تحقیق تربیت در نهج البلاغه

تحقیق تربیت در نهج البلاغه

تحقیق تربیت در نهج البلاغه

تحقیق-تربیت-در-نهج-البلاغهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏تربیت در نهج البلاغه
‏پیش از بررسى تربیت در نهج البلاغه، یادآورى یک نکته ضرورت دارد.
‏معمولا وقتى از تربیت بحث مى‏شود، دو معنا به ذهن مى‏آید، اول معناى عام و ‏دوم معناى خاص. تربیت در معناى خاص با پرورش انسان بطور کلى و امر تعلیم و تعلّم سر ‏و کار دارد. تربیت بمعناى عام با امورى مانند خویشتن شناسى، رابطه انسان و خدا، ‏رابطه انسان و طبیعت، رابطه انسان با همنوعان و رشد و تکامل انسان در رابطه با ‏ارزشهاى الهى و انسانى و حرکت او بسوى اللَّه ارتباط دارد. بدون تردید این دو معنا ‏با هم ارتباط نزدیک دارند.
‏مطالعه نهج البلاغه و زندگى حضرت على علیه السلام این حقیقت را آشکار ‏مى‏سازد که تربیت در دو معناى عام و خاص در رفتار و گفتار این شخصیت الهى متبلور و ‏منعکس است.
‏نهج البلاغه یک کتاب تربیتى
‏کتاب نهج البلاغه در مجموع یک کتاب تربیتى است. با مطالعه نهج البلاغه فرد ‏مى‏تواند خود را بشناسد و موقع خود را در جهان آفرینش درک کند، با جهان شناسى الهى ‏آشنائى پیدا کند، وظیفه خود را در برابر خدا تشخیص دهد، رابطه خود را با همنوعان در ‏سایه ضوابط و معیارهاى اسلامى استحکام بخشد، از مطالعه موجودات‏مختلف به پیچیدگى
‏۲
‏مسئله آفرینش و نقش خدا در خلقت موجودات پى برد، از بررسى تاریخى عبرت گیرد، وضع ‏خود را در برابر ارزشهاى معنوى و دنیائى روشن سازد و با الهام از تعلیمات اخلاقى ‏نهج البلاغه شخصیت اخلاقى خود را به سوى رشد و تکامل سوق دهد.
‏على (ع) یک أسوه حسنه (الگوى تربیتى
‏شخصیت حضرت على علیه السلام یک الگوى عالى تربیتى است. زندگى على (ع) ‏بمنزله یک مکتب بزرگ تربیتى است. گفتار و کردار و اندیشه‏هاى پیشواى بزرگ ما همه ‏جنبه تربیتى دارند. او نه تنها با الهام از مکتب اسلام ارزشهاى عالى انسانى را مطرح ‏نمود، بلکه خود در زندگى مظهر و نمونه این ارزشها بود. بحث على (ع) از آفرینش جهان ‏عمق و گسترش درک او را نشان مى‏دهد. او الگوى عالى تربیتى براى انسانهاى خداشناس، ‏کمال جوى، حکمت دوست، عدالتخواه و حق طلب بود.
‏آنچه نویسندگان معروف، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در باره او گفته یا ‏نوشته‏اند، نشانه عظمت شخصیت او و نقشى است که در طرح مبانى الهیات و ارزشهاى عالى ‏انسانى داشته است.
‏بطور کلى رفتار على (ع) در تعلیم، عبادت، جنگ، مبارزه علیه کفر و نفاق، ‏مراعات حق و عدالت و ایثار و از خود گذشتگى، سرمشقى عالى براى پویندگان راه حق و
‏۳
‏عدالت و آزادى است.
‏ابعاد اساسى شخصیت على علیه السلام
‏در شخصیت پیامبران و پیشوایان معصوم، علاوه بر بعد معنوى، مى‏توان چند ‏بعد دیگر را در نظر گرفت. این ابعاد از لحاظ تربیتى اهمیتى خاص دارند. ابعاد مذکور ‏عبارتند از:
 ۱-  ‏بعد شناخت.
۲-  ‏بعد جامعیت.
۳-  ‏بعد وحدت.
‏این ابعاد در شخصیت على علیه السلام بشکلى بارز متجلى هستند.
‏بعد شناخت:
‏بحثهاى حضرت على در باره آفرینش جهان و مبدأ اعلاى آن، نمایشگر عمق و ‏گستردگى شناخت او است. در حدیثى که از قول پیامبر اکرم خطاب به على (ع) نقل شده، ‏اهمیت شناخت مورد تاکید قرار گرفته است: یا علىّ اذا عنّ النّاس أنفسهم فی تکثیر ‏العبادات و الخیرات فأنت عنّ نفسک فی ادراک المعقولات حتّى تسبقهم.  حدیث بالا از ‏قول ابو على سینا نقل شده و بصورت زیر بیان گردیده است.
‏یا علىّ اذا رأیت النّاس یتقرّبون الى خالقهم بأنواع البرّ تقرّب انت الیه ‏بأنواع العقل تسبقهم.  در این حدیث، شناخت و ادراک در مقایسه با انجام عبادات و
‏۵
‏خیرات، مهمتر تلقى شده است. على علیه السلام در خطبه معروف خود، شناخت را آغاز و ‏اساس دیندارى تلقى میکند و مى‏گوید: «اوّل الدّین معرفته» همین شناخت است که در ‏گفته او منعکس میباشد: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا»
‏بعد جامعیت:
‏افراد برگزیده در جوامع انسانى اعم از دانشمندان، رهبران سیاسى، نویسندگان و ‏هنرمندان، غالبا در یک یا دو جهت، برجستگى خاصى دارند و نظر مردم را بخود جلب ‏میکنند. از باب مثال، دانشمندى در طرح نظریات یا مسائل تازه، ابتکار بخرج مى‏دهد و ‏در میان دیگر دانشمندان، برجستگى خاصى پیدا میکند. رهبرى، قدرت جلب مردم را دارد و ‏از لحاظ اخلاقى در سطح عالى قرار مى‏گیرد و بهمین سبب در میان رهبران سیاسى وجهه‏اى ‏خاص کسب میکند.
‏آنچه در شخصیت پیامبران و پیشوایان دینى مشاهده مى‏گردد، جامعیت است.
‏على (ع) بعد از پیامبر گرامى از لحاظ جامعیت در فضائل اخلاقى و قدرت فکرى، ‏بى‏نظیر است. جهات مختلف شخصیت على (ع) برجستگى خاصى دارند.
‏على (ع) صرفنظر از این که در مکتب اسلام پرورش یافته و مستقیما تحت تأثیر ‏مکتب وحى قرار داشته است، شخصیتى جامع الاطراف است. او مانند یک حکیم بى‏نظیر الهى

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x