تحقیق سکولاریسم و‌ آسیب‌شناسی فرهنگی- اجتماعی نسل‌ ها

دانلود تحقیق سکولاریسم و‌ آسیب‌شناسی فرهنگی- اجتماعی نسل‌ ها

تحقیق سکولاریسم و‌ آسیب‌شناسی فرهنگی- اجتماعی نسل‌ ها

تحقیق-سکولاریسم-و‌-آسیب‌شناسی-فرهنگی-اجتماعی-نسل‌-ها

دانلود تحقیق در مورد سکولاریسم و‌ آسیب‌شناسی فرهنگی- اجتماعی نسل‌ ها،
در قالب word و در ۳۶ صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
بررسی مفهومی دنیاگرایی (Secularism):
مقطعی از قرن یا میان دور (Generation) مفاهیم تحت الفظی هستند که برای واژه secular از ریشه لاتین seculum برگزیده شده است. در فرهنگ تفکر اجتماعی بیان شده که: 
سکولاریسم secularism مکتبی است که می کوشد تا مجموع اصولی برای رفتار انسانی مبتنی بر تجربه و معرفت عقلانی، در برابر رفتار مبتنی بر ماوراء الطبیعه و الاهیات ایجاد کند. 
همچنین در فرهنگ علوم سیاسی، سکولاریسم را به معنای جدایی سیاست از دین، جدایی انگاری دین و دولت، اعتقاد به انتقال مرجعیت از نهادهای دینی به اشخاص و یا سازمانهای غیردینی آورده اند. 
بنیان‌گذار بزرگ مکتب سکولاریسم هولیواک  بود که در خانواده‌ای مذهبی از قشر صنعتگر بدنیا آمد و بعدها از حمله اعضای هیأت تبلیغی اجتماعی اوئنی شد و خود از پایه‌گذاران سکولاریسم گردید. 
در زبان عربی نیز دو واژه العلمانیه و العلمانیه را برای  تبیین سکولاریسم قرار داده‌اند. اما همانگونه که از تعداد واژگان پیداست اختلاف قرائت بحث‌های بسیاری را بین متفکران عرب پدید آورده است. 
طرفداران ترجمان العلمانیه، به بعد علم‌گرایی سکولاریسم توجه و آن را مشتق از علم می‌دانند و سکولاریسم را علم‌گرایی تعبیر کرده‌اند و با این تعبیر علمانی را شامل کسی می دانند که به امکان معرفت اخلاقی یا دینی معتقد نبوده و گرایش به الگو قرار دادن علوم طبیعی و تجربی برای انواع شناخت دارند. 
طرفداران ترجمان العُلمُانیه، به بعد عالم و دنیاگرایی سکولاریسم توجه و علمانیه را مصداق نقش انسان در عالم دانسته و بر استقلال عقل در تمام عرصه‌هایی که نماد یابد صححه می‌گذارند. 
البته جان کین در خصوص این اختلاف قرائت بر این باور است که فقدان اصطلاحی در زبان عربی برای وصف سکولاریسم، سکولاریته و سکولار باعث اختلاف شده است. 
۲- تعریف سکولاریسم
از سکولاریسم دو دسته تعریف ارائه شده است: 
تعاریف مبتنی بر نتایج و هدفهای سکولاریسم
تعریف سکولاریسم 
تعاریف مبتنی بر مبانی فکری و فلسفی سکولاریسم
مثلا ماکس وبر آلمانی معتقد است: 
آنجا که جامعه دینی از جامعه سیاسی جدا گردیده بصورتی که دولت حق هیچ گونه اعمال قدرتی در امور کلیسا را نداشته و بلعکس کلیسا نیز حق هیچ گونه دخالتی در امور سیاسی را نداشته باشد مفهوم سکولاریسم تبلور می‌یابد. 
این تعریف بر مبنای نتایج کارکردی سکولاریسم و هدفهای آن تبیین شده است در صورتیکه حلیم برکات در کتاب “المجتمع العربی المعاصر” بیان می‌کند که: 
سکولاریسم نظامی عقلانی است که روابط بین افراد ، گروهها و موسسات را با نهاد دولت بر اساس مبادی و  احکام عمومی که متضمن تساوی افراد جامعه در قبال آن است تضمین می کند همچنین وی نه ویژگی را برای سکولاریسم با این تعریف قائل است که عبارتند از: 
۱- جدایی دین از دولت 
۲- طرد قوم گرایی و طایفه گری سیاسی 
۳- برقراری مساوات بین افراد ملت، علی‌رغم اختلاف دینی که محاکم مدنی عمومی آن را تضمین می کند. 
۴- تساوی بین زن و مرد در قانون و احوال شخصی 
۵- منشاء قانونگذاری، جامعه است که بر اساس نیازها و مشکلات قانون وضع می‌کند. 
۶- حاکمیت و مشروعیت حکومت از ملت است. 
۷- منزلت داشتن فرهنگ علمی و عقلانی 
۸- به رسمیت شناختن حقوق مذاهب و قومیت‌های دینی گوناگون 
۹- آزادی دین از سیطره دولت و دولت از سیطره دین 
دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x