دانلود مقاله تقویت بعد مدیریت دانشجویان در شرایط بحرانی ۹ ص

دانلود مقاله تقویت بعد مدیریت دانشجویان در شرایط بحرانی ۹ ص

دانلود مقاله تقویت بعد مدیریت دانشجویان در شرایط بحرانی ۹ ص

دانلود-مقاله-تقویت-بعد-مدیریت-دانشجویان-در-شرایط-بحرانی-9-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏تقو‏ی‏ت‏ بعد مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ دانشجو‏ی‏ان‏ در شرا‏ی‏ط‏ بحران‏ی
‏مدیریت بحران
‏مدیریت بحران «تصمیم‏گیری در شرایط بحرانی»
‏ممکن است فکر کنید همین که با ‏بحران رو به رو شدید و مشکلات عملی و مسائلی که آن را دربر گرفته است سرو سامان ‏دادید ، برای شما کفایت می‏کند و همه چیز خاتمه یافته است .اما نه ، نمی‏توانید به ‏سادگی از عواقب و اثرات آن رها شوید. مدیریت بحران از جمله موقعیت‏هایی به شمار ‏می‏رود که در آن گاهی این احساس به انسان دست می‏دهد که دنیا با او سر دشمنی ‏دارد.
‏توجه کنید روشی که برای سرو سامان دادن به یک بحران به کار می‏بندید ، نه ‏تنها برعواقب ناشی از بحران مؤثر است بلکه تأثیر عظیمی در روحیه گروه ، همکاران شما ‏و همچنین بر موقعیت شما در داخل این گروه به جا می‏گذارد. اینکه ‏۵‏ یا ‏۵۰۰‏ نفر را ‏رهبری کرده‏اید ، تفاوت چندانی ندارد. ولی این چند ساعت عملکرد شما زمینه‏ای را به ‏وجود می‏آورد که بسیار مشکل بتوان آن را در کوتاه مدت تغییر داد. اگر مسئله را به ‏نحو نادرستی جمع و جور کرده باشید ، این بحران موجب لطمه خوردن به حرمت شما و از ‏دست رفتن وفاداری و روحیه گروه و همکاران شما می‏شود. اما اگر مسئله را به نحو ‏مطلوبی سر و سامان داده باشید ، موجب افزایش شدید علاقه‏مندی کارکنان و اعضای گروه ‏و تقویت هویت سازمان و مستحکم شدن موقعیت شما می‏شود.
‏در ساعت سه بعد از نیمه شب یکی از شب‏های اسفند ‏۱۳۶۴‏ سروان صداقت ، مسئول اداره ‏گذرنامه فرودگاه مهرآباد مطابق شب‏های کشیک در حال انجام وظیفه بود. در همین زمان ، ‏یک خانم بیمار تبعه کشور آلمان در حالی که بر روی برانکارد قرار داشت و در حالت ‏اغما بسر می‏برد به همراه سفیر کشور آلمان و یک پزشک ایرانی وارد قسمت ترانزیت ‏فرودگاه مهرآباد شدند. بیمار در وضعیت خوبی نبود و پزشک معالجش در حالی که پایه سرم ‏را در دست داشت از او مراقبت می‏کرد. پس از ورود ، سفیر آلمان به سرعت خود را به ‏سروان صداقت رساند و با کمک پزشک ایرانی که مطالب او را ترجمه می‏کرد به وی گفت : ‏این خانم یک ماه قبل ، از کوه سقوط کرده و نخاع شوکی وی آسیب دیده است. تا به حال ‏سه بار در یکی از بیمارستان‏های تهران مورد عمل جراحی قرار گرفته است و طبق تشخیص ‏پزشکان نیاز به یک عمل جراحی دارد که به علت فقدان وسایل و تجهیزات مورد نیاز انجام
‏۲
‏دادن آن در ایران میسر نیست. ما ترتیبی داده‏ایم که بیمار ،‌امشب به محض رسیدن به ‏فرودگاه فرانکفورت به بیمارستان منتقل شده ، تحت عمل جراحی قرار گیرد . به همین جهت ‏از شما می‏خواهم که به بیمار و پزشک همراهش اجازه داده شود با پرواز امشب ، تهران ‏را ترک کنند. (گفتنی است براساس قوانین و مقررات ، هیج ایرانی یا خارجی بدون همراه ‏داشتن گذرنامه معتبر حق خروج از کشور را ندارد ، به علاوه خارجیان ملزم هستند ‏۴۸ ‏ساعت قبل از پرواز به اداره اقامت اتباع بیگانه مراجعه کرده ، اجازه خروج دریافت ‏دارند.)
‏سروان صداقت که با مسئله‏ای غیرعادی روبرو شده بود از سفیر درخواست کرد ‏گذرنامه و سایر مدارک معتبر بیمار و همچنین مدارک مربوط به پزشک ایرانی را که قرار ‏بود همراه بیمار به کشور آلمان سفر کند ارائه دهد ، اما سفیر پاسخ داد که در شرایط ‏حاضر به هیچ وجه دسترسی به مدارک بیمار میسر نیست و تهیه گذرنامه معتبر برای خروج ‏پزشک ایرانی نیز به علت کمبود وقت و استثنائی بودن مورد ، امکان‏پذیر نیست.
‏در ‏آن شب ، تنها پرواز به سوی فرانکفورت متعلق به شرکت هواپیمایی KLM ‏بود و تا ساعت ‏۲ ‏بعدازظهر روز بعد هیچ پروازی به فرانکفورت انجام نمی‏شد. سروان در آن شب با بحران و ‏مشکلی غیرمنتظره مواجه شده بود و نمی‏دانست چه کند. از یک طرف جان یک انسان مطرح ‏بود و با یک تصمیم اشتباه ممکن بود به مرگش منجر شود و از طرفی با قوانین و مقررات ‏محدودکننده مواجه بود که با یک تصمیم اشتباه باید تبعات سنگین آن را می‏پذیرفت. ‏سروان ابتدا به رئیس خود زنگ زد و از او کسب تکلیف کرد. رئیس وی از اینکه سروان در ‏آن وقت شب او را از خواب بیدار کرده بود عصبانی شد و در پاسخ به وی گفت که طبق ‏مقررات عمل کند و بلافاصله گوشی را گذاشت. سروان صداقت طبق مقررات موجود در سازمان ‏با مسئول رده بالاتر یعنی رئیس گذرنامه مرکزی و سپس با رئیس شهربانی وقت و آنگاه با ‏وزارت خارجه تماس گرفت . ولی هیچ موفقیتی به دست نیاورد. وقت به سرعت می‏گذشت و او ‏فشار عصبی شدیدی احساس می‏کرد.
‏حال اگر شما در موقعیت بحرانی سروان بودید چه ‏تصمیمی اتخاذ می‏کردید؟ و چگونه آن را توجیه می‏نمودید ؟
‏بحران چیست ؟
‏در پزشکی وضعیت بحران به وضعیتی اطلاق می‏شود که ارگانیسم دچار ‏بی‏نظمی شده و به خطر افتاده است. بحران را می‏توان شرائط غیرعادی‏دانست که در آن ‏مشکلات ناگهانی و پیش‏بینی ناپذیر پدید می‏آید نظیر آتش‏سوزی ، اغتشاش، زلزله،
‏۳
‏شورش، ورشکستگی، اعتصاب … و سایر مواردی که به تصمیم‏گیری فوری نیاز دارد و درچنین ‏شرایطی ، ضوابط ، هنجارها و قوانین مرسوم دیگر کارساز نیست.
‏امروزه با پیچیده ‏شدن محیط و پویائی سریع آن ، هرلحظه امکان بروز یک بحران برای سازمان وجود دارد. در ‏یک موقعیت بحرانی ، فرهنگ سازمان تغییر یافته و به سمت یک فرهنگ خلاق و متغیر گرایش ‏پیدا می‏کند. این امر خود باعث ایجاد فرصت‏هایی جهت حفظ و تداوم حیات سازمان ‏می‏شود. به عنوان مثال بحران مالی آسیای جنوب شرقی در چند سال پیش ، شوک بزرگی را ‏برای اقتصاد این کشورها به همراه داشت ، اما تحقیقات نشان می‏دهد که این بحران‏ها ‏در عین حال فرصت‏هایی را به همراه داشتند که منجر به شکوفائی اقتصاد آنان ‏شد.
‏بنابراین هنگام مواجه با یک وضعیت نمی‏توان مطمئن بود که وضعیت مذکور یک ‏محدودیت (تهدید) محسوب می‏شود یا یک موقعیت (فرصت). برای مثال گاهی فرصت‏های از دست ‏رفته ، در مراحل بعدی مسائلی را برای سازمان ایجاد می‏کنند ، همچنین گاهی هنگام ‏مواجهه با یک محدودیت ، فرصت‏های جدیدی ایجاد می‏شود. به همین دلیل برخی از مدیران ‏بر این باورند که در دل هر مسئله، فرصتی نهفته است.
‏با وقوع بحران ، واکنش‏های ‏روانی متعددی رخ می‏دهد که عبارتند از : ناباوری ، وحشت ، قبول شکست ، قضاوت‏های ‏غلط ، اقدامات غیرمنتظره ، کوته‏نظری ، هیجان زیاد و مقصر دانستن این و ‏آن.
‏موارد فوق واکنش‏هایی هستند که در ابتدای هر بحران از طرف افراد بروز می‏کند ‏و علاوه بر آن ، هرچند که ممکن است نوع بحران‏ها متفاوت باشند ولی همه آنها نقاط ‏مشترکی دارند :
‏۱- ‏نیاز به تصمیم‏گیری بدیع دارند.
‏۲- ‏عدم واکنش سریع معمولاً ‏پیامد نامطلوب دارد.
‏۳- ‏راه‏حل‏ها محدود هستند.
‏۴- ‏زمان به نفع تصمیم‏گیران ‏نیست.
‏۵- ‏تصمیمات غلط ، عواقب وخیم دارند.
‏۶- ‏شدت گرفتن غیرمنتظره رویدادها ‏وضعیت بحرانی را تشدید می‏کند.
‏با توجه به مطالب ذکر شده هر مدیر یا مسئول ممکن ‏است با این سؤال مواجه شود که :
‏چگونه باید با بحران برخورد کرد ؟
‏۴
‏برخورد با بحران از منظر تصمیم‏گیری :
‏واضح است که واکنش‏ها و نحوه ‏تصمیم‏گیری افراد به هنگام بحران به چگونگی برداشت آنها از اوضاع وابسته است. طبیعی ‏است که هرچه برداشت از وضع پیش آمده جدی‏تر باشد و خطر بیشتری برای منافع خود و ‏سازمان احساس کنند به همان میزان وضع را بحرانی می‏کنند.
‏به قول «چارلز هرمان» ‏در چنین وضعیتی سه عامل نقش زیادی دارند. براساس این سه عامل سناریوهای مختلفی را ‏می‏توان ترسیم کرد :
‏الف- اینکه وضعی که پیش آمده منافع خود ،گروه و سازمان را ‏تا چه حد مورد تهدید قرار داده است.
‏ب- زمان لازم برای عکس العمل چقدر است .(‏فرصت)
‏ج- برای سازمان تا چه حد غیرمنتظره بوده است.(غافلگیری)
‏البته نباید ‏از نظر دور داشت که امروزه تصمیم سریع مدیران سازمان‏ها ، تأثیر اساسی در موفقیت یا ‏شکست آن سازمان دارد. وقتی که مدیران با یک وضعیت بحرانی روبرو می‏شوند ، شناخت ‏صحیح مسئله و ارائه راه حل مناسب در زمان معین می‏تواند فرصت‏هایی را برای سازمان ‏بوجود آورد.
‏روانشناسی برخورد با بحران :
‏تصمیم‏گیران باید :
‏۱- ‏برای محدود کردن عواقب ‏سوء بحران و کنترل وضعیت ،‌تصمیمات فوری اتخاذ کنند ، آنگونه که «میتنز برگ» ‏می‏گوید : بحران در اثر وقوع ناگهانی و غیرمنتظره حادثه یا اتفاقی بوجود می‏آید که ‏توجه فوری به آن برای اخذ تصمیمی فوری ضروری است.
‏۲- ‏اولین کسانی که قرار است ‏مطالب آنها را بشنوند شناسایی کرده و برای تأثیر بر آنها برنامه خاصی داشته ‏باشند.
‏۳- ‏روی حل مسئله تمرکز کنند و به هیچ وجه تمرکز خود را بر روی مسائل ‏غیرواقعی نگذارند.
‏۴- ‏روی خلاقیت تمرکز کنند و آنگاه خواهند دید که دنیای آنها ‏پر از امکانات نامحدود است.
‏۵- ‏از حداکثر انرژی خود برای پیدا کردن راه حل ‏استفاده کنند.
«‏انسوف» در این مورد می‏گوید : در اثر تغییر و تحولاتی ،‌بقاء و ‏حیات سازمان به مخاطره افتاده است و سازمان برای رهایی از نابودی باید فوق‏العاده ‏تلاش کند.
‏۶- ‏عصبانی نشوند ، فریاد نکشند یا ‏یک نفر را پیدا نکنند که گناهان را ‏به گردن او بیندازند

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x