تحقیق طراحی دانشکده معماری

تحقیق طراحی دانشکده معماری

تحقیق طراحی دانشکده معماری

تحقیق-طراحی-دانشکده-معماری

توضیحات:
پروژه رشته معماری با موضوع طراحی دانشکده معماری با رویکرد قرارگاه رفتاری، در قالب فایل word و در حجم ۱۷۶ صفحه.

بخشی از متن:
امروزه الگوی طراحی دانشکده معماری نیازمند استفاده از الگویی مطلوب است که سبب رشد م طلوب و همه جانبه آموزش و پرورش خلاقیت در این محیط گردد. در سالهای اخیر در حوزه معماری، روانشناسی محیط اهمیت ویژه ای پیدا نموده است که این امر نشان دهنده اهمیت و ضرورت توجه به این مقوله توسط معماران می باشد. در روانشناسی محیط که به بررسی محیط و رفتار می پردازدالگوی بوم شناختی یا روانشناسی اکولوژیک کامل ترین الگو در طراحی معماری محسوب می شود. از جمله مباحث بسیار مهمی که در روانشناسی اکولوژیک مطرح می باشد مربوط به قرار گاه های رفتاری است که عبارتند از مکان های کالبدی که الگوی جاری رفتار در آنها به وقوع می پیوندد. دانشکده ها به عنوان یک قرارگاه رفتاری از خرده قرارگاه های رفتاری تشکیل شده است که آنها نیز خود دارای اجزای ریزتری می باشند که ریز قرارگاه های رفتاری نام دارند و اکثر طراحان بدون توجه به فعالیتهای صورت گرفته در آنها به طراحی می پردازند. از این رو این رساله در طراحی فضاهای آموزشی سعی بر آن دارد با دقت در کلیه اعمال و رفتارهایی که در دانشکده هنر و معماری شکل می گیرند طرحی را شکل دهد که تامین کننده نیاز های رفتاری دانشجویان باشد و در عین حال با توجه به مباحث دیگر مطرح در حوزه روانشناسی اکولوژیک یعنی شناخت ویژگی های روانشناختی دانشجویان به غنی سازی محیط اقدام نماید.


فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
۱-۲ بیان مساله
۱-۳ پیشینه تحقیق
۱-۴ فرضیه های تحقیق
۱-۵ اهداف تحقیق 
۱-۶ هدف کاربردی 
۱-۷ جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق 
۱-۸ روش کار 
۱-۸-۱ نوع روش تحقیق 
۱-۸-۲ روش گردآوری اطلاعات 
۱-۸-۳ ابزارهای گردآوری اطلاعات 
۱-۸-۴ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 
فصل دوم: مبانی نظری
۲-۱ روانشناسی محیطی 
۲-۱-۱ تعریف روانشناسی محیطی
۲- ۱- ۲ تعریف مکان
۲-۳-۱ ادراک ، برخورد ، و شناخت محیط
۲-۱-۴ نیازها و انگیزه های انسان 
۲-۱-۵ قابلیت تصویرسازی 
۲-۱-۶ شناخت 
۲-۱-۷ بستگی، نظم ، خود به خودی 
۲-۱-۸ ترجیح دادن مکان 
۲-۱-۹ مکان سازی 
۲-۱-۹ -۱ دلبستگی مکانی 
۲-۲ چگونگی تبدیل فضا به مکان 
۲-۲-۱ ادراک فضایی 
۲-۲-۲ قلمروهای انسانی 
۲-۲-۳ اندازه ی فضا 
۲-۲-۴ میزان محصور بودن 
۲-۲-۵ صفحه ی کف 
۲-۲-۵-۱ مواد 
۲-۲-۵-۲ صفحه ی بالای سر 
۲-۲-۵-۳ لبه ی فضا 
۲-۲-۵-۴ عملکرد لبه 
۲-۲-۵-۵ ویژگی لبه 
۲-۳ حس مکان 
۲-۴ موارد مربوط به مکانیت 
۲-۴-۱ احساس فضا 
۲-۴-۲ رضایت 
۲-۴-۳ آرامش 
۲-۴-۴ سرخوردگی 
۲-۴-۵ روحانیت 
۲-۴-۶ رسمی بودن 
۲-۴-۷ تعمق 
۲-۴-۸ پویایی 
۲-۴-۹ تنش 
۲-۴-۱۰ تظاهر 
۲-۴-۱۱ تناسب طرح 
۲-۵ مدیریت محرک های حسی 
۲-۵ -۱ محرک های حسی 
۲-۵ -۲ نقطه 
۲-۵ -۳ خط 
۲-۵ -۴ فرم 
۲-۵ -۵ رنگ 
۲-۶ فرایند ادراکی 
۲-۶ -۱ محرک محیطی 
۲-۶ -۲ محرک مورد توجه 
۲-۶ -۳ تصویر بر روی شبکیه 
۲-۶ -۴ تبدیل 
۲-۶ -۵ پردازش عصبی 
۲-۶ -۶ ادراک 
۲-۶ -۷ بازشناسی و شناخت 
۲-۷ ادراک بوم شناختی گیبسون 
۲-۸ فضای انعطاف پذیر 
۲-۸ -۱تعریف انعطاف پذیری 
۲-۸ -۲ محیط و پویایی فیزیکی-ذهنی کودک 
۲-۸ -۳ محیط و قوه خلاقه کودک 
۲-۸ -۴ محیط های یادگیری و جهان تغییرات 
۲-۸ -۵ حرکت به سوی محیط های انعطاف پذیر 
۲-۸ -۶ محیطهای انعطاف پذیر، پاسخگو به نیازهای آموزشی حال و آینده 
۲-۸ -۷ روشها و انعطاف پذیری محیط یادگیری 
۲-۸ -۷-۱ اجزای انعطاف پذیر، فضای انعطاف پذیر 
۲-۸ -۷-۲ اختصاص دادن فضای زیاد به کلاسها برای رخ دادن فعالیت های چندگانه و متفاوت 
۲-۸ -۷-۳ یکپارچگی محیط یادگیری 
۲-۸ -۸ انعطاف پذیری در محیط یادگیری یکپارچه 
۲-۸ -۸-۱ اصول حاکم بر انعطاف پذیری محیط یادگیری یکپارچه 
۲-۸ -۸-۲ راهکارها و انعطاف پذیری محیط یادگیری یکپارچه 
۲-۸ -۹ محدوده بندی در یک کلاس انعطاف پذیر 
۲-۸ -۱۰ شکل یک کلاس انعطاف پذیر 
۲-۸ -۱۱ نقش محیط در سازندگی محیط آموزشی 
۲-۹ تعریف قرارگاه فیزیکی 
۲-۱۰ قرارگاه رفتاری 
۲-۱۰-۱ شکل گیری تئوری قرارگاه رفتاری 
۲-۱۰-۲ ویژگی های قرارگاه رفتاری 
۲-۱۰-۲ -۱ گزینشگری قرارگاه های رفتاری 
۲-۱۰-۲ -۲ شروع و پایان وقوع قرارگاه های رفتاری 
۲-۱۰-۲ -۳ عدم انتقال پذیری الگوهای جاری رفتار 
۲-۱۰-۲ -۴ خصوصیات پویایی قرارگاه رفتاری 
۲-۱۰-۳ قرارگاه رفتاری در معماری 
۲-۱۰-۴ قرارگاه رفتاری در دانشکده معماری 
۲-۱۰-۵ اصول و ضوابط طراحی فضاهای دانشکده ای 
فصل سوم: بررسی نمونه های مشابه
۳-۱ دانشکده هنرهای زیبا
۳-۲ دانشکده هنر و معماری تبریز
۳-۳ دانشکده معماری اپورتو(oporto)
۳-۴ کالج آموزشی معلمان، Setubal 
۳-۵کالج آموزشی معلمان، Setubal 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل سایت
۴-۱ موقعیت سایت
۴-۲ بررسی دسترسی های سایت
۴-۳ بررسی شکل و ابعاد سایت
۴-۴ بررسی چشم انداز سایت 
۴-۵ همجواریهای سایت 
۴-۶ اقلیم 
۴-۷ موارد‌حائز اهمیت در طراحی اقلیمی ساختمانهای آموزشی و تحقیقاتی 
فصل پنجم: برنامه فیزیکی
۵-۱ فضاهای اصلی 
۵-۱-۱ فضاهای اداری 
۵-۱-۲ فضاهای آموزشی 
۵-۱-۳ فضاهای خدماتی 
۵-۲ فضاهای مکمل 
۵-۲-۱ فضاهای خدماتی مکمل 
۵-۲-۲ فضاهای کمک آموزشی 
۵-۲-۳ سازمانهای پارا 
فصل ششم: سازه و تاسیسات
۶-۱ سازه 
۶-۲ تاسیسات 
پیوست ۱ 
پیوست ۲ 
منابع و مآخذ
دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x