تحقیق چرا اندازه گیری می‌کنیم؟ ( ورد)

تحقیق چرا اندازه گیری می‌کنیم؟ ( ورد)

تحقیق چرا اندازه گیری می‌کنیم؟ ( ورد)

تحقیق-چرا-اندازه-گیری-می‌کنیم؟-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏دیدکلی
‏چرا اندازه گیری ‏می‌کنیم؟
‏قوانین و نظریات فیزیک بصورت معادلات ریاضی بیان می‌شوند. ‏حال ما از کجا بدانیم که هر معادله خاص ، رفتار چیزی را بیان می‌کند؟ باید این ‏قاعده امتحان شود و به مرحله آزمون گذاشته شود. بنابراین ، اندازه گیری مهارتی است ‏که میان نظریه علمی و دنیای واقعی رابطه ایجاد می‌کند. این رابطه دو طرفه می‌باشد. ‏هر رویداد اندازه گیری شده‌ای که قبلا پیشگویی نشده باشد، باید نظریه جدید آنرا ‏توجیه کند.
‏اشخاصی که کار تجربی انجام می‌دهند باید اطلاعات فنی جامعی از ‏اصول اندازه گیری داشته باشند. نحوه اندازه گیری و محدودیتهای ناشی از وسایل اندازه ‏گیری را بشناسد. هر دانشمندی فقط با دانستن اینکه چه اندازه گیریهایی انجام شده است ‏و نحوه اندازه گیریها چگونه بوده است، می‌تواند اثر و کشفیات دانشمندان دیگر را خوب ‏بفهمد. بنابراین ، اندازه گیری هنری است که در حال حاضر تکنولوژی پیشرفته حامی آن ‏است.
۲
‏دقت در اندازه گیری
‏در اندازه گیریها جواب کامل نداریم، هر کسی که نتیجه ‏اندازه گیری خود را گزارش می‌کند، همواره بهترین تخمین خود را از مقدار اصلی ، ‏همراه با ‏خطای ‏اندازه گیری ‏آن ، ارائه می‌دهد. یعنی اگر طول جسمی بصورت ۱۸۳‏±‏۵mm ‏نوشته شود، ‏منظور نویسنده این است که مقدار واقعی طول بین ۱۷۸ و ۱۸۸mm ‏قرار دارد. صحت اندازه ‏گیری از روی تطابق آن با واقعیت نتیجه می‌شود. خطای زیاد بیانگر عدم اعتماد ‏آزمایشگر بر اندازه گیری است. اندازه گیری دقیق ، اندازه گیریی است که خطای آن ، در ‏مقایسه با مقدار اندازه گیری شده بسیار کوچک باشد.
‏در مثال اخیر ‏خطای نسبی ‏اندازه گیری برابر است با: %۱۰۰=± %۲. ۷۴ × (±۵/۱۸۳). ‏دقت اندازه گیری به مهارت آزمایشگر در تخمین زنی ، مکانیزم عمل ‏اندازه گیری ، حد تفکیک وسیله اندازه گیری ، ‏حد تفکیک چشم ‏و غیره بستگی دارد. البته ‏درستی اندازه گیری به طبیعت جسمی که اندازه گیری می‌شود نیز وابسته است. بنابراین ، ‏صحت تمامی اندازه گیریها ، به دلیل محدودیت در دقت (تکرار پذیری آزمایش) و خطای ‏ناشی از طبیعت وسیله اندازه گیری و جسمی که اندازه گیری می‌شود، محدود است.
‏ارقام با معنی
‏پذیرش میزان خطا در اندازه گیری و نوع ریاضیاتی که در تخمین ‏و محاسبات داده‌ها‌ی آزمایش و نحوه قرائت آنها بستگی دارد. یک روش اصولی برای ‏ارزیابی صحت اندازه گیری و پذیرش آن توجه به تعداد ارقام با معنی آن است. تعداد ‏ارقام بامعنی ، درستی و دقت اندازه گیری را می‌رساند. به عبارتی هر چه اندازه گیریی ‏دقیقتر باشد مقدار ارقام با معنی نتیجه اندازه گیری بیشتر خواهد بود. آخرین رقم با ‏معنی در اندازه گیری همیشه تخمینی است. مثلا اگر در اثر اندازه گیری طول اتاقی ۷۲۰cm ‏باشد، مفهوم این است که اندازه گیری با سه رقم معنی دار انجام شده است که رقم ‏آخر آن صفر می‌باشد که ممکن است درست یا غلط باشد.
۳
‏صفرهای موجود در عدد ‏گزارش شده ممکن است با معنی باشند یا محل ممیز را نشان دهند. مثلا طول ۸۰۲mm ‏که یک ‏عدد دو رقمی است، بر حسب متر برابر ۰.۰۰۸۲ است، چون نتیجه تغییر نکرده پس این طول ‏بر حسب متر هم یک عدد دو رقمی است. بنابراین قاعده کلی این است که: صفرهای سمت چپ ‏هرگز معنی دار نیستند. صفرهای پایانی نیز ممکن است معنی دار باشند یا نباشند. اگر ‏طول زمینی را ۲۳۰m ‏اندازه بگیرید، در این اندازه گیری عدد گزارش شده دارای ۴ رقم با ‏معنی است، البته بدون ممیز تشخیص معنی دارابودن یا نبودن رقم آخر با قطعیت مشخص ‏نمی‌شود ، مگر اینکه از نحوه اندازه گیری اطلاعی داشته باشیم.
‏در مورد ‏اندازه گیری مذکور بهتر است داشته باشیم ۲۳۰.۰ ، در چنین حالتی می‌گوییم دقت اندازه ‏گیری تا ۰.۱ اعشار درست است. در جمع و تفریق اندازه گیریها انتشار خطا خواهیم داشت. ‏مثلا خطای اندازه گیری با دقت ۰.۱ به اندازه گیری با دقت ۰.۰۰۱ سرایت می‌کند. البته ‏در اندازه گیریها ، پردازش داده‌های اندازه گیری ، ‏روش گرد کردن ‏و محاسبه خطا (نسبی و مطلق‏) ‏وجود دارد که میزان اعتبار و دقت اندازه گیری را بیان می‌نماید. معیار اصلی در ‏گزارش اندازه گیری و مقادیر حاصل از آنها ، کاربرد دقیق تعداد ارقام با معنی است.
‏نمادگذاری علمی
‏اگر تمامی فواصل در ‏متریک SI ‏نوشته شود، هنگام نوشتن فاصله تا ‏نزدیکترین ‏ستاره (‏عدد بزرگ) ‏یا هنگام نوشتن قطر هسته اتم (عدد کوچک) کار مشکل خواهد بود. در مورد ستاره ۱۵ صفر ‏در پایان و در ‏هسته ۱۵ ‏صفر در ابتدای ‏عدد وجود دارد. تنها تکلیف این صفرها مشخص نمودن محل ممیز می‌باشد. بهترین راه برای ‏حل مشکل استفاده از نماد گذاری علمی است. در این روش در هر عدد ممیز را بعد از ‏اولین رقم غیر صفر نوشته و سپس آنرا در توانی از ۱۰ ضرب می‌کنند تا محل ممیز را ‏نشان دهند. مثلا عدد ۱۴۲۰۰۰ در نماد گذاری علمی بصورت زیر در می‌آید:
۴
۱۰۵×۱۰۰۰۰۰ = ۱.۴۲ × ۱۴۲۰۰۰ = ۱.۴۲
‏در واقع بهترین راه نوشتن اعداد بسیار بزرگ و کوچک همین است. ‏البته در این روش تشخیص تعداد ارقام با معنی و محل ممیز راحت است. بخصص در مورد ‏صفرها که کار بسیار راحت شده است. مزیت مهمی که نمادگذاری علمی دارد، این است که ‏حساب در نماد گذاری علمی راحت صورت می‌گیرد. یعنی افزودن به توانهای ۱۰ راحتتر از ‏شمردن صفرهاست. یعنی ‏محاسبات اعشاری ‏چه در اعد‏اد کوچک و چه در اعداد بزرگ به ‏محاسبات توانی ‏تبدیل می‌شود که براحتی انجام می‌گیرد. البته در جمع و تفرق ‏اعداد که توان برابر ندارند، ابتدا بایستی ممیز را در یکی از اعداد جابجا کرده و ‏توان آنها را یکی نمود.
‏بعد اندازه گیری
‏هر اندازه گیری از دو قسمت عدد و نشان تشکیل شده است. ‏مثلا اگر بگویید ‏وزن ‏من ۶۰ است، مخاطب چیزی از این عدد ‏نمی‌فهمد. مگر اینکه بگویید قد من ۶۰ کیلوگرم است. برای کلیه اندازه گیریها باید یک ‏شاخصی برای معرفی عدد در کنارش باشد تا به آن ‏عدد ریاضی ‏مفهوم واقعی دهد. برای کمیات ‏مختلف ‏یکاهای متعددی ‏مطرح شده که در محاسبات و ‏اندازه گیریها باید آنها را به یک یکای مشترک تبدیل کرد. به عبارت دیگر باید در یک ‏متریک واحد اندازه گیریها را انجام داده و نتیجه را هم یا در آن متریک و یا با ‏تبدیلات مربوطه در دستگاه دیگری بیان کرد. زیرا در اندازه گیریها و محاسبات فقط ‏کمیاتی را که ‏بعد ‏یکسانی دارند، می‌توان با استفاده از ‏یکاهای تبدیل باهم جمع یا از هم تفریق و یا باهم مقایسه کرد

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x