دانلود مقاله درمورد مسیح word

دانلود مقاله درمورد مسیح word

دانلود مقاله درمورد مسیح word

دانلود-مقاله-درمورد-مسیح-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مسیح در ایران
‏گفت‏ ‏وگوى شرق با دکتر حسن ‏رضایى باغ‏ ‏بیدى در کنار به تصویر کشیدن چهره مسیح در کتب نصاراى ایرانى و مانویان، ‏راه را براى شناخت زبان و ادبیات مسیحیان ایرانى در دوره ساسانى هموار مى‏ ‏کند. دکتر ‏حسن رضایى باغ‏ ‏بیدى، رئیس گروه زبان‏ ‏هاى باستانى دانشگاه تهران، رئیس بخش ‏ایران‏ ‏شناسى مرکز دایره‏ ‏المعارف بزرگ اسلامى و معاون بخش گویش‏ ‏شناسى فرهنگستان زبان ‏و ادب فارسى است.
•‏هر چند که از اوضاع مسیحیان در دوره اشکانى، اطلاعات چندانى ‏وجود ندارد، شاید بتوان به برخى از ویژگى‏ ‏هاى سیاسى _ اجتماعى آن روزگار اشاره کرد. ‏روزگارى که مقارن با ورود مسیحیت به ایران است.
‏در زمانى که فرهاد چهارم، پادشاه ‏اشکانى بر تخت سلطنت نشسته بود عیسى (ع) در بیت‏ ‏لحم متولد مى‏ ‏شود و به فاصله کمى از ‏تولد وى، مسیحیت به مرزهاى امپراتورى ایران راه مى‏ ‏یابد. اما از ‏ ‏آنجا که در دوره ‏اشکانیان، دینى رسمى وجود نداشت و سیاست دینى آنها بر تسامح استوار بود مى‏ ‏توان ‏نتیجه گرفت که اقلیت‏ ‏هاى مذهبى در آن روزگار از آزادى‏ ‏هاى اجتماعى، سیاسى و مذهبى ‏قابل توجهى برخوردار بوده
‏  ‏اند. در واقع، اشکانیان به آن دلیل که در گرما گرم جنگ ‏با سلوکیان و رومیان به سر مى‏ ‏بردند تبلیغ ادیان گوناگون در امپراتورى آنان به چشم ‏مى‏ ‏خورد.
•‏البته این تسامح تا زمانى ادامه مى‏ ‏یابد که دین زرتشتى به عنوان دین ‏رسمى ایران انتخاب مى‏ ‏شود.
‏درست است. در واقع در سال ‏۲۲۴‏ میلادى، زمانى که ‏اردشیر بابکان، سلسله ساسانى را بنا مى‏ ‏نهد دین زرتشتى، دین رسمى ایران شد. بدین ‏معنى که پیروان ادیان دیگر، حق تبلیغ دین خود را نداشته و تنها مى‏ ‏توانستند دین ‏خویش را به طور نسبى در میان خانواده خود، گسترش دهند. با این حال آزادى عمل ‏مسیحیان در این دوران، بیشتر از ادیان دیگر بوده است. البته در دوره‏ ‏هاى بعدى ‏مى‏ ‏بینیم که آزادى مسیحیان در اشاعه دین عیسى (ع) محدود شده است. چرا که پادشاهان ‏پس از اردشیر بابکان بر اثر نفوذ موبدان زردشتى در دربار شاهان، به آزار و اذیت ‏مسیحیان پرداختند. به عنوان نمونه، برخورد موبدان با دو فرد گرجى در آن روزگار، ‏قابل استناد است. در آن زمان، این دو فرد را به جرم گرویدن به دین مسیح، بازداشت ‏مى‏ ‏کنند. پس از تحقیق، ثابت مى‏ ‏شود که پدر و مادر یکى از این افراد، مسیحى بوده ‏است. در واقع، آن فرد هم مسیحى‏ ‏زاده محسوب شده و راى به آزادى او مى‏ ‏دهند. اما فرد ‏دیگر را به آن دلیل که از دین زردشتى، خروج کرده و به آیین عیسى گردیده است، اعدام ‏مى‏ ‏کنند.
•‏گمان مى‏ ‏کنم که مرگ مانى به همین دوران بازمى‏ ‏گردد.
‏بله. در زمان ‏زمامدارى شاپور اول است که بر قدرت و اختیار موبدان زردشتى افزوده مى

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x