ترانسفورماتور های جریان

ترانسفورماتور های جریان

ترانسفورماتور های جریان

ترانسفورماتور های جریان

دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل ۲۰ کیلو بایت
تعداد صفحات ۵۲
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

*ترانسفورماتور های جریان*

ترانسفورماتور های جریان Current transformer

در پستهای فشارقوی به منظور اندازه گیری مقدار جریان و یا حفاظت تجهیزات توسط رله های حفاظتی الکتریکی ازترانسفورماتورهای جریان استفاده می شود که دارای دو وظیفه اصلی می باشند :

۱ـ پایین آوردن مقدار جریان فشار قوی بطوری که قابل استفاده برای اندازه گیری از قبیل آمپر متر و مگا واتمتر و کنتورهای اکتیو و راکتیو و همچنین رله های حفاظتی جریانی باشد .

۲ ایزوله کردن و جدا کردن دستگاههای اندازه گیری و حفاظتی از ولتاژ فشار قوی در اولیه . بطور کلی ترانسفورماتور های جریان اولیه آنها در مسیر جریان مورد حفاظت و یا اندازه گیری قرار گرفته و در ثانویه آن ، با نسبتی معین جریانی متفاوت داریم مثلاً ترانس جریان با نسبت ۲۰۰/۱ یعنی ترانسی که بازای ۲۰۰ آمپر در طرف اولیه ۱ آمپر در طرف ثانویه ( به شرط برقراری مدار ) ایجاد می کند .

طبعاً هر قدر جریان اولیه تغییر کند جریان در طرف ثانویه نیز به همان نسبت تغییر می کند . ولی به خاطر محدودیت هسته ترانس جریان برای عبور خطوط قوای مغناطیسی این قاعده تا حد معینی از افزایش جریان ارتباط دارد . به خاطر حفاظت وسایل اندازه گیری در برابر ضربه های ناشی از اضافه جریان معمولاً ازترانس جریان نهایی استفاده می شود که هسته آنها خیلی زود اشباع می شود . برعکس برای اینکه سیستمهای حفاظتی دقیقتر عمل کنند به ترانس جریانهای احتیاج داریم که هر چه دیرتر اشباع بشوند مثلاً ده ، پانزده یا بیست برابر جریان نامی . طرز کار ترانس جریان نیز بدین صورت است که جریان مدار از اولیه آن عبور کرده و باعث ایجادخطوط قوای مغناطیسی می شود این خطوط قوا به نوبه خود درثانویه ایجاد جریان می کند . جریان موجود در سیم پیچ ثانویه خطوط قوای دیگری را در هسته بوجود می آورد که جهت آن مخالف جهت خطوط قوای اولیه بوده و آنرا خنثی می کند چنانچه مدار ثانویه ترانس جریان در حالی که ترانس در معرض جریان اولیه است باز شود . خطوط قوای مربوط به ثانویه صفر شده و در هسته فقط خطوط قوای مربوط به اولیه باقی می ماند که این خطوط قوای هسته را گرم کرده و باعث سوختن ترانس جریان می شود . لذا همیشه اخطار می شود که ثانویه ترانس جریان که درمدار قرار گرفته باز نشود یا به مداری با مقاومت بیشتر از حد مجاز متصل نشود .

همکاری در فروش فایل

دانلود فایل

  • پکیج کامل جزوه+ ویدئوهای حل المسائل فیزیک ۳ ریاضی و تجربی (جریان الکتریکی و جریان های مدار مستقیم)
  • تحقیق جریان متناوب ac و جریان مستقیم dc ( ورد)
  • بررسی جریان سیال اطراف دو سیلندر مربعی پشت سر هم در جریان آزاد
  • جزوه و فیلم آموزش کامل فصل دوم فیزیک یازدهم ریاضی (فصل دوم: جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم)
  • جزوه و فیلم آموزش کامل فصل دوم فیزیک یازدهم تجربی (فصل دوم: جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم)
  • پاورپوینت ترانسفورماتور های الکتریکی
  • تحقیق ترانسفورماتور جرقه و مشعل و سوخت پاش ۲۴ ص
  • تحقیق در مورد ترانسفورماتور
  • تحقیق ترانسفورماتور جرقه و مشعل و سوخت پاش
  • 0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x