تحقیق از ارتباطات سنتی تا ارتباطات جمعی ۲۹ ص

تحقیق از ارتباطات سنتی تا ارتباطات جمعی ۲۹ ص

تحقیق از ارتباطات سنتی تا ارتباطات جمعی ۲۹ ص

تحقیق-از-ارتباطات-سنتی-تا-ارتباطات-جمعی-29-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ارتباطات‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۲
‏از ارتباطات سنتی تا ارتباطات جمعی
‏. ‏نقش‏ ‏سنت‏ ‏با‏ ‏ظهور‏ ‏نوگرایی‏ ‏و‏ ‏جوامع‏ ‏مدرن‏ ‏بدون‏ ‏شک‏ ‏تغییراتی‏ ‏یافته‏ ‏و‏ ‏برخی‏ ‏وجوه‏ ‏آن‏ ‏تحت‏ ‏تاثیر‏ ‏شرایط‏ ‏جدیدجهانی‏ ‏قرار‏ ‏گرفته‏ ‏است‏. ‏تعیین‏ ‏این‏ ‏دگرگونیها‏ ‏بسته‏ ‏به‏ ‏خصوصیات‏ ‏فرهنگی‏ ‏هر‏ ‏جامعه‏ ‏متفاوت‏ ‏می‏ ‏باشد‏ ‏،‏ ‏اما‏ ‏نمیتوان‏ ‏گفت‏ ‏که‏ ‏لزوماً‏ ‏این‏ ‏تحولات‏ ‏سبب‏ ‏تضعیف‏ ‏سنت‏ ‏شد،‏ ‏چرا‏ ‏که‏ ‏بسیاری‏ ‏سنتها‏ ‏همچنان‏ ‏نقش‏ ‏مهمی‏ ‏در‏ ‏زندگی‏ ‏افراد‏ ‏و‏ ‏حیات‏ ‏اجتماعی‏ ‏ایفا‏ ‏میکنند‏ ‏و‏ ‏حتی‏ ‏اگر‏ ‏تمامی‏ ‏راهها‏ ‏برای‏ ‏انتقال‏ ‏آنها‏ ‏به‏ ‏نسلهای‏ ‏بعد‏ ‏مسدود‏ ‏باشد،‏ ‏انتقال‏ ‏شفاهی‏ ‏و‏ ‏سینه‏ ‏به‏ ‏سینه‏ ‏را‏ ‏نمیتوان‏ ‏مانع‏ ‏شد‏. ‏حقایق‏ ‏اجتماعی‏ ‏نشان‏ ‏داده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏عناصر‏ ‏مدرن‏ ‏و‏ ‏سنتی‏ ‏زندگی‏ ‏با‏ ‏یکدیگر‏ ‏مانع‏ ‏الجمع‏ ‏نیستند،‏ ‏بلکه‏ ‏مردم‏ ‏چنان‏ ‏زندگی‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏سازماندهی‏ ‏میکنند‏ ‏که‏ ‏عناصر‏ ‏سنتی‏ ‏با‏ ‏شیوههای‏ ‏جدید‏ ‏زندگی‏ ‏یکپارچه‏ ‏شود‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏سازماندهی‏ ‏لزوماً‏ ‏نه‏ ‏سنتها‏ ‏کنار‏ ‏گذارده‏ ‏میشوند‏ ‏و‏ ‏نه‏ ‏شیوههای‏ ‏جدید‏ ‏مطرود‏ ‏میگردند،‏ ‏بلکه‏ ‏در‏ ‏تعامل‏ ‏آنها‏ ‏برخی‏ ‏از‏ ‏سنتها‏ ‏و‏ ‏عناصر‏ ‏مدرن‏ ‏هیئتی‏ ‏نو‏ ‏مییابند‏ ‏و‏ ‏برآیند‏ ‏آنها‏ ‏سبب‏ ‏تحکیم‏ ‏زندگی‏ ‏فردی‏ ‏و‏ ‏اجتماعی‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏. ‏هر‏ ‏چند‏ ‏برخی‏ ‏شرایط‏ ‏اجتماعی‏ ‏سبب‏ ‏حذف‏ ‏عناصری‏ ‏از‏ ‏سنت‏ ‏یا‏ ‏مدرنیسم‏ ‏از‏ ‏مدار‏ ‏حیات‏ ‏جامعه‏ ‏شده‏ ‏است،‏ ‏اما‏ ‏این‏ ‏امر‏ ‏نباید‏ ‏سبب‏ ‏صدور‏ ‏احکام‏ ‏عمومی‏ ‏و‏ ‏علی‏ ‏و‏ ‏معلولی‏ ‏گردد‏.
‏ارتباطات‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۲
‏پدیده‏ ‏جهانی‏ ‏شدن‏ ‏را‏ ‏باید‏ ‏دارای‏ ‏پیشینه‏ ‏تاریخی‏ ‏طولانی‏ ‏در‏ ‏حیات‏ ‏بشری‏ ‏و‏ ‏تعالیم‏ ‏ادیان‏ ‏الهی‏ ‏بدانیم‏ ‏،‏ ‏اما‏ ‏مشخصههای‏ ‏جهانشمولی‏ ‏برای‏ ‏گونه‏ ‏قدیمی‏ ‏آن‏ ‏با‏ ‏مشخصههای‏ ‏امروزین‏ ‏آن‏ ‏دارای‏ ‏تفاوتهای‏ ‏اساسی‏ ‏است‏.‏آشکارترین‏ ‏مشخصه‏ ‏امروزین‏ ‏جهانی‏ ‏شدن‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏سرعت‏ ‏گیجکننده‏ ‏تحولات‏ ‏جدید،‏ ‏فراگیری‏ ‏و‏ ‏همه‏ ‏جانبه‏ ‏بودن‏ ‏مبادلات‏ ‏،تنوع‏ ‏ابعاد‏ ‏موضوع‏ ‏و‏ ‏فرآیند‏ ‏پیچیده‏ ‏این‏ ‏پدیده‏ ‏میتوان‏ ‏قلمداد‏ ‏نمود
‏همچنین‏ ‏در‏ ‏میان‏ ‏انواع‏ ‏نگرشهای‏ ‏جدید‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏موضوع‏ ‏قدیم،‏ ‏نگرشهای‏ ‏مبتنی‏ ‏بر‏ ‏تکامل‏ ‏صنعت‏ ‏و‏ ‏مدرنیسم‏ ‏در‏ ‏ادبیات‏ ‏بحث‏ ‏غلبه‏ ‏چشمگیری‏ ‏یافته‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏میان‏ ‏دستاوردهای‏ ‏مختلف‏ ‏اجتماعی‏ ‏مدرنیته‏ ‏گسترش‏ ‏ورشد‏ ‏شتابان‏ ‏فنآوریهای‏ ‏ارتباطی‏ ‏نقش‏ ‏بیبدیلی‏ ‏در‏ ‏تسریع‏ ‏جهان‏ ‏داشتهاند‏. ‏رشد‏ ‏چشمگیر‏ ‏فنآوریهای‏ ‏ارتباطی‏ ‏همچون‏ ‏ماهوارهها‏ ‏،شبکههای‏ ‏رایانهای‏ ‏،‏ ‏ریز‏ ‏کامپیوترها‏ ‏،‏ ‏کابلهای‏ ‏نوری‏ ‏و‏ ‏چند‏ ‏رسانهایها‏ ‏و‏ ‏رسانههای‏ ‏متعامل‏ ‏اسباب‏ ‏تبادل‏ ‏سریع‏ ‏اطلاعات‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏گستره‏ ‏جهانی‏ ‏مهیا‏ ‏ساخته‏ ‏است‏. ‏فاصلههای‏ ‏زمانی‏ ‏ومکانی‏ ‏در‏ ‏نوردیده‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏جهان‏ ‏روز‏ ‏به‏ ‏روز‏ ‏کوچک‏ ‏و‏ ‏بهم‏ ‏فشردهتر‏ ‏از‏ ‏قبل‏ ‏مینمایاند‏.
‏بر‏ ‏این‏ ‏اساس،‏ ‏برخی‏ ‏تا‏ ‏آنجا‏ ‏پیش‏ ‏رفته‏ ‏اند‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏تحلیل‏ ‏علتها‏ ‏و‏ ‏معلولهای‏ ‏واقعیتهای‏ ‏حاضر‏ ‏جامعه‏ ‏جهانی‏ ‏به‏ ‏ابعاد‏ ‏ارتباطی‏ ‏موضوع‏ ‏بسنده‏ ‏کرده‏
‏ارتباطات‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۳
‏اند‏.([۳]) ‏بدون‏ ‏تردید‏ ‏تحلیل‏ ‏ارتباطگرای‏ ‏جهانی‏ ‏شدن‏ ‏فارغ‏ ‏از‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏زیست‏ ‏محیط‏ ‏فرهنگی‏ ‏و‏ ‏تاثیرات‏ ‏بحث‏ ‏برانگیز‏ ‏آن‏ ‏نمیتواند‏ ‏فرآیند‏ ‏پیچیده‏ ‏واقعیت‏ ‏مذکور‏ ‏را‏ ‏تبیین‏ ‏نماید‏. ‏از‏ ‏این‏ ‏رو‏ ‏،‏ ‏محور‏ ‏توجه‏ ‏این‏ ‏نوشتار‏ ‏،‏ ‏بعد‏ ‏فرهنگ‏ ‏و‏ ‏ارتباطات‏ ‏جهانی‏ ‏شدن‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏.
‏سنتها‏ ‏در‏ ‏جریان‏ ‏جهانی‏ ‏شدن
‏برخی‏ ‏صاحبنظران‏ ‏جهانی‏ ‏شدن‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏سنت‏ ‏زدایی‏ ‏از‏ ‏فرهنگ‏ ‏ها‏ ‏همراه‏ ‏می‏ ‏دانند‏ ‏وآن‏ ‏را‏ ‏فرآیندی‏ ‏میشمارند‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏مسیر‏ ‏انحلال‏ ‏مختصات‏ ‏فرهنگی‏ ‏جوامع‏ ‏بهنفع‏ ‏نظم‏ ‏جهانی‏ ‏فرهنگی‏ ‏نوین‏ ‏حرکت‏ ‏نموده‏ ‏است‏ . ‏از‏ ‏جمله‏ ‏آنتونی‏ ‏گیدنز‏ ‏پیشبینی‏ ‏میکند‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏چنین‏ ‏فرآیندی‏ ‏تاریخ‏ ‏محلی‏ ‏و‏ ‏فرهنگ‏ ‏ملی‏ ‏یا‏ ‏محو‏ ‏شود‏ ‏یا‏ ‏از‏ ‏نو‏ ‏ابداع‏ ‏گردد‏([۴]).
‏اما‏ ‏آنگاه‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏عصر‏ ‏حضور‏ ‏و‏ ‏سلطه‏ ‏وسایل‏ ‏ارتباط‏ ‏جمعی‏ ‏و‏ ‏شکلگیری‏ ‏غولهای‏ ‏رسانهای‏ ‏جهانی،‏ ‏واقعهای‏ ‏بزرگ‏ ‏و‏ ‏شگرف‏ ‏بدون‏ ‏اتکا‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏دستاوردهای‏ ‏دنیای‏ ‏مدرن‏ ‏تحقق‏ ‏یافت‏ ‏و‏ ‏حتّی‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏هجوم‏ ‏ارتباطی‏ ‏و‏ ‏اطلاعاتی‏ ‏رسانههای‏ ‏جدید‏ ‏ایستادگی‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏محصول‏ ‏سالها‏ ‏تلاش‏ ‏و‏ ‏برنامهیزی‏ ‏دست‏ ‏اندرکاران‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏یکباره‏ ‏بر‏ ‏هم‏ ‏زد،‏ ‏ذهن‏ ‏بسیاری‏ ‏از‏ ‏اندیشمندان‏ ‏علوم‏ ‏اجتماعی‏ ‏و‏ ‏ارتباطی‏ ‏متوجه‏ ‏واقعیتی‏ ‏فراموش‏ ‏شده‏ ‏یعنی‏ ‏قدرت‏ ‏سنت‏ ‏وارتباطات‏ ‏سنّتی‏ ‏گردید‏ ‏و‏ ‏ناکارآمدی‏ ‏الگوهای‏ ‏نوسازی‏
‏ارتباطات‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ ۴
‏و‏ ‏توسعه‏ ‏غربی‏ ‏در‏ ‏کشورهای‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏توسعه‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏اثبات‏ ‏رسانید‏.
‏انقلاب‏ ‏اسلامی‏ ‏ایران،‏ ‏بار‏ ‏دیگر‏ ‏نقش‏ ‏رسانههای‏ ‏سنّتی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏اطلاع‏ ‏رسانی،‏ ‏بسیج‏ ‏افکار‏ ‏عمومی‏ ‏و‏ ‏تأثیرگذاری‏ ‏عمیق‏ ‏بر‏ ‏رفتارهای‏ ‏جامعه‏ ‏به‏ ‏معرض‏ ‏نمایش‏ ‏گذارد‏ ‏و‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏آن‏ ‏جایگاه‏ ‏ویژه‏ ‏رسانههای‏ ‏سنّتی‏ ‏دینی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏معادلات‏ ‏نوین‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏جهان‏ ‏اسلام‏ ‏وارد‏ ‏نمود‏.
‏اورت‏ ‏راجرز‏ ‏در‏ ‏کتاب‏ ” ‏تکنولوژی‏ ‏ارتباطات‏: ‏رسانههای‏ ‏جدید‏ ‏در‏ ‏جامعه‏” ‏در‏ ‏سال‏ ۱۹۸۶ ‏یعنی،‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏گذشت‏ ‏هفت‏ ‏سال‏ ‏از‏ ‏رخداد‏ ‏انقلاب‏ ‏اسلامی‏ ‏ایران،‏ ‏بیان‏ ‏میکند‏ ‏که‏ ‏رژیم‏ ‏شاه‏ ‏علیرغم‏ ‏در‏ ‏اختیار‏ ‏داشتن‏ ‏رسانههای‏ ‏فراگیر‏ ‏نوشتاری‏ ‏و‏ ‏الکترونیک‏ ‏نتوانست‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏شبکه‏ ‏ارتباطات‏ ‏سنّتی‏ ‏ایستادگی‏ ‏کند‏. ‏وی‏ ‏سپس‏ ‏میافزاید‏ ” ‏درسی‏ ‏که‏ ‏کشورهای‏ ‏جهان‏ ‏سوم‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏انقلاب‏ ‏ایران‏ ‏بگیرند،‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اهمیت‏ ‏بیشتری‏ ‏به‏ ‏کانالهای‏ ‏بین‏ ‏فردی‏ ‏به‏ ‏رسانههای‏ ‏این‏ ‏چنین‏ ‏کوچک‏ ‏بدهند‏”.([۵]) ‏الوین‏ ‏تافلر‏ ‏نیز‏ ‏معتقد‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏امام‏ ‏خمینی‏ ‏رسانه‏ ‏موج‏ ‏اول‏ ‏یعنی‏ ‏موعظههای‏ ‏شفاهی‏ ‏و‏ ‏چهره‏ ‏به‏ ‏چهره‏ ‏روحانیون‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏تکنولوژی‏ ‏موج‏ ‏سوم‏ ‏یعنی‏ ‏نوارهای‏ ‏صوتی‏ ‏و‏ ‏دستگاههای‏ ‏ساده‏ ‏تکثیر‏ ‏تلفیق‏ ‏کرد‏.([۶])
‏حضور‏ ‏برجسته‏ ‏نظامهای‏ ‏سنتی‏ ‏در‏ ‏جهان‏ ‏امروز،‏ ‏خیزشهای‏ ‏مردمی‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏تأثیرات‏ ‏زندگی‏ ‏مدرن‏ ‏و‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x