تحقیق نبرد رستم و اسفندیار

دانلود تحقیق نبرد رستم و اسفندیار

تحقیق نبرد رستم و اسفندیار

تحقیق-نبرد-رستم-و-اسفندیار

دانلود تحقیق در مورد نبرد رستم و اسفندیار،
در قالب word و در ۱۶ صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
یکی از زیبا ترین بخش های شاهنامه، نبرد رستم و اسفندیار است. یا بگذارید این گونه آغاز کنم که در شاهنامه گذشته از دقایق زبانی و بیانی و موسیقیایی که به تعبیر شاعر عزیز نعمت میرزازاده (م.آزرم) یک فرهنگنامه است، بخش های وجود دارد که از لحاظ موضوعی جذاب و بکر و تازه است.
مثلاً می توان در جست وجوی یک تغزل ناب به داستان بیژن و منیژه رجوع کرد یا در جست و جوی یک تراژدی زیبا و حزن انگیز، نبرد رستم و سهراب را خواند.
اما گاه پیش می آید که شاهنامه را می خوانی، پیش می روی و مسحور موسیقی کلمات و بیان قدرتمند می شوی، چنان که درونه ی موضوع از نگاه ذهنت دور و نا پیدا می شود و اصلاً در سایه قرار می گیرد. به عقیده من این فرهنگنامه را چند بار واز چند بعد باید خواند.
همین داستان نبرد رستم و اسفندیار را بایست دست کم سه بار خواند. یک بار برای دقت در اجزای زبان از جمله واژه گزینی، ترکیب سازی، چیدمان واژگان در هر مصراع، موسیقی کلمات، … یک بار برای دقت در به کار گیری شیوه های بیانی و آخرین بار برای شکافتن درون داستان از منظر جامعه شناسی سیاسی ایران.
مقاله زیر که به شکافتن درونه اثر پرداخته، نوشته دوست و استاد مهربان من دکتر احمد ابومحبوب است. دکتر ابومحبوب، دبیر متون ادبی و عروض و قافیه من در دبیرستان دو شهید میدان خراسان بود. انسانی بزرگوار، فاضل و فهیم.انسانی که شیوه نگاه کردن به شعر و اساساً متون ادبی را به من آموزش داد. او در سال ۱۳۳۵ در تهران چشم به جهان گشود. از سال ۱۳۵۷به استخدام آموزش و پرورش در آمد و تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی در تهران ادامه داد. این مرد بزرگوار در حال حاضر به تدریس در دانشگاه های تهران می پردازد. از کتاب های او می توان به…
دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x