تحقیق تولید نگهدارنده های تیتانیومی متخلخل ( ورد)

تحقیق تولید نگهدارنده های تیتانیومی متخلخل ( ورد)

تحقیق تولید نگهدارنده های تیتانیومی متخلخل ( ورد)

تحقیق-تولید-نگهدارنده-های-تیتانیومی-متخلخل-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تولید نگهدارنده های تیتانیومی متخلخل با استفاده از روش متالوژی پودر برای کاربردهای بیومدیکال
‏۱- مقدمه
‏هدف اصلی از مهندسی بافت احیاء و بازسازی بافت ها و ارگان های بدن است. برای دسترسی به این هدف از نگهدارنده های متخلخل که بافت های بدن را شبیه سازی می کند استفاده می کنیم.
‏تیتانیوم به دلیل تماس مستقیمی که بین استخوان و ایمپلنت اتفاق می افتد به طور گسترده در ساخت ایمپلنت های دندانپزشکی و استخوان بندی استفاده می شود. تیتانیوم خواص زیست پذیری خوبی دارد، مقاومت آن به خوردگی بالاست و بادوام است و به علاوه آماده کردن آن در شکلهای مختلف آسان است.
‏چون استخوان می تواند در درون تخلخل رشد کند از تیتانیوم متخلخل به عنوان ایمپلنت استفاده می کنیم. ‏تخلخل ‏باعث می شود استخوان در داخل آن رسد کند و یک پیوند قوی بین استخوان و ایمپلنت شکل بگیرد و تخلخل فضای کافی برای رشد بافت جدید را فراهم می کند همچنین مسیری برای انتقال مایعات درون بدن فراهم می کند. این ساختار متخلخل کاربردهای فراوانی از قبیل تثبیت کننده های نخاعی، ایمپلنت های دندانپزشکی، نگهدارنده های استخوان و … دارد. تعداد روش های کمی برای ساخت ساختارهای متخلخل با شکل های پیچیده وجود دارد که نیاز به ماشین کاری ندارند. یکی از روش ها روش متالوژی پودر است که موجب کاهش هزینه و زمان تولید می شود. در این مقاله بافت زنده را در محل برخورد استخوان
‏و ایمپلنت مورد ارزیابی قرار می دهیم.
‏- مواد و روشها
‏۲-۱- آماده سازی نمونه
‏با استفاده از روش متالوژی پودر(PM‏) نگهدارنده های تیتانیومی متخلخل و چگال می سازیم. برای ساخت نگهدارنده های متخلخل از پودر تیتانیوم خالص که با روش هیدروژن/ دی هیدروژن(HDH‏) ساخته می شود استفاده می کنیم. این پودر در هوا و در(IAE/AMR‏) Institute’s Department‏ ساخته می شود. اندازه متوسط پودر تیتانیوم ‏۸۰ است. از پودر اوره به عنوان ماده پرکننده استفاده می شود و اندازه دانه های آن بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میکرومتر است. شکل اجزاء پودر اوره و تیتانیوم هر دو بی شکل است. اما نمونه تیتانیومی چگال فقط با استفاده از پودر تیتانیوم خالص تولید می شود.
‏برای ساخت نگهدارنده های تیتانیومی متخلخل پودر اوره و تیتانیوم را با نسبت وزنی ۲۰-۸۰ ترکیب می کنیم. حال ترکیب به دست آمده را در قالب های فولادی به صورت تک محوری تحت فشار
Mpa‏۱۰۰ و سپس به صورت چند محوری تحت فشار Mpa‏۲۰۰ پرس می کنیم. سپس نمونه را تحت شرایط خلاء(torr‏۷-‏۱۰) در دمای c‏ْ۱۲۰۰ و به مدت یک ساعت زینتر می کنیم. سپس نمونه را به منظور از بین بردن کامل ماده پر کننده در هوا و دمای c‏ْ۱۸۰ به مدت ۲ ساعت عملیات حرارتی می نماییم. پارامترهای مورد استفاده در آماده سازی نمونه چگال هم مشابه فوق است.
‏نمونه های زینتر شده به صورت قطعات استوانه ای با قطر mm‏۳ و طول mm‏۶ هستند(شکل ۱). اندازه تخلخل و توزیع آن در نمونه با کنترل میزان اوره در پودر تیتانیوم کنترل می شود.
‏۲-۲- اندازه و توزیع منافه- آنالیز متالوگرافیک
‏نگهدارنده های تیتانیومی متخلخل و چگال در رزین اکریلیک جاسازی شده ‏و سپس به صورت شعاعی با یک ابزار برنده الماسه برش زده می شوند.(Labcut lolo-EXTEC‏) سپس همه نمونه ها با کاغذ سنباده پولیش کاری می شوند. درجه کاغذ سنباده ها به صورت افزایشی، ۶۰۰، ۸۰۰ و ۱۲۰۰ است. بعد از آماده سازی متالوگرافی، اندازه منافذ، توزیع آن و به هم پیوستگیشان با روش SEM‏(VPI‏ ۴۳۵ LEO‏) و با بزرگنمایی ۱۰۰ برابر مورد بررسی قرار می گیرد. درصد تخلخل و اندازه آن ها با استفاده از آنالیز نرم
‏افزاری عکس SEM‏ انجام می شود.
‏۲-۳- رویه پزشکی
‏۲۱ خرگوش انتخاب کرده و در پاهای آن ها‏ نگهدارنده قرار می دهیم. با عمل جراحی سه نگهدارنده تیتانیومی متخلخل در پای چپ خرگوش قرار داده و سه نگهدارنده چگال در پای راست آن قرار می دهیم. نهایتا ۲۱ خرگوش را به طور اتفاقی در سه گروه ۷ تایی تقسیم می کنیم. هر کدام از این گروه ها را به ترتیب یک، چهار و هشت هفته بعد از قرار داده ایمپلنت می کشیم و پای آن ها را قطع کرده و محل تماس استخوان و ایمپلنت را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
‏۲-۴- آنالیز SEM‏ و EDS
‏پس از مرگ خرگوش ها، قطعه ای از پای خرگوش را که محتوی ایمپلنت است قطع کرده و بی درنگ در محلول ۱۰% فرمالین، دی هیدرامین قرار داده و سپس در بلوک هایی از جنس رزین پلی استر جاسازی می کنیم(۲۰۸ orto crystal T‏). بلوک ها با ابزار برنده الماسه(Labcut 1010- EXTEC‏) به صورت طولی بریده شده و با کاغذ سنباده های درجه ۴۰۰، ۶۰۰ و ۱۲۰۰ سطح مقطع آن ها پولیش کاری خواهد شد(Labpol 8-IT,EXTEC‏). سپس سطح مقطع با استفاده از روش SEM‏ مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x