تحقیق پیشنهاد روشی برای بودجه‌ریزی عملیاتی ۴۸ ص (قابل ویرایش)

تحقیق پیشنهاد روشی برای بودجه‌ریزی عملیاتی ۴۸ ص (قابل ویرایش)

تحقیق پیشنهاد روشی برای بودجه‌ریزی عملیاتی ۴۸ ص (قابل ویرایش)

تحقیق-پیشنهاد-روشی-برای-بودجه‌ریزی-عملیاتی-48-ص-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۵۹
‏۳- پیشنهاد روشی برای بودجه‏‌‏ریزی عملیاتی
HŽ‏
‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏
‏: نهاده‏‌‏ها ‏
‏ ‏ : ستانده‏‌‏ها
۳
‏باسمه تعالی
‏مقدمه
‏بودجه‏‌‏ریزی عملیاتی عوامل ‏”صرفه‏‌‏جویی”‏ و ‏”اثربخشی”‏ را به ابعاد سنتی بودجه‏‌‏ریزی اضافه می‏‌‏کند. نظام بودجه‏‌‏ریزی عملیاتی بین ‏”کارآیی”‏ و ‏”اثربخشی” ‏تمایر قا‏ئ‏ل می‏‌‏شود. در‏”‏کارآیی”‏ استفاده مفید از منابع مورد نظر است، در حالیکه ‏”اثربخشی”‏ با عملکرد مرتبط است. در بودجه‏‌‏ریزی عملیاتی طبقه‏‌‏بندی عملیات به‏‌‏نحوی است که هدفها شفافتر بیان می‏‌‏شوند، ارزیابی بودجه سهل‏‌‏تر بوده و در روش هزینه‏‌‏بندی آن ارتباط بین داده و ستانده مورد توجه قرار می‏‌‏گیرد.
‏مهمترین هدف بودجه‏‌‏ریزی عملیاتی اصلاح مدیریت بخش عمومی و افزایش اثربخشی مخارج این بخش است. ویژگی‏‌‏های اساسی این اصلاح عبارتند از:
‏ارزیابی پاسخگویی مسئولین دستگاههای اجرایی براساس معیار دستاوردهای فعالیتهای آنان، دامنه تاثیرگذاری‏‌‏ آنها جهت نیل به دستاوردها و بودجه و امکاناتی که برای تحقق دستاوردها به مصرف رسیده است.
‏ارزیابی پاسخگویی مدیران دستگاههای اجرایی به مسئولین ذیربط براساس محصولاتی که باید تولیدکنند و بودجه و سایر امکاناتی که برای تولید این محصولات بکار می‏‌‏گیرند.
‏تضمین و تحکیم پاسخگویی از طریق مبادله موافقتنامه بین مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی و بین مسئولین دستگاههای اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه
۳
‏‌‏ریزی کشور (به نمایندگی از طرف دولت).
‏استقرار نظام بودجه‏‌‏ریزی ستانده محور
‏دادن اختیارات لازم به مدیران در انتخاب نهاده‏‌‏های لازم برای تولید محصولات مورد نظر
‏ارزیابی مستمر عملکرد مدیران و مبنا قراردادن نتایج عملکرد به عنوان یکی از معیارهای تخصیص اعتبارات.
‏برای اجرای نظام فوق اقدامات اساسی زیر باید انجام گیرد:
‏برنامه‏‌‏های عملیاتی دستگاههای اجرایی جهت تحقق اهداف بخش ذی‏‌‏ربط بازبینی، اصلاح و نهایی شود.
‏در چارچوب وظایف مصوب دستگاههای اجرایی، فعالیتهای کمیت‏‌‏پذیر ذیل هر یک از برنامه‏‌‏های نهایی شده تعیین گردد.
‏هزینه تمام شده هر یک از فعالیتها برای دستیابی به هدف تعیین شده محاسبه گردد.
‏یک نظام نظارتی و گزارشگیری مستمر تمامی مراحل کار استقرار یابد.
‏انجام اقدامات فوق مستلزم استقرار یک نظام هزینه‏‌‏یابی محصول در دستگاههای‏ اجرایی‏ با ویژگی‏‌‏های یاد شده می‏‌‏باشد.
‏اصول و مفاهیم هزینه‏‌‏یابی محصول
‏در این بخش اصول و مفاهیم هزینه‏‌‏یابی، هدف و منافع حاصل از هزینه‏‌‏یابی محصول، هزینه‏‌‏یابی فعالیتها، اقسام هزینه
۵
‏‌‏یابی و سیاستهای حسابداری هزینه‏‌‏یابی مورد بررسی قرار می‏‌‏گیرد.
‏ ۲-۱- هزینه‏‌‏یابی محصول چیست؟
‏محصول، کالا یا خدمات نهایی است که منعکس کننده خواست دولت،‏‌‏ به عنوان خریدار، از دستگاههای اجرایی برای‏ ارائه‏ آن به متقاضیان است. دراین‏‌‏ خصوص می‏‌‏توان به مثالهایی مانند ارایه خدمات ثبتی، آموزشی، بهداشتی و یا تولید برخی محصولات کشاورزی یا صنعتی اشاره کرد.
‏هزینه‏‌‏یابی محصول فرآیندی است که به وسیله آن هزینه نهاده‏‌‏ها (مانند حقوق و دستمزد) به محصولات تعلق می‏‌‏گیرد. در این فرآیند هزینه‏‌‏های کل هر دستگاه اجرایی برای تولید محصولات آن به نحوی اختصاص می‏‌‏یابد که پاسخگوی هزینه واقعی ارایه‏ یا‏ تولید هر محصول باشد.
‏به طور مثال اگر یک دستگاه اجرایی خدمات متنوعی‏ ارائه دهد یا کالاهای متنوعی ‏تولید کند ممکن است بخواهد کل هزینه تولید هر واحد خدمات یا محصول را برآورد نماید. این اطلاع به دستگاه اجرایی کمک می‏‌‏کند که اولاً بهای ارائه هر واحد از محصول را تعیین کند و همچنین نسبت به حدود پرداختهای پرسنلی یا اداری تصمیم مناسب را اتخاذ نماید.
‏هزینه‏‌‏یابی در دو مرحله انجام می‏‌‏گیرد:
‏مرحله اول:‏ جمع‏‌‏آوری اطلاعات هزینه‏‌‏ای
‏مرحله دوم:‏ استفاده از اطلاعات جمع‏‌‏آوری شده در هزینه‏‌‏یابی فعالیتهای مربوط به تولید محصولات
‏۲‏-۲- هدف و منافع حاصل از هزینه‏‌‏یابی محصول
‏در فرآیند نظام پیشنهادی دستگاههای اجرایی در چارچوب قرارداد یا موافقتنامه‏‌‏ای با دولت خدماتی را ارایه یا کالایی را تولید می

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x