تحقیق بررسی مزیت نسبی و پایداری درآمد صادرات عسل ایران Copy

تحقیق بررسی مزیت نسبی و پایداری درآمد صادرات عسل ایران Copy

تحقیق بررسی مزیت نسبی و پایداری درآمد صادرات عسل ایران Copy

تحقیق-بررسی-مزیت-نسبی-و-پایداری-درآمد-صادرات-عسل-ایران--copyلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏ ‏دانشگاه آزاد اسلامی
‏فرم طرح تحقیق
‏عنوان تحقیق:‏ ‏بررسی مزیت ‏نسبی و پایداری درآمد صادرات عسل ایران‏
‏این قسمت توسط حوزه معاونت
‏پژوهشی دانشگاه پر می شود.

‏۲. اطلاعات مربوط به استاد راهنما
‏نام:‏نیلوفر‏ نام خانوادگی:‏ایمان خان‏ تخصص اصلی:
‏تخصص جنبی: آخرین مدرک تحصیلی ‏دانشگاهی ‏:‏ ‏
‏رتبه دانشگاهی: سمت: حوزوی
‏سنوات تدریس ‏کارشنارسی ارشد‏ : نحوه همکاری: تمام وقت نیمه وقت مدعو
‏ دکترا
‏ نشانی: تلفن:
‏تعداد پایان نامه های کارشناسی ارشد راهنمایی شده:
‏دانشگاه آزاد اسلامی: سایر دانشگاه ها:
‏عنوان ‏پایان نامه های کارشناسی ارشد راهنمایی شده در یک سال گذشته:
‏دانشگاه آزاد اسلامی:
‏سایر دانشگاه ها:
‏تعداد پایان نامه های کارشناسی در دست راهنمایی:
‏دانشگاه آزاد اسلامی: سایر دانشگاه ها:
‏عنوان ‏پایان نامه های کارشناسی ارشد در دست راهنمایی:
‏دانشگاه آزاد اسلامی:
‏سایر دانشگاه ها‏:

‏تعداد رساله های راهنمایی شده دکترا در یک سال گذشته:
‏دانشگاه آزاد اسلامی : سایر دانشگاه ها:
‏عنوان ‏رساله های راهنمایی شده دکترا:
‏دانشگاه آزاد اسلامی:
‏سایر دانشگاه ها:
‏تعداد رساله های دکترا در دست راهنمایی:
‏دانشگاه آزاد اسلامی: ‏ ‏ سایر دانشگاه ها:
‏عنوان ‏رساله های دکترا در دست راهنمایی:
‏سایر دانشگاه ها:
‏۳. اطلاعات مربوط به استادان مشاور
‏نام:‏ماهرخ‏ نام خانوادگی:‏مختاران‏ تخصص اصلی:
‏رتبه دانشگاهی یا درجه تحصیلی: شغل: محل خدمت:
‏تعداد پایان نامه ها و رساله های راهنمایی شده ‏کارشناسی ارشد‏:
‏ دکترا
‏تعداد پایان نامه ها و رساله های در دست راهنمایی ‏کارشناسی ارشد‏:
‏ دکترا
‏نام: ‏ نام خانوادگی: تخصص اصلی:
‏رتبه دانشگاهی یا درجه تحصیلی: شغل: محل خدمت:
‏تعداد پایان نامه ها و رساله های راهنمایی شده ‏کارشناسی ارشد‏:
‏ دکترا
‏تعداد پایان نامه ها و رساله های در دست راهنمایی ‏کارشناسی ارشد:
‏ دکترا
‏نام: نام خانوادگی: تخصص اصلی:
‏رتبه دانشگاهی یا درجه تحصیلی: شغل: محل خدمت:
‏تعداد پایان نامه ها و رساله های راهنمایی شده ‏کارشناسی ارشد‏:
‏ دکترا
‏تعداد پایان نامه ها و رساله های در دست راهنمایی ‏کارشناسی ارشد:‏
‏ دکترا
‏۴. اطلاعات مربوط به پایان نامه
‏۱- الف: پایان نامه:
‏فارسی ‏ غیرفارسی‏
‏ب: نوع کار تحقیقاتی: بنیادی نظری ‏کاربردی ‏ عملی‏
‏پ: تعداد واحدهای پایان نامه:‏ ‏۶‏ واحد
‏ت: پرسش اصلی تحقیق ( مساله تحقیق ):
‏آیا صادرات عسل ایران از مزیت نسبی برخوردار است؟
‏۵. بیان مساله ( تشریح ابعاد، حدود مساله، معرفی دقیق مساله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش های تحقیق، منظور تحقیق)
‏بیان مساله:
‏صادرات یکی از مطمئن‏ترین راه‏ها برای رشد اقتصادی هر کشوری است، البته به شرط آنکه درست برنامه‏ریزی شده و محصولات صادراتی آن کشور قابل رقابت در بازارهای جهانی باشد. یک محصول در صورتی می‏تواند در بازارهای جهانی قابل رقابت باشد که اولاٌ کشور صادر کننده دارای مزایای نسبی مرتبط با آن محصول بوده، ثانیاٌ آن مزایا را با برنامه‏ریزی‏های مناسب توسعه داده و به بهره‌برداری رسانده باشد. از جمله مزایای نسبی می‌توان به قیمت تمام شده، امکانات، عوامل طبیعی، دسترسی به بازارهای صادراتی، حمل و نقل، نگهداری، کیفیت، مراکز تولید و …. در مقایسه با سایر کشورها اشاره نمود.
‏کشور ما نیز برای افزایش سرعت رشد اقتصادی خود نیاز به توسعه صادرات دارد، اما همانطور که گفته شد باید محصولاتی برای صادرات انتخاب گردد که قابل رقابت با سایر محصولات عرضه‏ شده در بازار جهانی باشد. به همین منظور اولین شرط برای انتخاب محصولات صادراتی وجود مزایای نسبی مناسب با هر یک از آنها در کشور می‌باشد.
‏بنابراین، برای شناسایی مزیت نسبی در عرصه تولید باید عوامل تولید و کم و کیف ضرایب مزیت نسبی آن‌‏ها مشخص شود تا بتوان عامل مزیت نسبی را در فرآیند تولید کالا برآورد کرد. علاوه بر تغییرات و پیشرفت‌‏های تکنولوژیکی که نوعی پیچیدگی در تئوری مزیت نسبی ایجاد می‌‏کند، عرضه محصولات به بازارهای جهانی یعنی مرحله «صدور کالا» نیز می‌‏تواند بر روی «مزیت نسبی» تاثیرگذار باشد. در واقع، در بازارهای بین‌‏المللی عوامل تاثیرگذاری از قبیل تقاضای جهانی برای محصول، هزینه‌‏های ترانسپورت (حمل و نقل)، بازاریابی و تبلیغات تجاری، خدمات بیمه بین‌‏المللی و… می‌‏توانند محدودیت‌‏هایی برای «مزیت نسبی» در عرصه اقتصادی بین‌‏الملل و همچنین فعالیت‌‏های اقتصادی ایجاد کند‏(‏ مصطفوی و همکاران، ۱۳۸۷).
‏کشورهای ‏در ‏حال ‏توسعه ‏معمولاً ‏با ‏کمبود ‏سرمایه، ‏که ‏از ‏مهمترین ‏منابع ‏تولیدی ‏محسوب می ‏شود، ‏مواجه ‏اند . ‏سایر ‏منابع ‏تولیدی ‏در ‏این ‏کشورها ‏ممکن ‏است ‏فراوان ‏بوده ‏باشد ‏ولی ‏به ‏دلیل ‏عدم استفاده ‏بهینه ‏اتلاف ‏شود ‏که ‏نتیجه ‏این ‏امر ‏بهره ‏وری ‏پایین ‏آنهاست . ‏لذا، ‏برای ‏این ‏کشورها ‏مهم ‏خواهد بود ‏که ‏در ‏راستای ‏توسعه ‏و ‏پیشرفت، ‏سرمایه ‏محدودشان ‏را ‏طوری ‏تخصیص ‏دهند ‏که ‏اولاً ‏سبب ‏ بکارگیری ‏سایر ‏عوامل ‏تولیدی ‏و ‏افزایش ‏بهره ‏وری ‏آنها ‏گردد ‏؛ ‏ثانیاً ‏منابع ‏تولیدی ‏در ‏راستای ‏تولید محصولاتی ‏به ‏کار ‏گرفته ‏شود ‏که ‏دارای ‏مزیت ‏نسبی ‏منطقه ‏ای ‏و ‏ملی ‏باشند. ‏بنابراین، ‏در یک ‏منطقه ‏محصولات ‏برحسب ‏مزیت ‏نسبی ‏رتبه ‏بندی ‏می ‏شوند. ‏ در ‏مر ‏حله ‏بعدی ‏کالاهای ‏تولید ‏شده ‏دارای ‏مزیت ‏نسبی ‏وارد ‏عرصه ‏تجارت ‏خواهند ‏شد ‏و ‏با کسب ‏ارز ‏خارجی ‏سبب ‏سرمایه ‏گذاری ‏بیشتر ‏می ‏شوند ‏و ‏در ‏نتیجه ‏، ‏تجارت ‏به ‏عنوان ‏موتور ‏رشد

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x