تحقیق طراحی فرهنگسرا

تحقیق طراحی فرهنگسرا

تحقیق طراحی فرهنگسرا

تحقیق-طراحی-فرهنگسرا

توضیحات:
پایان نامه رشته معماری با موضوع طراحی فرهنگسرا، در قالب فایل word و در حجم ۱۰۵ صفحه.

بخشی از متن:
زندگی صنعتی با شکاف عمیقی که در ساختار اجتماعی سنتی ایجاد کرد، مناسک را از میان برد، فعالیتها را تفکیک کرد و زندگی شهری به کار و وقت آزاد تقسیم شد. فعالیتهای اوقات با در نظر گرفتن کلیت جامعه شهری به دو گروه انفرادی و اجتماعی تقسیم شد، فضاهای شهری تعریف کالبدی مکان وقوع رویدادهای گروه دوم است. فضاهای شهری باید بتواند گروه‌های پراکنده و هم مقصد را به گونه‌ای منسجم سازمان دهد و از طرف دیگر برای افراد حاضر در جمع نیز امکان بهره‌وری خاصی را فراهم آورد. این فضاهای شهری باید از دیگر فضاها و بافتهای اطراف به گونه‌ای کاملاً مشخص  متمایز باشد.
فرهنگسراها، فضاهای جدید  شهری هستند که در استحکام پیوندهای ملی و مذهبی جامعه بسیار مؤثرند. نگاه سنتی ما به فعالیتهای فرهنگی باعث غفلت در درک این فضاهای جدید شهری شده است.

فهرست مطالب:
 —فصل اول : مقدمه
 —فصل دوم : اهمّیّت و ضرورت اجتماعی
نگاهی به نمونه ای از فرهنگسراها مانند فرهنگسرای خاوران
 —فصل سوم : شناخت بستر طرح
الف) موقعیت شهر آبیک و ارتباط آن با منطقه/ توسعه کالبدی/ نیازهای کالبدی/ توجه به عوامل جغرافیائی، اقتصادی، عوامل کالبدی/ توجه به تحولات توسعه شهری که بر مبنای طرحهای قبلی مقدمات آن انجام گرفته است)
ب) ساختار شهر
ج) اهداف عملیاتی
د) بافت شهر
هـ) شبکه ارتباطی
ط) وضعیت توپوگرافی و شیببندی شهر
— فصل چهارم: عوامل مؤثر در برنامه ریزی فرهنگسرا
الف) موقعیت فرهنگی و استراتژیک
ب) دوشخصیتی بودن فرهنگسرا
ج) امکانات و محدودیتهای طرح
د) ماهیت و کیفیت برنامه
هـ) تنوع مخاطبان و اقشار تحت پوشش
— فصل پنجم: برنامه ریزی فیزیکی و جزء فضاها
— فصل ششم: نکاتی در مورد طراحی و اقلیم
الف) طراحی/ تعریف علوم رفتاری/ موضوع طراحی/ ماهیت مسائل طراحی/ مدلی برای مرحله شناخت رویه طراحی/ عدم قطعیت در برنامهریزی معماری/ طراحی کردن و مرحله طراحی/ استفاده از اصول و استاندارها در ابداع فرم/ مفاهیم بنیادین محیط و رفتار انسان)
ب) محیط/ محیط فرهنگی/ محیط ساخته شده/ فرآیند بنیادین رفتار انسان/ مفاهیم بنیادین رابطه انسان و محیط ساخته شده/ ادراک قابلیتهای محیط / جلب توجه به قابلیتهای محیط
پ) چرا ساختمانها شناخته میشوند/ زیبا شناسی فرمی/ اصول ترکیب/ نظم و بینظمی/ تنش/ آرامش/ نظریه گشتالت بیان در معماری)
— فصل هفتم : مطالعه یک نمونه فضای فرهنگی موجود
الف) اهداف طراحی اکوستیکی
ب) وضوح صدای بازیگر
پ) افزایش انرژی صدای بازیگر/ پژواک/ یکنواختی امواج صوتی)
ج) سالن نمایش و گالری ها/ موزه/ برنامه ریزی طرح موزه/ نورپردازی موزه/ کف و بام/ پنجره ها و درب/ دیوار و کف/ کتابخانه/ تعریف اصطلاحات)
— فصل هشتم : معرفی چند مرکز داخلی و خارجی
(نمونههای خارجی/ مرکز فرهنگی شوناندای/ مرکز فرهنگی سومیدا – ژاپن)
— فصل نهم: مبانی نظری 
سنت/ اصالت ماهیت – اصالت وجود/ مراتب وجودی انسان (خیال)/ نشانه/ حیرانی – پریشانی/ فرم ، زمان ، نمادگرائی ، نقاط دید متعدد/ نقاط دید متعدد/ فضا) 
— فصل دهم : تدوین ایدههای طراحی 
تجزیه و تحلیل و توجیه فضائی عملکردها 
— فصل یازدهم : سینماها 
سینما برای بیش از ۲۰۰۰ نفر/ سینما تا ۲۰۰۰ نفر/ سقف/ شیب رامپ یا شیبدار/ پلکانهای اصلی/ پهنای پلکان/ درها/ پنجرهها/ میلههای دزدگیر/ ادیتوریم/ رختکنها/ اطاق پروژکتور/ گرمسازی/ سینمای ایران /گرمسازی الکتریکی/ دریچه صداگیر/ کاهش صوت صدای ایجاد شده توسط هوا به وسیله دیوارها/ ارزش عایق صوتی کفها) 
—منابع و مآخذ

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x