خوشه های صنعتی و طرح ریزی کارآفرینی

خوشه های صنعتی و طرح ریزی کارآفرینی

خوشه های صنعتی و طرح ریزی کارآفرینی

خوشه-های-صنعتی-و-طرح-ریزی-کارآفرینیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۱۲ اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بسم الله ا لرحمن الرحی
خوشه های صنعتی و طرح ریزی کارآفرینی
تعریف خوشه صنعتی (Industrial Cluster)
خوشه صنعتی به مجموعه ‌ ای از واحدهای کسب و کار (Enterprises) اطلاق می ‌ شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت ‌ های یکدیگر، ‌ به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می ‌ پردازند و از چالش ‌ ها و فرصت ‌ های مشترک برخوردارند .
عموماً ‌ خوشه ‌ ها تعداد زیادی واحدهای اقتصادی خرد، کوچک و متوسط را دربر می ‌ گیرند که از نظر جغرافیایی، ‌ این واحدها می ‌ توانند در سطح روستا، شهر و یا شهرستان پراکنده باشند .
بدین ترتیب، مشخصه ‌ خوشه ‌ های صنعتی؛ تمرکز جغرافیایی، همکاری در تکمیل فعالیت ‌ های یکدیگر، ‌ تولیدات و خدمات مشترک و همین ‌ طور چالش ‌ ها و فرصت ‌ های مشترک است .
یکی از استراتژی‌های توسعه اقتصادی که در خلال سالهای اخیر توجه زیادی به آن شده است، توسعه از طریق خوشه‌های صنعتی است.
علت اصلی در رشد سریع خوشه صنعتی به دلیل اتباط با موضوعاتی مانند مدیریت با‍‍‍‍‍‍‍‍زرگانی، سیاست های اقتصادی ، فرهنگی واجتماعی است . در بحث خوشه های صنعتی روی انواع تجمعات اقتصادی که در توسعه شهرهای بزرگ به کار می رود بحثی نداریم .
مارشال معتقد است سازمانها بنا به دلایل زیر می‌خواهند در یک مکان قرار گیرند: اول اینکه، این کار به آنها اجازه می دهد از لحاظ تأمین نیروی کار متخصص و ماهر در مضیقه نباشند. دوم اینکه سازمانها می‌توانند ورودیهای خاص یک صنعت مانند فناوری یا سرمایه گذاری را به صورت مشترک استفاده کنند. سوم، سازمانهایی که از نظر جغرافیایی به هم می پیوندند، می توانند حداکثر جریان اطلاعات و ایده های نو را خلق کنند. به عبارت دیگر، دانش تولید، فنی و بازار راحت تر تسهیم و سریعتر به خلاقیتهای ارزشمند تبدیل خواهدشد.
تعریف ما از خوشه های صنعتی شامل نگاه مارشالی به صرفه جویی در مقیاسهای شهری بویژه مکانی است. اما مشخصاً از مفهوم تجمیع جداست، چراکه تعاملات دانشی در خوشه تصادفی نیست و برعکس، کاملاً آگاهانه است، ساختاری اجتماعی دارد و برای رقابتی باقی ماندن ارزش قائل است.
در گذشته خوشه های صنعتی را بر اساس مزا یا ی اقتصادی از نظر نزدیکی جغرا فیا یی دسته بندی می کردند اما امروزه خوشه های صنعتی را بر اساس مزا یای رقابتی دسته بندی می کنند . قدرت یک خوشه به عوامل زیر بستگی دارد. استراتژی شرکت ، محیت وشرایط نهادها ، محیط وشرایط تقاضا ، صنایع وابسته و پشتیبان سیاستها و مشوقهای دولت . . .
مفهوم کارآفرینی:
کارآفرینی مفهومی است که تاکنون از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و همه بر این باورند که کارآفرینی( Entrepreneurship ) موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. سه دلیل مهم کشورها برای توجه به مقوله کارآفرینی , تولید ثروت , توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد است.درحالی که در کشور ما به اشتباه این مفهوم صرفاً با اشتغال زایی مترادف شده و فقط برای حل مشکل اشتغال به سمت کار آفرینی پیش می رویم .
عناصر به کار گیرنده و دگرگون کننده دانش در خوشه های صنعتی :
در این قسمت به بررسی نقش مدیریت دانش در توسعه خوشه صنعتی و اهمیت دانش در شناخت خوشه می پردازیم .
توضیح در قالب یک مثال ، عناصر به کارگیرنده دانش شامل نگهداری یا توسعه ظرفیت استفاده از حالتهای موجود تولید، آموزش کارگران در زمینه روالهای تثبیت شده بهره برداری یا در بستر خوشه و تقلید از شیوه های تولید شرکتهای مجاور می شود. عناصر دگرگون کننده دانش نیز مدیریت فرایندهای نوآوری، طراحی و ساخت محصولات یا جست و جو، انتخاب، اقتباس و شبیه سازی محصولات جدید یا فناوریهای فرایند تولید (از خارج خوشه) را شامل می شود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x