تحقیق بیکاری معضلی روز افزون در دنیای امروز ۴۶ ص

تحقیق بیکاری معضلی روز افزون در دنیای امروز ۴۶ ص

تحقیق بیکاری معضلی روز افزون در دنیای امروز ۴۶ ص

تحقیق-بیکاری-معضلی-روز-افزون-در-دنیای-امروز-46-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏معضلی ‏روز افزون در دنیای امروز
‏بیکاری یکی از مشکلاتی است که ‏امروزه در بسیاری از کشورهای جهان دیده می‌شود، این مشکل در اثر کاهش نرخ رشد ‏اقتصادی و به دنبال آن کاهش تقاضا برای کالاهای تولیدی، صنعتی و خدماتی در کشورهای ‏صنعتی ایجاد شد و زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است.
‏کارشناسان ‏اقتصادی دلیل رشد بیکاری در سال ۲۰۰۸ میلادی را این طور توصیف می‌کنند: «افزایش ‏قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در کنار مواد غذایی در نیمه اول سال ۲۰۰۸ میلادی موجب ‏شد اغلب کشورهای صنعتی جهان وارد رکود شده و سیر فزاینده بیکاری نیز در این کشورها ‏آغاز شد. در سال جاری بیکاری در آمریکا و کشورهای صنعتی اروپا بالاترین سطح طی یک ‏دهه اخیر است و همین مسئله بسیاری از تحلیلگران بازار کار و دست‌اندرکاران اقتصادی ‏را بر آن داشت تا برای مقابله با این مشکل عکس‌العمل نشان دهند.
‏وضع قوانین ‏ممانعت‌کننده از طرح تعدیل نیرو در کشور فرانسه، ارائه دستمزدهای بیکاری برای مدت ‏طولانی‌تر و برخورداری بیکاران از مزایای درمانی و بهداشتی در سطحی بیشتر و بالاتر ‏از گذشته در آمریکا از کارهایی است که برای مقابله با تاثیرات مخرب بیکاری در جهان ‏استفاده می‌شود. مطالعات انجام‌شده در سازمان‌های جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۸ ‏میلادی متوسط نرخ بیکاری در جهان ۳۰ درصد است.
‏۲
‏البته در مطالعه نرخ بیکاری باید ‏به یک نکته دیگر هم توجه کرد و آن نرخ رشد بیکاری در کشورهاست. به تعبیر دیگر نرخ ‏بیکاری نشان‌دهنده درصد افراد بیکار در جامعه نسبت به کل جمعیت آماده به کار در آن ‏کشورها است و آمار ارائه شده توسط بانک جهانی و آمار موجود در این گزارش نیز ‏نشان‌دهنده همین نرخ است.
‏اما نرخ رشد بیکاری نشان‌دهنده تغییر شمار بیکاران ‏نسبت به کل جمعیت است و این مشکلی است که در سال ۲۰۰۸ میلادی در کشورهای صنعتی دیده ‏شده است. به عنوان مثال نرخ بیکاری در کشور آمریکا درسال ۲۰۰۸ میلادی برابر با ۶/۴ ‏درصد اعلام شد در حالی که نرخ رشد بیکاری در این سرزمین در سال جاری بیشتر از ۷ ‏درصد بوده است و این نکته برای دست‌اندرکاران اقتصادی این کشور نگران‌کننده است.
‏همین وضعیت در کشورهای صنعتی اتحادیه اروپا نیز وجود دارد. در سال ۲۰۰۸ میلادی ‏نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا برابر با ۵/۸ درصد بود اما نرخ رشد بیکاری در کشورهای ‏این منطقه بیشتر از ۱۲ درصد اعلام شده است. طبق گزارش اخیر بانک جهانی در میان ۱۲۵ ‏کشور جهان که آمارهای قطعی در مورد نرخ بیکاری خود را اعلام کرده‌اند کشور قطر ‏کمترین نرخ بیکاری را داشته است.
‏در سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ بیکاری در کشور قطر ‏برابر با ۷/۰ درصد بود که رکوردی بی‌نظیر در دنیا محسوب می‌شود. گفته می‌شود یکی از ‏دلایل مهم برای پایین بودن نرخ بیکاری در قطر اجرای پروژه‌های صنعتی بسیار زیاد در ‏این کشور با بهره‌گیری از سرمایه‌های خارجی و سرمایه‌گذاری درآمد کلان نفتی سال ‏جاری در پروژه‌های عمرانی در این سرزمین است.
‏قطر یکی از کشورهای عضو شورای ‏همکاری خلیج فارس است که در سال‌های اخیر پذیرای میلیاردها دلار از سرمایه‌های ‏کشورهای آمریکایی و اروپایی بود و در حال تکمیل زیرساخت‌ها برای ارتقای قدرت رقابت ‏خود در جذب توریست و شرکت‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی غربی با امارات متحده عربی به ‏خصوص شهر دوبی است.
‏مطالعات نشان می‌دهد نرخ بیکاری در کشورهایی که قدرت جذب ‏سرمایه‌های خارجی بالایی دارند در سطح پایینی است و دلیل آن به‌کارگیری نیروها برای ‏اجرای پروژه‌هایی است که تامین مالی آن توسط کشورها و افراد خارجی انجام شده است و ‏طبق گزارش موجود در سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ بیکاری در کشور ازبکستان برابر با ۸/۰ ‏درصد، در کشور گورنسی ۹/۰ درصد و در کشور ایسلند برابر با یک درصد بود. نرخ بیکاری ‏در کشور لیختن‌اشتاین در سال ۲۰۰۸ میلادی ۳/۱ درصد، در کشور ایل اف من ۵/۱ درصد، در
‏۳
‏کشور بلاروس ۶/۱ درصد ‏و در کشورهای وانتایو و تایلند ۷/۱ درصد است.
‏همانظور که ‏پیش از این گفته شد اغلب کشورهایی که نرخ بیکاری در آنها کم است کشورهایی هستند که ‏توریست‌پذیری بالایی دارند و همین مسئله باعث ایجاد فرصت شغلی برای مردم شده است یا ‏اینکه سطح سرمایه‌گذاری خارجی در آنها زیاد است.
‏در مورد کشورهایی که در سال ‏جاری بیشترین نرخ بیکاری را داشتند می‌توان به کشورهای نایورو و لیبریا اشاره کرد ‏که نرخ بیکاری در آنها به ترتیب ۹۰ درصد و ۸۵ درصد است. در این سال نرخ بیکاری در ‏کشور زیمبابوه برابر با ۸۰ درصد اعلام شد و این کشور سومین کشور دارنده بیشترین ‏بیکاری در جهان شناخته شد. این در حالی است که در گزارش سال ۲۰۰۷ میلادی نرخ بیکاری ‏در کشور زیمبابوه ۹۰ درصد بوده است و این کشور در صدر کشورهایی قرار داشت که توان ‏ایجاد فرصت شغلی برای مردم را نداشتند.
‏به هر حال با وجود اینکه هم‌اکنون اوضاع ‏اقتصادی این کشور آفریقایی بسیار وخیم است و دولت در اصلاح هیچیک از بخش‌ها موفقیت ‏چشمگیری به دست نیاورده ولی به نظر می‌رسد بیکاری رسمی در این سرزمین کاهش پیدا ‏کرده است که می‌تواند برای ساکنان این کشور امیدوار‌کننده باشد. در سال جاری میلادی ‏نرخ تورم در کشور زیمبابوه به بیشتر از ۱۱ میلیون درصد رسید در حالی‌که در سال ‏گذشته نرخ تورم در این سرزمین در مرز دو میلیون درصد بوده است. دولت زیمبابوه برای ‏تامین نیاز پولی مردم اقدام به چاپ اسکناس‌های یک میلیارد دلار زیمبابوه کرد و در ‏صورتی‌که روند رشد تورم در این سرزمین کنترل نشود، سیر صعودی صفرهای اسکناس‌ها در ‏این کشور ادامه خواهد داشت.
‏مطالعات نشان می‌دهد چهارمین کشور دنیا که در سال ‏جاری بیشترین نرخ بیکاری را داشت، کشور ترکمنستان بود. نرخ بیکاری در این کشور که ‏دارای ذخایر نفت و گاز بسیار زیادی است و در حاشیه دریای خزر قرار دارد برابر با ۶۰ ‏درصد برآورد شده است. پنجمین کشور این فهرست تیمور لسته است که نرخ بیکاری در آن ‏معادل ۵۰ درصد است. نرخ بیکاری در کشورهای زامبیا و جیبوتی در سال ۲۰۰۸ میلادی ‏برابر با ۵۰ درصد برآورد شده است به این معنا که نیمی از جمعیت آماده برای کار در ‏این سرزمین نمی‌توانند شغلی داشته باشند.
‏طبق گزارش‌های موجود نرخ بیکاری در ‏ایران در سال جاری میلادی برابر با ۱۱ درصد است. این کشور در میان ۱۲۵ کشور رتبه ۷۵ ‏جهان دارد و در ۵۰ کشور نرخ بیکاری بیشتر از ۱۱ درصد است. نرخ بیکاری در کشورهای ‏تاجیکستان و عربستان سعودی بیشتر از ایران و در کشورهای سوریه، ترکیه و برزیل کمتر ‏از ایران است.
‏۴
‏خبرگزاری اقتصادی ایران ( www.econews.ir )

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x