تحقیق توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در چین ۲۱ ص ( ورد)

تحقیق توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در چین ۲۱ ص ( ورد)

تحقیق توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در چین ۲۱ ص ( ورد)

تحقیق-توسعه-روستایی-و-کارآفرینی-روستایی-در-چین-21-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در چین
‏اندیشگاه شریف
‏مقدمه
‏چین کشوری پهناور با وسعت ۴/۹ میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر است. ۸۰ درصد جمعیت چین را روستانشینان تشکیل می‏‌‏دهند که عمدتاً به شغل کشاورزی مشغولند. چین باید حدود ۲۰ درصد جمعیت جهان را تغذیه کند، و این در حالی است که تنها ۷ درصد اراضی قابل کشت دنیا را در اختیار دارد ]‏۱[‏.
‏اقتصاد چین تا حد زیادی متکی بر اقتصاد روستایی و در نتیجه بخش کشاورزی است. انقلاب کشاورزی چین در طی ۳۰ سال سیطره خود بر کشور، صدمات جبران‏‌‏ناپذیری را بر اقتصاد چین وارد کرد و سیاست‏‌‏های نادرست دولتمردان در آن دوران رکود شدید اقتصادی و فقر روستاییان را به همراه آورد.
‏امروز پس از گذشت دو دهه از اجرای اصلاحات سیاسی سال‏‌‏های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ که به انقلاب دوم موسوم است، پیشرفت
‏۳
‏‌‏های قابل توجهی در توسعه کشاورزی و نیز دستاوردهای مهمی در صنایع روستایی این کشور به‏‌‏دست آمده است. فقر به میزان چشمگیری کاهش یافته و منابع طبیعی و زیست‏‌‏محیطی کشور حفظ و احیا شده‏‌‏اند.
‏ از سال ۱۹۷۸ تا کنون کل تولید ناخالص داخلی کشور سالانه با نرخ میانگین ۱۰ درصد، تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی ۲/۵ درصد، و صنایع روستایی ۳۱ درصد افزایش داشته است. تعداد افرادی که در فقر کامل به‏‌‏سر می‏‌‏برند، به ۳۱ میلیون نفر یعنی ۶ درصد جمعیت روستایی کاهش یافته است
‏توسعه اقتصادی چین در این سال‏‌‏ها روندی آرام و سنجیده داشته است. در این مدت به‏‌‏تدریج از تصدی دولت بر کشاورزی کاسته شده و با اجرای سیاست‏‌‏های توسعه روستایی، درآمد روستاییان افزایش یافته است.
‏با وجود همه این پیشرفت‏‌‏ها چین هنوز تا توسعه اقتصادی پایدار و مؤثر راه درازی در پیش دارد. هنوز هم بخش روستایی و کشاورزی چین با معضلات عمده
‏۳
‏‌‏ای روبروست و هنوز هم ردپایی از دخالت‏‌‏های نادرست دولت در روستاها به چشم می‏‌‏خورد.
‏از سوی دیگر پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ افق‏‌‏های جدیدی را به ‏‌‏روی این کشور گشوده و همراه با آن چالش‏‌‏های جدیدی را نیز پیش روی کشور قرار داده است. چین برای رقابت در بازارهای جهانی باید هر چه بیشتر بر سیاست‏‌‏ درهای باز اقتصادی تأکید کند و جهت‏‌‏گیری‏‌‏های جدیدی را انتخاب نماید. به‏‌‏نظر می‏‌‏رسد با اتخاذ سیاست‏‌‏های درست روند توسعه اقتصادی چین در سال‏‌‏های آینده آهنگ تندتری پیدا کند.
‏چهره چین پس از انقلاب کشاورزی
‏سیاست‏‌‏های دولت چین پس از انقلاب کشاورزی، تأثیری شگرف بر اقتصاد ملی این کشور بر جای گذاشت و کشاورزی نیز به‏‌‏عنوان زیربنای اقتصادی چین از این تأثیرات در امان نماند. اصلاحات ارضی کشور در دهه ۱۹۵۰ که بدون توجه به اوضاع اقتصادی و فرهنگی چین انجام شد، رکورد شدیدی در بخش کشاورزی پدید آورد.
‏۵
‏ در طی این دوران نزدیک به ۴۷ میلیون هکتار زمین کشاورزی از دست مالکان خارج شده و در اختیار کشاورزان بدون زمین قرار گرفت. پس از تقسیم زمین‏‌‏های کشاورزی، چین به تقلید از شوروی و کشورهای اروپای شرقی برای اداره امور کشاورزی اقدام به راه‏‌‏اندازی تعاونی‏‌‏ها نمود و کشاورزان را وادار به عضویت در این تعاونی‏‌‏ها کرد.
‏ ابتدا زمین‏‌‏های تقسیم‏‌‏شده تحت اختیار تعاونی‏‌‏های بزرگ قرار گرفت که در اثر این سیاست نادرست بیش از ۳۰ میلیون کشاورز در اثر فقر و گرسنگی جان باختند ]‏۲[‏. از آن پس تعاونی‏‌‏های بزرگ به تعاونی‏‌‏های کوچک‏‌‏تر تقسیم شد. تا سال ۱۹۵۵ نزدیک به ۱۷ میلیون خانوار کشاورز به عضویت تعاونی‏‌‏ها درآمدند.
‏ بدین ترتیب فعالیت‏‌‏های کشاورزی از مدیریت جمعی برخوردار شد و تصدی دولت بر بخش کشاورزی روزبه‏‌‏روز عمیق‏‌‏تر و گسترده‏‌‏تر گردید. تعاونی‏‌‏ها در آن دوران نقش‏‌‏های زیادی را بر عهده داشتند. تعیین روش‏‌‏های تولید, نوع محصول، نحوه فروش و قیمت محصولات همه و همه توسط تعاونی‏‌‏ها و زیر نظر دولت انجام می

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x