تحقیق تحلیلی از موقعیت کنونی موسسات بانکی ۲۴ ص

تحقیق تحلیلی از موقعیت کنونی موسسات بانکی ۲۴ ص

تحقیق تحلیلی از موقعیت کنونی موسسات بانکی ۲۴ ص

تحقیق-تحلیلی-از-موقعیت-کنونی-موسسات-بانکی-24-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏ت‏حلیلی از موقعیت کنونی موسسات بانکی
‏ پیشینه صنعت بانکداری در ایران به چندین قرن برمی گردد. بدون تردید کارکرد موسسات مالی و اعتباری برای شتاب دهی به فرآیند توسعه اقتصادی از نظر تجهیز و تامین منابع و تخصیص برای فرصت های سرمایه گذاری و در نهایت بسترسازی برای زیرساخت های تولیدی جزو مبانی اثبات شده از نظرگاه کارشناسان اقتصادی و برنامه ریزان و سیاست گذاران واقعه گراست. مقوله شکل گیری و تاسیس بانک های خصوصی پس از سال ها تاخیر که عمدتامبانی نظری و قانونی آن در برنامه سوم تدوین شده دوباره در دستور کار قرار گرفت و چهار بانک خصوصی (پارسیان، کارآفرین، اقتصاد نوین و سامان) پیشگامان در زمره بانک های خصوصی ایران به شمار می روند. ارزیابی اولیه نشان می دهد برای ایجاد فضای رقابتی بین بانک های دولتی و خصوصی تاسیس این نوع بانک ها می تواند برای کارآیی و سنجش شاخص های آن مفید باشد.

‏ در حال حاضر نقش بانک های خصوصی در نظام بانکی کشور چندان قابل ملاحظه نبوده و سهم ناچیزی از سپرده های مؤثر و همچنین کفایت سرمایه، دارایی ها و… به این نوع بانک ها اختصاص داشته و در مجموع رقم ناچیزی از بازار پولی کشور متعلق به آن ها ست. علاوه بر آن وضعیت موسسات بانکی در بازار سرمایه از نظر «اندازه» و «نقش» و به طور کلی «ارزش بازار» و «حجم معاملات» چندان قابل ملاحظه نیست و به عنوان موسسات نوپا در بازار سهام به فعالیت می پردازند.برای این که ارزیابی درستی از کارکرد موسسات بانکی در بازار سرمایه ارایه شود مروری اجمالی بر موقعیت کنونی بانک های خصوصی خواهیم داشت.

‏ برابر آمار موجود، در سال ۱۳۸۴ تعداد شعب بانک های دولتی و خصوصی ایران بر روی هم بالغ بر ۲/۱۸ هزار شعبه گزارش شده که بانک های خصوصی با ۱۹۹ شعبه سهمی معادل یک درصد کل شعب بانک های کشور را تحت پوشش داشته اند. از طرفی سهم بانک های خصوصی از کل دارایی های بانکی کشور تا پایان سال ۲۰۰۵ معادل پنج درصد بوده است.

‏ به نقل از تحقیقات موسسه یورومانی، چهار بانک خصوصی کارآفرین، پارسیان، اقتصاد نوین و سامان تا پایان سال ۲۰۰۳ فقط سه درصد از کل دارایی های بانک های ایران را در اختیار داشته اند که در این میان بانک پارسیان در حدود دوسوم کل دارایی های بانک های خصوصی ایران را در اختیار داشته، بانک کارآفرین ۱۵ درصد و سهم هر یک از بانک های اقتصاد نوین و سامان نیز در حدود ۱۰ درصد کل سرمایه بانک های خصوصی بوده است.

‏ به این ترتیب، بانک های خصوصی برابر ارقام موجود، توان رقابت با بانک های دولتی را نداشته و از نظر کمیت و گستره فیزیکی و همچنین میزان «سرمایه» و «دارایی» در پیرامون و حاشیه نظام بانکی کشور قرار دارند. چنانچه وضعیت بانک های خصوصی را از حیث ترکیب سهام داران و مالکان اصلی بیش تر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم به این جمع بندی خواهیم رسید که بانک های خصوصی به معنای واقعی طی یک فرآیند «خصوصی سازی» و هم نیاز با تحولات اقتصادی کشور به وجود نیامده اند و کم رنگ بودن نقش آن ها در بازار مالی صحت موضوع مطروحه را اثبات خواهد کرد. از این رو برای این که شناختی از وضعیت بانک ها در بازار سرمایه کشور به دست آید، ضروری است مروری اجمالی از برخی شاخص های موسسات بانکی موجود در این بازار داشته باشیم تا از این طریق ارزیابی و تحلیل درستی از کارکرد موسسات مالی و اعتباری ارایه شود. ناگفته نماند که سه بانک مطرح کشور به نام های «بانک ملی ایران»، «بانک صادرات» و «بانک صنعت و معدن» که از نظر مالکیت دولتی نیز هستند، حضوری غیرمستقیم در بازار سرمایه داشته و با عرضه سهام شرکت های «سرمایه گذاری بانک ملی»، «توسعه ملی»، «لیزینگ غدیر»، «سرمایه گذاری غدیر»، «بین المللی توسعه ساختمان» و «آتیه دماوند» به نوعی در بازار سهام کشور تاثیرگذار بوده اند.
‏۲

‏ بنابراین، با اجرایی شدن عملیات خصوصی سازی بانک های دولتی و پذیرش بانک های خصوصی موجود (بانک سامان، موسسه اعتباری توسعه، موسسه مالی و اعتباری بنیاد، بانک سرمایه، بانک پاسارگاد و…) ضمن متنوع شدن موسسات مالی، اعتباری و بانکی در بازار سرمایه، «ارزش بازار»، «حجم معاملات»و… می توانند به عنوان یک قطب و بلوک اثرگذار در شاخص های بازار سهام موثر باشند.

‏ موسسات بانکی در بازار سرمایه
‏ برپایه اطلاعات موجود، در رشته بانک و موسسات اعتباری تاکنون سه بانک خصوصی در بازار سرمایه فعال هستند و «موسسه مالی و اعتباری بنیاد» نیز هنوز نتوانسته مورد پذیرش سازمان بورس قرار بگیرد. از این رو موسسات بانکی از نظر تعداد، جایگاه کوچکی را در بازار سرمایه به خود اختصاص داده اند. بانک های «پارسیان»، «کارآفرین» و «اقتصاد نوین» نیز جزو گروه بانکداری قرار دارند.

‏ سرمایه گروه بانکی برابر ۷۰۰ر۷ میلیارد ریال بوده و ارزش بازار آن ها بالغ بر _۲/۱۰۶۷۱ میلیارد ریال یعنی حدود _۲/۱ میلیون دلار برآورد می شود. در واقع سهم گروه بانکی از ارزش بازار سرمایه کشور از سه درصد فراتر نمی رود که موقعیت محدود این موسسات را در بازار سهام بهتر نمایان می سازد.

‏ در بین موسسات بانکی موجود، پارسیان بالغ بر ۹/۶۴ درصد سرمایه و _۵/۶۰ درصد ارزش بازار گروه بانکی را به تنهایی تحت پوشش داشته است.

‏ دو بانک «کارآفرین» و «اقتصاد نوین» از نظر سرمایه به ترتیب ۱/۹ و ۲۶ درصد از سهم موسسات بانکی موجود در بازار سرمایه را در اختیار دارند. سهم دو موسسه اخیر از ارزش بازار این موسسات یعنی اقتصاد نوین ۲/۲۶ درصد و کارآفرین ۳/۱۳ درصد است.
‏۴
‏ میانگین قیمت و ارزش سهام موسسات بانکی برابر ۱۵۶۹ ریال بوده که تنها کارآفرین با قیمت ۰۲۶ر۲ ریال نسبت به میانگین قیمتی بیش تر و پارسیان با قیمت ۲۹۴ر۱ ریال و اقتصاد نوین با قیمت ۳۸۹ر۱ ریال کم تر از متوسط قیمتی گروه بانکی بوده اند که سهام پارسیان با توجه به قیمت آن نوعی سهام جایگزین به شمار می رود; زیرا قیمت آن نه تنها از میانگین قیمتی سهام شرکت های هم گروه خود پایین تر بوده، بلکه نسبت به قیمت دو سهم دیگر نیز پایین تر بوده است.

‏ ضریب P/E‏ موسسات بانکی معادل ۹/۳ بوده که بازدهی سهم، این گروه را در ۶/۲۵ درصد نگه می دارد. با این وضعیت بازدهی نرخ سود سهام در مقایسه با ضریب «قیمت به درآمد» به ۵/۲۷ درصد فزونی می یابد که نسبتامطلوب است.

‏ ارزش ویژه یا مجموع کل حقوق مربوط به سهام داران شامل سرمایه، سود تقسیم نشده، صرف سهام و … است که در گروه بانکی میانگین آن برابر ۱۵۷ر۱ ریال بوده و با در نظر گرفتن مقدار میانگین EPS‏ در این گروه ۴۰۱۱ ریال) مقدار ارزش ویژه ناخالص برابر ۶/۳۴ درصد خواهد بود.

‏ پیش بینی سود )EPS‏( برای موسسات بانکی به طور متوسط برابر ۴۰۱ ریال بوده که بانک کارآفرین با EPS‏ برابر ۴۷۱ ریال نسبت به دو بانک پارسیان و اقتصاد نوین در وضعیت بهتری قرار دارد. همچنین مقدار سود برآوردی موسسات بانکی برابر _۷/۲۹۳۶ میلیارد ریال یعنی ۳/۳۲۶ میلیون دلار برآورد شده که بیش ترین حجم سود متعلق به بانک پارسیان بوده که به تنهایی ۹/۶۴ درصد برابر ۹۰۵ر۱ میلیارد ریال از کل سود این موسسات را به خود اختصاص داده است. دو بانک اقتصاد نوین و کارآفرین در رده های بعدی از نظر مقدار سود قرار دارند.

‏ بانک پارسیان
‏ در سال ۱۳۷۸، گروهی از مدیران و متخصصان بانکی، اقتصادی و صنعتی (بخش خودروسازی) کشور با هدف تامین منابع برای سرمایه گذاری در بخش خودرو، سلسله مطالعات و بررسی هایی را آغاز کردند تا بتوانند براساس قوانین و مقررات موجود در آن زمان به ایجاد یک موسسه اعتباری غیربانکی مبادرت ورزند. مجموعه کوشش های مطروحه در سال ۱۳۷۹ به اخذ مجوز از بانک مرکزی درخصوص تشکیل پرونده ثبتی و پذیره نویسی سهام موسسه اعتباری غیربانکی پارسیان انجامید.

‏ پس از آن با موافقت اصولی بانک مرکزی مبنی بر تبدیل موسسه مذکور به «بانک خصوصی پارسیان» در سال ۱۳۸۰ زمینه برای عملیات بانکی فراهم شد. این بانک از آغاز فعالیت تاکنون توانست _۸۰ شعبه را در تهران و شهرستان های مختلف تاسیس کند.

‏ ترکیب سهام داران بانک پارسیان نشان می دهد، یکی از سهام داران عمده این بانک ایران خودرو و موسسات خوردویی تابعه این شرکت است، به طوری که ۸/۲۸ سهام پارسیان در تملک ایران خودرو و موسسات خودرویی بوده که معادل یک هزار و ۴۴۰ میلیارد سهم است. وجود سهام داران خرده پا در پارسیان یکی از مشخصه های اصلی این بانک به شمار می رود. کما این که بالغ بر ۴۷ درصد سهام پارسیان در اختیار سهام داران کم تر از یک درصد قرار دارد. صندوق بازنشستگی نیز شش درصد، کارکنان بانک سهمی معادل دو درصد و سایر موسسات نیز سهمی معادل یک درصد را دارند. این ارقام بیانگر تعدد و تنوع گروه های سهام دار در بزرگ ترین بانک خصوصی کشور است. وجود سهام آزاد (شناور) معادل ۶۰ درصد نیز نشان می دهد گستره عرضه وسیع بوده و این مساله می تواند موضوع مدیریت عرضه سهام را با مشکل روبه رو سازد. به هر تقدیر فعلاگروه خودرویی با توجه به سهم قابل ملاحظه و همچنین موسسه اصلی پارسیان در شرایط کنونی نوعی هژمونی بر مدیریت این سهم را در بازار سهام در دست دارد و می تواند روی عرضه و تقاضای سهم و همچنین «قیمت» و نوسانات آن تاثیر جدی بگذارد.
‏۴
‏ ‏
‏ سرمایه این بانک در شرایط کنونی معادل ۰۰۰ر۵ میلیارد ریال بوده و در قیمت ۱۲۹۴ ریال عرضه می شود، ارزش بازار این سهم برابر ۴۷۵ر۶میلیارد ریال و ضریب P/E‏ آن نیز برابر ۴/۳ است که بازدهی سهم را ۳/۳۰ درصد فزونی می دهد.

‏ برآورد سود سال جاری معادل ۳۸۱ ریال بوده که تاکنون ۵/۲۱ درصد پیش بینی EPS‏ تحقق یافته است. حجم سود پیش بینی شده پارسیان رقمی معادل ۱۹۰۵ میلیارد ریال خواهد بود و نرخ سود سهام نیز در سطح ۴/۲۹ درصد متمرکز می شود. ارزش ویژه سهم پارسیان برابر ۱۱۵۹ ریال برآورد شده که بازده آن با توجه به مقدار سود ۳۸۱۱ ریال) برآوردی معادل _۹/۳۲ درصد است.

‏ نکته ای که در رابطه با سهام پارسیان می تواند مورد تامل قرار گیرد، واگذاری و فروش یکباره سهام خودرویی اش است.

‏ تحقق این رویکرد می تواند روی مدیریت آتی بانک پارسیان به نحو موثری تاثیرگذار باشد. ایران خودرو به عنوان متولی اصلی گروه خودرویی، سعی دارد برای پوشش هزینه و همچنین توسعه طرح های صنعت خودروسازی خود، سهام پارسیان را واگذار کند.

‏ اعمال چنین سیاستی سبب خواهد شد سهم پارسیان در آینده حاکمیت گروه خودرویی را در ترکیب سهام داران خود نداشته باشد و از حمایت یکی از صنایع مهم و بزرگ کشور بی بهره شود.

‏ بانک اقتصاد نوین
‏ این بانک در سال ۱۳۸۰ براساس مجوز بانک مرکزی، با سرمایه ای معادل ۲۵۰ میلیارد ریال به عنوان اولین بانک خصوصی تاسیس شد. سهام داران بانک شامل گروه ساختمانی شامل شرکت های نوسازی و ساختمان تهران، تامین مسکن جوانان، سرمایه گذاری ساختمان ایران، تامین مسکن سلحشوران، تامین مسکن کارگران، عمران و مسکن سازان ایران، مجتمع های توریستی رفاهی، آبادگران ایران و کیش، سرمایه گذاری ساختمان نوین، بین المللی پیمانکاری، استراتوس، ساختمانی گروه صنایع بهشهر و گروه صنعتی شامل شرکت های (صنعتی بهپاک، بهپخش، گروه صنایع بهشهر ایران، توسعه صنایع بهشهر، پاکسان و کربن ایران) و سایر سهام داران (سرمایه گذاری سامانه گستر نوین، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی) و تعدادی اشخاص حقوقی ۱۲۶۶) و حقیقی ۹۸۰۰۰) هستند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x