تحقیق تاریخ پیامبر اسلام ۱۷ ص

تحقیق تاریخ پیامبر اسلام ۱۷ ص

تحقیق تاریخ پیامبر اسلام ۱۷ ص

تحقیق-تاریخ-پیامبر-اسلام-17-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏محیط پیدایش اسلام
‏اوضاع دینی و اعتقادی قبائل عرب جاهلی‏ :‏ ‏ ‏ عنصر اصلی قبائل عرب جاهلی ‏‘‏شرک و بی پرستی وبه تعبیری ‏‘‏ آمیزه ای از تعدد خدایان و طبیعت پرستی بود .اعتقاد به جن ‏‘‏ارواح و پرستش ماه و ستارگان ‏‘‏بین آنها رواج داشت و بتهای آنها دارای دو بعد بود ‏”صنم ” و “وثن “‏ *‏ و همچنین انسان های خرافاتی بوده که در این مورد بخصوص شاید همچنان هم این مورد این قبائل ادامه داشته باشد. و انسان های که داشتن دختری برای خود را ناپسند می پنداشتند. ودر بعضی ‏از اوقات دختران خود را زنده به گور می کردند.‏
‏ ‏ ‏ ‏ جزیره العرب
‏ ‏از منظر جغرافیایی
‏ ‏ ‏جنوب
‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ( یمن )
‏ ‏ مرکز و شرق
‏ ‏ ‏ ( صحرای عرب )
‏ ‏ ‏ ‏شمال و غرب
‏ ( حجاز )
‏۲
‏نظام سیاسی حاکم بر مردم جزیره العرب عصر ظهور اسلام :
‏اساس بافت اجتماعی ‏–‏ سیاسی مردم عرب قبیله و عشیره بود .
‏نبود فرهنگ واحد و ایدئولوژی مشترک میان این قبیله ها ‏‘‏ نبود راه های ارتباطی مناسب ومحدودیت منابع اقتصادی سبب پراکندگی واستقرار نیافتن حاکمیت قانون و نظم سیاسی ‏در جزیره العرب بود و در قبیله سه رکن وجود داشت :‏ ‏”‏ نسب ‏‘‏ حسب و عصب‏ ‏”‏
‏و تنها می توان به تمدن ممتاز ” سبا” و “ماراب یمن ” که قبل از طلو‏ع اسلام ازبین رفتند اشاره نمود ‏
‏اخلاق نیک و ‏بد مردم جزیره العرب عصر ظهور اسلام‏ :
‏هر چند دارای خصلت های پسندیده ای همچون روحیه ساحشوری ‏‘‏وفای به عهد‏‘‏ بخشندگی ‏و مهمان نوازی‏‘‏صراحت لهجه‏‘‏ حافظه قوی‏‘‏ نجابت‏‘‏ ‏شرافت‏‘‏ ‏نسب وهمتراز بودن عنایت داشت ‏;‏ ‏اما به خاطر اصالت بخشیدن به نژاد و خون ‏‘‏ افق این عنایت از قبیله فراتر نمی رفت‏ ‏. ‏ وهمچنین با اندکی تامل در دستاوردهای هر یک از این خوی ها پرده از استضعاف فکری و فرهنگی این سرزمین برمی دارد . زیرا جهت دار نبودن روحیه حماسی‏‘‏ در بسیاری اوقات‏‘‏ به افروختن بی دلیل آتش کینه و درگیری میان قبایل می انجامید.
‏…………………………………………………..‏………………………………………………………………………………………………………
*‏ بت ها را اگر به شکل انسان بودند ” صنم ” و اگر به شکلی خاص بودند ” وثن ” می نامیدند ‏
‏کمیت گرایی‏‘‏ ‏فخر فروشی ‏‘‏ حاکمیت خرافات بازمانده از تحریف ادیان ‏‘‏ ‏افسانه های باستانی ‏‘‏ ‏اساطیری هریک نشان دیگری از انحطاط اندیشه و خالی بودن سازمان فکری آنان از تفکر بود .
‏ ‏ ‏ ‏زن و نظام خانوادگی در مردم جزیره العرب عصر ظهور اسلام‏:
‏۳
‏ ‏ ‏اندیشه شیءانگارانه زن مبین اوج جاهلیت فرهنگی جزیره العرب بود . ودر این منطقه سرنوشت زن مقهور اراده مرد بود . و مرد می توانست آن گونه که می خواست با زن رفتار کند ‏” حق فروش ” ” کشتن ” “زدن ” و آزار زن و…‏ را‏برخوردار بود . که این مسائل باعث متزلزل ساختن نظام خانواده در میان اعراب را در پی داشت‏ ‏.‏ و همچنین در چنین جامعه ای ش‏ا‏‏ن ‏زن را تا حد جانوران پایین آورده بود .
‏تاریخ جاهلیت و مفهوم آن :
‏از ریشه ” جهل ” است . ولی از کتب لغت بر می آید که مراد از آن به غیر از این معنا به حماقت ‏‘‏ سفاهت و بی خردی را نیز در بر می گیرد .
‏واژه جاهلیت را نخستین بار به وسیله قرآن * بر جزیره العرب اطلاق گشت .‏
‏………………………………………………………………………………………….
‏* ‏قرآن کریم واژه جاهل را در خصوص زندگی مردمان قبل از بعثت به کار برده است .
‏مصداق جاهلیت در قرآن‏
‏پیروی از حکم و حکومت ناحق ‏‘‏ روی گردانی از دستورات الهی
‏ بی پروایی زنان در جامعه و نمایاندن زیور و آرایش زنانه
‏ ‏تاک‏ی‏د بر خواسته های نابجا ‏‘‏ جانبداری بی دلیل از عقاید پوچ
‏۴
‏ در بحث عقاید جاهلی که در قرآن بدان تصریح شده است در کنار بت پرستی که کیش اغلب مردم جزیره العرب بوده است ‏یکی دیگر از عقاید خرافی مشرکان این بوده است که می گفتند ما بت ها را نمی پرستیم مگر از آن روی که ما را به خداوند نزدیک می کنند . دیگر اینکه قائل بودند که خداوند فرزندانی دختر دارد و بعضی فرشتگان دختران خدا هستند و بدین سبب به پرستش آنها می پرداختند تا ایشان را شفاعت کنند . اعتقاد انحرافی دیگر آنان درباره جهان پس از مرگ است که می گفتند: جز همین زندگی دنیوی ما زندگی دیگری نیست . ما زنده می شویم و می میریم و ما را جز طبیعت ( دهر ) * نابود نمی کند‏ .
‏خوردن مردار ‏‘‏ گوشت خوک ‏‘‏ خون ‏‘‏ نیم خورده حیوان درنده ‏‘‏ همه احکامی است که در جاهلیت رواج داشته و قرآن آنها را حرام و منع کرده است .
‏تاریخ پیامبر اسلام‏ ‏ ‏﴿ ولادت‏‘‏ بعثت و دعوت ﴾
I‏ ‏دوران کودکی‏ :
‏ ‏ ‏ ‏ Ÿ‏طبق نظر اهل تسنن‏ : ۱۲ ربی‏ع الاول سال ۵۷۰‏ ‏م
‏ ‏ ‏تاریخ تولد پیامبر اسلام‏
‏ ‏
‏ ‏ ‏ Ÿ‏طبق ‏نظر اهل تشیعه :‏ ‏۱‏۹ ربی‏ع الاول سال‏ ۵۷۰‏ ‏م ‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x