ‏میلی گرم
‏ویتامین آ
۴۰ ‏واحد بین المللی
‏ویتامین ب ۱
۰/۰۴ ‏میلی گرم
‏ویتامین ب ۲
۰/۰۲ ‏میلی گرم
‏ویتامین ب ۳
۰/۶ ‏میلی گرم
‏ویتامین ث
۵/۲ ‏میلی گرم
‏۴
‏آقطی سیاه «داروئی ‏
‏کلیات گیاه شناسی
‏آقطی سیاه ‏که در ‏همدان ‏انگور کولی نامیده می شود از زمانهای ‏قدیم مورد مصرف مردم بوده و از آن برای رفع امراض مختلف مانند دفع بلغم و ‏صفرا ‏استفاده می کرده اند . آقطی سیاه که ‏خمان کبیر نیز نامیده می شود درختچه ای است که ارتفاع آن در نواحی مساعد به ۱۰ متر ‏می رسد .
‏این ‏درختچه ‏معمولا در کنار جاده ها و حاشیه ‏جنگل ‏ها و در نواحی ‏مرطوب و سایه در می روید . برگ آهای آن سبز ‏رنگ ‏، بیضوی ، دندانه دار ، ‏بیدره و مرکب از ۵-۷ برگچه می باشد اگر برگها شکسته و مالش داده شود بوی بدی از آن
‏۴
‏متصاعد می شود . گلهای آن سفید و خوشه ای است که در اواخر بهار ظاهر می شود . میوه ‏آقطی سیاه گوشتی ، ریز مانند ‏انگور ‏و برنگ آبی ‏سیر می باشد . قسمت مورد استفاده این درختچه گل ، برگ و پوست داخلی ساقه آن است . ‏آقطی سیاه در ‏ایران ‏در نواحی ‏آذربایجان ‏و همدان می روید‏.
‏ترکیبات شیمیایی:
‏پوست این درختچه و برگ آن درای موادی مانند ‏ساو بوسین Sambucine ‏سامبو نیگرین Sambunigerine ‏، ‏کولین ‏، سیکوتین Cicutine ‏و مقدر کمی ‏نیترات پتاسیم ‏می باشد . د گلهای آن الدرین Elderine ‏و مقدر کمی ‏اسانس ‏وجود دارد . میوه آقطی سیاه درای ‏کریزان تمین Chrysanthemin ‏، مواد قندی ، اسانس ، ‏صمغ ‏، اسید والزیانیک و اسید استیک می باش .
‏اسطوخودوس «داروئی‏»
‏ ‏مقدمه
‏اسطوخودوس (Lavandula) ‏در ‏بیشتر نقاط دنیا به حالت خودرو می‌روید مخصوصا در جنوب فرانسه ، مناطق مدیترانه و ‏در تورنتو به مقدر زیاد وجود دارد و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر ‏می‌شود. اسطوخودوس گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگهای متقابل ، ‏باریک ، دراز سبز رنگ و پوشیده از کرکهای سفید پنبه‌ای.
‏گلهای آن به رنگ ‏بنفش و به صورت سنبله می‌باشد. قسمت مورد استفاده این گیاه ، گلها و سرشاخه‌های ‏گلدار آن است. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد. طعم آن تلخ است و به علت بوی مطبوع ‏آن در عطر سازی مصرف می‌شود. اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه‌های گلدار ‏این گیاه بدست می‌آید مایعی است زرد رنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی ‏است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x