تحقیق معماری مساجد

دانلود تحقیق معماری مساجد

تحقیق معماری مساجد

تحقیق-معماری-مساجد

دانلود تحقیق با موضوع معماری مساجد،
در قالب word و در ۱۰۷ صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
مسجد و مدرسه شهید مطهری (سپهسالار)
مسجد امام خمینی تهران (شاه‌ سابق)
مسجد جامع (عتیق) تهران
منابع و مأخذ


بخشی از متن تحقیق:
در میان اندام های درون شهری هر شهر و روستا، نیایشگاه همیشه جای ویژه خود را داشته و دارد و از اندام های دیگر، نمایان تر و چشمگیرتر است و از این روست که همه جا در دل آبادی جای گرفته است.
نیاشگاه چون بزرگ ترین ساختمان آبادی بوده، در آغاز نیازی بدان نداشته که نشانی ویژه داشته باشد و خود بخود، نگاه هر گذرنده‌ای را بسوی خود می کشیده، اما پس از گسترش آبادی نخست با افراشتن درگاه ها و نهادن ماهرخ و توق بر بلندترین جای آن و سپس با ساختن میل و برج و مناره در کنار و نزدیک آن باشند. گان آبادی و گذریان بیگانه را به نیایشگاه راهنمائی می کردند. مسجد بر دیگر نیایشگاه ها همان برتری را داشته که اسلام بر دیگر کیش ها و چنان خوب بوده و هست که آذین ها را می‌آراید و نیازی بستایش ندارد و ما در اینجا تنها می گوئیم که چگونه بوده و چگونه شده است (اگر بتوانیم). هنر اسلامی (بویژه معماری آن) بر پنچ پایه مردم واری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، بهره‌گیری از پیمون (مدول) و نیارش (اساتیک) و درون گرائی نهاده و بی آنکه خواسته باشیم، خود سنائی کنیم، هنرمندان مسلمان ایران بیش از دیگران بدانها پای بند بوده‌اند.

نخستین مسجدی که بدست پیامبر بزرگوار ما با همکاری یاران گرامیش در مدینه ساخته شد همیشه برگیره و الگوی مسجدهای بی شمار و گوناگونی بوده است که بدست هنرمندان تردست ما در سراسر ایران زمین (و هر جا که فرهنگ اسلامی ایران فرمان می رانده) بنیاد شده است …
دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x