دانلود تحقیق تغییرپذیرى خلق
تحقیق تغییرپذیرى خلق
بخشی از متن تحقیق:
یکى دیگر از مبادى علم اخلاق این است که آیا اخلاق قابل تغییر است یا نه؟ فارابى در کتاب شریف «الجمع بین الرایین» درباره یکى از بحثهاى مورد اختلاف دو شخصیت بزرگ علمى یعنى ارسطو و افلاطون در مسئله اخلاق میفرماید: ‘عدهاى بر آنند که بین این دو شخصیت عظیم علمى، اختلاف نظر هست، ارسطو بر این باور است که اخلاق، جزو عادات تغییر پذیر و تحول یاب است، اما افلاطون بر این عقیده است که اخلاق بر دو قسم است: قسمى طبیعى و قسمى دیگر کسبى است و بخش طبیعى اخلاق، قابل تغییر نیست.’ البته اگر این دو سخن با همین دو تعبیر از آن دو شخصیت بزرگ فلسفى نقل شده باشد، با هم ناهماهنگ است، زیرا ارسطو میگوید، اخلاق کلا قابل تغییر و تحول است ولى افلاطون میگوید، شاخصهایى از اخلاق که کسبى است، قابل تغییر است، اما بخش دیگر آن که طبیعى است قابل تغییر نیست.
تبیین نظر ارسطو و افلاطون:
فارابى میگوید:’ جناب ارسطو این مسائل را در کتاب «فیه ما فیه» گفته است و من در آن کتاب به شرح این مطالب پرداختم و گفتم اولا: این کتاب در قوانین مدنى است، نه در اخلاق. یعنى، مسائل حقوقى را بازگو میکند، نه مسائل اخلاقى را و ثانیا: نظر جناب ارسطو در آن کتاب، مسائل کلى و مطلق است نه مسائل جزئى.’ یعنى به طور کلى بحث میکند که …
فارابى میگوید:’ جناب ارسطو این مسائل را در کتاب «فیه ما فیه» گفته است و من در آن کتاب به شرح این مطالب پرداختم و گفتم اولا: این کتاب در قوانین مدنى است، نه در اخلاق. یعنى، مسائل حقوقى را بازگو میکند، نه مسائل اخلاقى را و ثانیا: نظر جناب ارسطو در آن کتاب، مسائل کلى و مطلق است نه مسائل جزئى.’ یعنى به طور کلى بحث میکند که …