تحقیق چالشهای فناوری اطلاعات در محیط حسابداری ۱۷ص ( ورد)

تحقیق چالشهای فناوری اطلاعات در محیط حسابداری ۱۷ص ( ورد)

تحقیق چالشهای فناوری اطلاعات در محیط حسابداری ۱۷ص ( ورد)

تحقیق-چالشهای-فناوری-اطلاعات-در-محیط-حسابداری-17ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏میزگرد: چالشهای فناوری اطلاعات در ‏محیط حسابداری
۳۰ ‏اردیبهشت ۱۳۸۶ – ‏حسابرس – ‏حسابداران به عنوان مدیران، مشاوران و تامین کنندگان اطلاعات نقشی مهم در به ‏کارگیری فناوری اطلا‌عات در سازمانهای بزرگ و کوچک دارند. حرفه حسابداری نیز در کل، ‏تعهد دارد به تواناییها و شایستگیهای لا‌زم حسابداران حرفه ای در زمینه فناوری ‏اطلا‌عات بپردازد و نشان دهد این طیف از مجموعه فعال محیط کسب و کار، از طریق توسعه ‏مداوم دانش حرفه ای خود، توان آشنایی با پیشرفتهای فناوریهای اطلا‌عات را دارد؛ ‏اگرچه حرفه حسابداری نیز با چالشهای متعددی در زمینه فناوری اطلا‌عات ‏روبروست:
‏فناوری اطلا‌عات بر ساختار، کارکرد و مدیریت سازمانها تاثیر می ‏گذارد و تدوین راهبرد تجاری در واحدهای اقتصادی بدون در نظر گرفتن راهبرد فناوری ‏اطلا‌عات میسر نیست. در نتیجه ضروری است طرحریزی تجاری با طرحریزی فناوری اطلا‌عات ‏به صورتی قوام یافته، یکپارچه شوند و کنترلهای مالی و مدیریتی موثر در سیستمهای ‏جدید به وجود آید.
‏فناوری اطلا‌عات ماهیت فعالیتهای حسابداری و توجیه ‏اقتصادی آن را دگرگون ساخته است.افزون بر این، تعداد روزافزونی از حسابداران در ‏رشته های مرتبط با فناوری اطلا‌عات سرگرم کارند. بنابراین درک درست حسابداران از ‏بازار خدمات و محصولا‌ت فناوری اطلا‌عات، اثربخشی کار آنها را افزایش می ‏دهد.
‏تغییرات فناوری اطلا‌عات بسیار سریع و گسترده است و تاثیر روزافزونی ‏بر واحدهای تجاری در کل و فرایندهای تجاری به طور ویژه دارد. فرایندهای ایجاد، ثبت، ‏پردازش و گزارشگری رخدادهای تجاری هر روز در حال دگرگونی است و نقش و سهم انسان نیز ‏به تبع این دگرگونیها پیوسته در حال تغییر است.
‏مجله حسابرس به منظور آشنا ‏ساختن مخاطبان خود با کوششهایی که برای استفاده موثرتر از فناوری اطلا‌عات در تهیه ‏و ارائه اطلا‌عات اقتصادی و گزارشهای مالی مورد نیاز مدیران صورت می گیرد و طرح ‏مشکلا‌ت و مخاطرات و فرصتهای مربوط، با دست اندرکاران پرتجربه سازمانهای مطرح در ‏قالب یک میزگرد به گفتگو نشست.
‏موضوعهایی که در این میزگرد مورد بحث و تبادل ‏نظر قرار گرفت عبارت بود از:
۱- ‏اطلا‌عات حسابداری الزاماً تنها منبع تامین ‏نیازهای اطلا‌عاتی تصمیمگیری نیست. اطلا‌عات حسابداری در تامین نیازهای اطلا‌عاتی ‏مدیران تا چه اندازه اهمیت و کاربرد دارد؟
۲-‏سیستمهای اطلا‌عاتی سازوکاری ‏مطمئن برای تولید و تامین پیوسته اطلا‌عات است اما ایجاد چنین سیستمی همیشه چالش ‏برانگیز است. دستیابی به سیستمهای اطلا‌عاتی جامع و کامل تا چه اندازه امکانپذیر ‏است؟
۳- ‏سیستم اطلا‌عاتی بدون فناوری اطلا‌عات از کارامدی لا‌زم برخوردار ‏نیست. تامین و به کارگیری فناوری اطلا‌عات نیز کار ساده ای نیست. سازمانها برای ‏تامین اطمینانبخش نرم افزارهای کامپیوتری و تخصصهای فناوری اطلا‌عات و غلبه بر ‏مشکلا‌ت آن با چه گزینه هایی روبرو هستند؟
۴- ‏نحوه سازماندهی منابع و نیروی ‏انسانی درگیر در زمینه فناوری اطلا‌عات، بر کارایی و اثربخشی سیستمهای اطلا‌عاتی و
‏کارکرد روان آن در سازمان تاثیر دارد. سازماندهی مناسب برای امکانات فناوری ‏اطلا‌عات چگونه باید باشد؟
‏شرکت کنندگان در میزگرد عبارت بودند از :
‏علی کاردر، مشاور مدیرعامل و مدیر طرح بهره برداری از سیستمهای ‏برنامه ریزی منابع بنگاه (ERP) ‏در شرکت ملی نفت ایران،
‏محمود نظاری، عضو ‏موسس و رئیس هیئت مدیره شرکت کامپیوتری همکاران سیستم،
‏مجید طلایی، معاون ‏مالی و اقتصادی شرکت ملی ذوب آهن اصفهان،
‏عبدالرحمن ندیمی بوشهری، مشاور ‏اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس کمیته خدمات مدیریت سازمان ‏حسابرسی.
‏نظاری
‏پیشرفتهای بشر وابسته به نیاز و ضرورت است. ‏در بازار رقابتی، نیاز به هوشمندی تجاری، شرکتها را به سوی سیستمهای اطلا‌عاتی که ‏سنگ‌پایه هوشمندی تجاری است، می‌راند. از طرفی بزرگ شدن و جهانی شدن حوزه جغرافیایی ‏دامنه فعالیتها، ضرورت نظارت و کنترل سیستماتیک، استفاده از زیرساختهای فراگیر و ‏گسترش پیوندهای سازمانی را طلب می‌کند. اما در ایران، بخش خصوصی سهم ناچیزی در ‏اقتصاد ملی دارد و در نتیجه بازار رقابتی نمی‌تواند محرک توسعه سیستمهای اطلا‌عاتی ‏باشد.
‏در بخش عمومی فضا تفاوت دارد. حکومتی قویتر است که شبکه ارتباطی ‏گستردهتری داشته باشد و به کمک آن ارتباط نزدیکتری با مردم برقرار کند که در این ‏صورت سیستمهای اطلا‌عاتی نقش مهمی به عهده خواهند داشت. ایجاد و توسعه زیرساختهای ‏ارتباطی نقطه شروع توسعه ملی است. در ایران که واحدهای اقتصادی نیز در دست دولت است ‏این موضوع اهمیتی دوچـندان پیدا می‌کند. خوشبختانه در پنج شش سال اخیر حرکتهای ‏سودمندی را شاهد بوده‌ایم، گرچه حرکتهای سینوسی رفت و برگشت به شدت به این زیرساخت ‏لطمه زده است. درهرحال، زیرساختهای فناوری اطلا‌عات و ارتباطات اولین لا‌یه نظام ‏جامع اطلا‌عاتی را تشکیل می‌دهد.
‏در لا‌یه دوم، سیستمهای عملیاتی خاص هر ‏سازمان قرار دارد. برای مثال وزارت مسکن و شهرسازی دنبال آن است که دریابد نقشه ‏کلا‌نشهرها چیست، چگونه به مسئله مسکن به عنوان یکی از ضرورتها نگاه کند و چگونه از ‏دیدگاه رفاه ملی در این زمینه سرمایه‌گذاریها را هدایت کند. اینها همه در سیستمهای ‏عملیاتی خاص وزارت مسکن و شهرسازی جواب داده می‌شود و به همین تـرتیـب وظـایـف و ‏ماموریتهای اصلی هر سازمان به وسیله سیستمهای عملیاتی تحت پوشش قرار ‏می‌گیرد.
‏در لا‌یه سوم، سیستمهای پشتیبانی قرار دارد، مثل سیستمهای اداری، ‏مالی و سیستمهای مدیریتی که کمک میکند سازمان عملیات خود را بهتر اداره کند و خدمات
‏مناسبتری ارائه دهد.
‏سیستمهای عملیاتی اهمیت لحظه ای دارند. یعنی اگر یک ‏سازمان بزرگ ارتباط خود را با مشتری برای چند ساعت متوقف کند، ضرر هنگفتی خواهد ‏دید. ولی سیستمهای پشتیبانی نسبت به زمان به اندازه سیستمهای عملیاتی حساس نیستند. ‏برای مثال اگر سیستم صورتحساب با تاخیر و اختلا‌ل کار کند، روابط مشتری دچار توقف و ‏اشکال اساسی نخواهد شد.
‏وقتی به بازار عرضه خدمات فناوری اطلا‌عات نگاه ‏می‌کنیم، میبینیم درگذشته حسابداران مهمترین استفاده کننده این خدمات بوده اند. اما ‏بعد از مدتی با گسترده‌تر شدن دامنه نیاز اطلا‌عاتی شرکتها، مدیران انفورماتیک نقش ‏فعالتری در این بازار برعهده گرفتند و نقش حسابداران در به کارگیری فناوری اطلا‌عات ‏در سازمان کمرنگ شد و برای مدتی نگرش فنی به فناوری اطلا‌عات و ارتباطات بر نگرش ‏تجاری غالب آمد. در توسعه این روند، استفاده از فناوری اطلا‌عات و ارتباطات در ‏سـازمـانها به سطح گسترده‌تری ارتقا پیدا کرد و شرکتها به سیستمهای جامع اطلا‌عات ‏مدیریت گرایش پیدا کردند. آن بخش از حسابداران نیز که گرایش بیشتری به حسابداری ‏مدیریت داشتند و عرصه اطلا‌عات حسابداری را گسترده‌تر از حسابداری مالی می‌دیدند با ‏این جریان همراه شدند واکنون نقش سازنده‌ای را در کنار متخصصان فناوری اطلا‌عات ‏برای توسعه سیستمهای اطلا‌عاتی برعهده دارند.
‏طلا‌یی
‏هدف ‏بنگاههای اقتصادی به طور عمده کسب سود و دستیابی به ارزش افزوده است و به‌طور معمول ‏با استفاده از منابع اقتصادی به تولید محصول یا ارائه خدمات می‌پردازند و هر سازمان ‏بسته به ماموریتی که دارد عملیات و فعالیتهای گوناگونی را برای دستیابی به هدفهای ‏سازمان انجام می‌دهد. اما همه سازمانها برای آن که بتوانند ماموریت خود را درست ‏انجام دهند نیازمند اطلا‌عات مربوط، صحیح و بموقع هستند و سازمان به کمک اطلا‌عات ‏می‌تواند منابع را مدیریت کند، هماهنگ سازد و برای رسیدن به هدفهای تعیین شده، جهت ‏بدهد.
‏در گذشته که امکانات زیادی برای تهیه اطلا‌عات وجود نداشت و محیط ‏اقتصاد و بازار هم فاقد پیچیدگیهای امروز بود، نیازهای اطلا‌عاتی مدیریت به وسیله ‏سیستمهای حسابداری تامین می‌شد. ولی به‌تدریج، با افزایش نیازهای اطلا‌عاتی، ‏سیستمهای اطلا‌عات حسابداری هم توسعه پیدا کرد. اما این توسعه، با تحولا‌تی که در ‏محیط کسب و کار پدید آمد همگام نبود. شرکتها در محیط رقابتی و تحت تاثیر اقتصاد ‏جهانی نیازمند اطلا‌عاتی گسترده‌تر از اطلا‌عات حسابداری بودند. به‌طور همزمان، ‏فناوری اطلا‌عات و ارتباطات نیز پیشرفتهای شگرفی پیدا کرد و زمینه برای گذر از ‏سیستمهای مجزا و محدود حسابداری و ایجاد سیستمهای جامع و یکپارچه اطلا‌عات مدیریت ‏فراهم شد. حسابداران نقش محوری در توسعه سیستمهای اطلا‌عاتی داشته‌اند و روز به روز ‏نیز نقش آنها در به‌کارگیری فناوری اطلا‌عات و ارتباطات و تامین نیازهای اطلا‌عاتی ‏گسترده مدیریت سازمان بیشتر می‌شود. در یک نظرخواهی از مدیران شرکتهایی که از ‏سیستمهای برنامه‌ریزی منابع بنگاه (ERP) ‏بهره‌برداری می‌کردند، آنها چنین تصور ‏داشتند که این سیستم نوعی سیستم حسابداری است و بهره‌برداران اصلی آن حسابدارها ‏هستند.
‏البته، بحث انتخاب، تامین و استقرار سیستمهای کامپیوتری اطلا‌عات ‏مدیریت پیچیدگیهای زیادی دارد که بهتر است درباره آن بیشتر صحبت
‏کنیم.
‏کاردر
‏بدون تردید همه اتفاق نظر داریم که در عصر ‏اطلا‌عات به سر می بریم و همه سازمانها، از واحدهای دولتی که به فعالتیهای تصدی‌گری ‏مشغولند تا بنگاههای اقتصادی اعم از عمومی یا خصوصی، به اطلا‌عات نیازمندند. ‏استفاده‌کنندگان از اطلا‌عات تنها سهامداران نیستند و طیف وسیع ذینفعان، بنگاهها را ‏وادار ساخته است که به سوی توسعه سیستمهای اطلا‌عاتی و ارائه اطلا‌عات دقیق و بموقع ‏حرکت کنند. نیازهای اطلا‌عاتی پس از گذر از یک دوره تاریخی، گسترده شده و از سطح ‏سیستمهای اطلا‌عات مدیریت به سطحی رسیده اند که نیاز به سیستمهایی مانند سیستمهای ‏برنامه‌ریزی منابع بنگاه (ERP) ‏مطرح شده است.
‏نیاز به گردآوری حجم انبوهی از ‏داده‌ها و طبقه بندی کردن و پردازش سریع آنها و امکان دسترسی به انواع اطلا‌عات که ‏محدوده وظایف سیستمهای اطلا‌عات مدیریت بود همچنان مطرح است، اما اکنون ضرورت ‏یکپارچه‌سازی فرایندهای کسب وکار با سیستمهای اطلا‌عاتی در مقابل بنگاههای اقتصادی ‏قرار گرفته است. تا این اواخر در بحث سیستمهای اطلا‌عاتی توجه به پیشرفتهای فناوری ‏معطوف بود ولی اکنون محور توجه تغییر کرده است و به‌کارگیری فناوری اطلا‌عات و ‏ارتباطات برای مدیریت کردن فرایندهای کسب و کار اهمیت یافته است. موضوع اساسی، ‏استفاده از بهترین تجربهها برای بهبود فرایندهای کسب وکار است.
‏امروز ‏مدلسازی فرایندهای کسب وکارچالشی جدی است و کارشناسان مالی نیاز دارند مهارت و دانش ‏خود را در این زمینه توسعه دهند. پیشرفتهای فناوری و سیستمهای کامپیوتری جدید، ‏قواعد و مدلهای کسب وکار را به خوبی مدیریت می‌کنند و بخشهای بسیار زیادی از ‏فعالیتها و وقایع تجاری بنگاه از جمله رویدادهای مالی به صورت خودکار توسط نرم ‏افزار هدایت و پیگیری می‌شود. سازمانهای مدرن که از سیستمهای کامپیوتری جدید ‏استفاده می‌کنند در زمینه‌های تخصصی از جمله تخصص مالی، به تکنیسین احتیاج دارند و ‏نیاز آنها به متخصصان رده بالا‌ کاهش یافته است. در این سازمانها گروه کوچکی از ‏تحلیلگران در رده بالا‌ی مدیریت قرار دارند که ضمن تجزیه و تحلیل و راهنمایی مدیریت ‏مواظب فرایندهای کسب و کار و بهبود آنها و طراحی مدلهای جدید کسب و ‏کارند.
‏سیستمهای کامپیوتری در محیط بنگاه از نگاه وظیفه ای به نگاه فرایندی ‏تحول پیدا کرده و توجه محوری به تخصصهای منفرد و این که هرکس وظیفه خودش را درست ‏انجام دهد به کل فرایند کسب و کار سوق یافته است. بنابراین متخصصان باید با ‏فرایندهای بنگاه به خوبی آشنا باشند تا بتوانند در شرایط جدید، نقشی کارساز ایفا ‏کنند.
‏بوشهری
‏اصولا‌ً سیستمها براساس ضرورت و نیاز پدید می ‏آیند و همچون ابزار کار شناخته می شوند که هدفشان بهتر اداره شدن یک سازمان یا بخشی ‏از یک سازمان یا بنگاه است، چه به صورت دستی توسط افراد اجرا شود، چه به صورت ‏خودکار با کامپیوتر.
‏در کشور ما از گذشته نسبتاً دور بهموجب قوانین مختلف از ‏جمله قانون تجارت و قانون مالیات، شرکتها ملزم شدهاند دفاتر نگهداری و ترازنامه و ‏سود وزیان تهیه و ارائه کنند. از طرف دیگر صاحبان سهام و سایر ذینفعان نیز ‏فعالیتهای شرکت را مورد توجه قرار داده و به اطلا‌عات به خصوص اطلا‌عات مالی برای

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x