تحقیق تبخیر ۵۸ ص

تحقیق تبخیر ۵۸ ص

تحقیق تبخیر ۵۸ ص

تحقیق-تبخیر-58-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏مقدمه
‏تبخیر جریانی است که بوسیله ‏آن ‏آب یا یخ تبدیل به گازمی شود.‏ در فیزیک فرایند تبدیل یخ به بخار را تصعید می نامند.
‏با توسعه جوامع بشری یکی از مسائل مهم در پیشرفت هرجامعه ، دسترسی به آب با کیفیت مناسب در محل و زمان مورد نظر می باشد ، به طوریکه یکی از مهمترین عوامل محدودکننده توسعه اقتصادی ، می تواند کمبود آب و یا کیفیت نامناسب آن می باشد.
‏موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خاص ، کشور ما را در رده مناطق کم باران کره زمین قرار داده است . زیرا صرف نظر از صفحات شمالی البرز و بخشی قسمت های غربی زاگرس قسمت اعظم کشور ما از نزولات جوی کافی بی بهره می باشد.
‏از آنجایی که تبخیر می تواند از سطوح مختلف از جمله : رطوبت موجود درپوشش‏ ‏گیاهی ، سطح خاک وسطوح آزاد آب مثل اقیانوس ها ، دریاها ، نهرها و حتی سفره‏‌‏های آب زیرزمینی و … صورت می گیرد. پس این امر باعث می شود که مقدار بسیار زیادی از آب از دسترسی ما خارج شود پس درنظر گرفتن نقش تبخیر برای برنامه ریزی و مدیریت میزان آب مصرفی در کشاورزی و طرح‏‌‏های عمرانی مانند مهندسی ساختمان ، ایجاد سدهای مختلف ، بیلان جرم دریاچه‏‌‏ها ‏‌‏، حوضچه های تبخیری مورد استفاده در دفع فاضلاب های آلوده کننده بسیار مهم است. البته بایداین نکته را در نظر داشت که در بین پدیده های مختلف هواشناسی ، اندازه‏‌‏گیری میزان تبخیر واقعی مشکل‏‌‏ترین کارهاست.
‏پس به طور خلاصه می توان گفت که اهداف این تحقیق و پژوهش عبارتند از :
‏شناسایی عوامل مؤثر بر تبخیر سطحی
‏آشنایی با روشهای اندازه گیری تبخیر
‏نقش تبخیر در برنامه ریزی و احداث پروژه های سد و مخازن آب
‏استفاده بهینه در مصرف آب و برآورد نیاز آبی گیاهان
‏استفاده بهینه از زمینهای قابل کشت کشاورزی و حاصلخیزی زمینهای زراعتی
‏شناسایی عوامل تبخیر در کمیت و کیفیت محصولات غذایی و کشاورزی
‏۲
‏تبخیر
‏عمل تبخیر یک فرایند کاملا فیزیکی بوده که در آن انرژی حرارتی باعث تغییر حالت آب از مایع به گاز می گردد.
‏در هواشناسی به فرایندی تبخیر می گویندکه نتیجه آن آزاد شدن مولکولهای آب و وارد شدن آنها در اتمسفر می باشد. به‏ ‏عبارت دیگر تبخیر در طبیعت همان انتشار بخار آب از یک سطح مرطوب ، سطح آزاد آب و اعم از حالت مایع یا جامد را در درجه حرارتی پایین تر از نقطه جوش آب می توان تعریف کردکه به آن تبخیر سطحی اطلاق می شود.
‏لذا تبخیر نقش مهمی در میزان آب قابل دسترس در یک منطقه دارد . بااهمیت‏‌‏ترین شکل تبخیر ، تبخیری است که از روی اقیانوس هاو دریاهای آزاد انجام می پذیرد و از آنجایی که این آبها از منابع اصلی مجموعه‏‌‏ی آب در سطح زمین می باشد ، عامل اصلی انتقال ‏آ‏ب و بخار آن در حجم بالا بین اقیانوس ها و خشکی ها محسوب می شود.
‏از دیگر شکل های بااهمیت تبخیر ، تبخیر از رطوبت موجود در پوشش گیاهی ، سطح خاک و سطوح آزاد کوچک آب مثل دریاچه‏‌‏ها ، رودخانه ها و نهرهاست . ریشه‏‌‏ی گیاهان رطوبت موجود در خاک را جذب و بخشی از آن را توسط اندام‏‌‏های خود ترجیحا برگها به اتمسفر زمین وارد می کند ، به این فرم از تبخیر ، تعرق می گویند . چون تعرق گیاهان را نمی توان از تبخیر سطح خاک مجزا کرد ، کل پدیده را تبخیر و تعرق نامند که غالباً آب مصرفی گیاه گفته می شود. لذا برآورد میزان آبی که در اثر آبیاری به مصرف تعرق زراعت و درختان می‏‌‏رسد ، بر اساس تبخیر و تعرق است . ابعاد و اندازه‏‌‏ی شبکه های آبیاری نیز تابع مستقیمی از مقدار و زمان آب مصرفی است که به صورت تبخیر و تعرق وارد جو می شود . مسلماً تبخیرو تعرق جزء اصلی چرخه‏‌‏ی هیدرولوژی برای تشکیل صددرصد بارش در مناطق کویری ، ۷۵ درصد در مناطق مرطوب‏ ‏و صددرصد در مجموع کره‏‌‏ی زمین محسوب می‏‌‏شود.
‏۳
‏در فعالیت‏‌‏های عمرانی تبخیر از دو نظر حائز اهمیت است :اولاً تبخیر مستقیم از سطح رودخانه‏‌‏ها دریاچه ها و مخازن سدها باعث تلفات آب می شود . ثانیاً تبخیر و تعرق از‏ سطح پوشش گیاهی داخل حوضه های آبریز نیز جزء تلفات به حساب می آید.
‏تلفات آب بر اثر تبخیر در آب و هوای معتدل مرطوب سالانه در حدود ۶۰۰ میلی‏‌‏متر از سطح آزاد آب و در حدود ۴۵۰ میلی متر از سطح زمین می باشد‏ . ‏حال آنکه در یک آب و هوای خشک این ارقام می تواند به ترتیب ۲۰۰۰‏ ‏و ۱‏۰‏۰‏ ‏ میلی متر باشد .
‏ملاحظه می شود که تبخیر از سطح آزاد آب افزایش و تبخیر واقعی کاهش می یابد‏ ‏.‏ ‏پایین بودن رقم تبخیر از سطح خشکی به دلیل عدم وجود بارندگی و موجودیت آب برای تبخیر است . بنابراین در اقلیم های خشک و نیمه خشک تبخیر از اهمیت زیادی برخوردار است . تخمین آن در طرح‏‌‏های عمرانی نیز به همان ترتیب حایز اهمیت است.
‏شکل زیر توزیع جغرافیایی میانگین تبخیر سالانه از اقیانوس ها و خشکی ها را مورد بررسی قرار می دهد.
‏به طوریکه در شکل مشاهده می کنید از نظر جغرافیایی حداکثر میانگین تبخیر و تعرق در اطراف خط استوا‏ ا‏ست که مقدار آن در نزدیک قطبین به صفر می‏ ‏رسد‏ ‏.‏ ‏توزیع جغرافیایی تبخیر و تعرق همچنین تحت تاثیر توزیع جغرافیایی خشکی ها ‏، ‏اقیانوس ها و بارش بر روی خشکی ها می‏‌‏باشد‏ ‏.‏ ‏همانطور که در شکل مشاهده می شود از عرض های جغرافیایی پایین تا متوسط تبخیر‏ ‏بیشتری در اقیانوس‏‌‏ها نسبت به خشکی هاست. همچنین افت جزئی را که میزان تبخیر از اقیانوس ها نسبت به خشکی‏‌‏ها در استوا در شکل دارد میتوان ناشی از پایین بودن میزان باد و فراوانی میزان رطوبت در سطح همجوار اقیانوس ها دانست.
‏همچنین که اوج‏‌‏های جز‏ئ‏ی تبخیر در عرض‏‌‏های متوسط زمین منعکس کننده تسلط باد‏ه‏ای غربی و بارفتن دسترسی به آب است و کاهش جزئی در نزدیک عرض ‏۳۰ درجه ‏در اثر کمبود آب در نوار‏‌‏های بیابانی است . در اقیانوس ها الگوی اساسی توزیع تبخیر به طور وسیعی تحت تاثیرجریانهای سطحی ‏آن ‏قرار می گیرد.

‏۴
‏جریان تبخیر
‏مولکولهای آب در شرایط معمولی ‏، ‏چه در دریاچه های بزرگ و چه به صورت لایه های نازک که ذرات خاک را در بر گرفته اند و چند میلی متر بیشتر آب ندارند دارای جرم مشخصی بوده و در یک حرکت ثابت می باشند اضافه شدن گرما به آب سبب افزایش انرژی مولکول های آب و حرکت سریع آنها می شود ‏، ‏نتیجه اش افزایش فاصله همراه با کاهش نیروی چسبندگی بین مولکول ها را به دنبال خواهد داشت‏ ‏.‏ ‏در درجه حرارت‏‌‏های بالا مولکول‏‌‏های بیشتری در سطح آب تمایل به آزاد شدن و وارد شدن به لایه های هوای همجوار سطح آب دارند . ‏همزمان ‏مولکول های بخار ‏آب تمایل به‏‌‏ آزاد شدن و وارد شدن به لایه های همجوار سطح آب دارند . مولکولهای لخار ‏در این لایه در یک حرکت مداوم به سرمی برند و بعضی از آنها به سطح آب زیرین خود نفوذ می کنند. بنابراین میزان تبخیر در یک زمان معین بستگی به اختلاف تعداد مولکول هایی که از سطح آب خارج می‏‌‏شود و تعداد مولکول هایی که بر می گردند ‏، ‏دارد.
‏عوامل موثر درتبخیر
‏اصولا‏ً‏ تبخیر از سطح آب یک عمل پیوسته و مداوم است که دو عامل اصلی جریان تبخیر را تحت تاثیر قرار می دهد‏:‏
‏در دسترس بودن انرژی برای ایجاد گرمای نهان تبخیر که این انرژی مورد نیاز جهت شکستن پیوند هیدرو‏ژ‏نی آب است ‏.
‏توان انتقال وانتشار بخار آب از سطح تبخیر می باشد که بستگی به گرادیان سرعت باد ‏و ‏رطوبت ویژه در هوای بالای آن است . علاوه برآن ‏، ‏عوامل فیزیکی و محیطی نیز در میزان تبخیر موثر ‏هستند ‏.
‏تابش خورشید(انرژی خورشیدی)

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x