تحقیق بررسی تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار

تحقیق بررسی تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار

تحقیق بررسی تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار

تحقیق بررسی تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل ۸۰ کیلو بایت
تعداد صفحات ۲۵
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

تحقیق بررسی تحقیقات بازاریابی استان مازندران در صنعت روغنهای روانکار در ۲۵ صفحه ورد قابل ویرایش

تاریخچه

شرکتهای اقتصادی عضو حاضر بایستی در مورد استراتژیهای بازاریابی و ماموریت ها واهداف خود بیشتر و بهتر بیندیشند. بازاریابی شرکت های اقتصادی امروز در محیطی انجام نمی گیرد که رقبای ثابت و شناخته شده ای در آن وجود داشته باشند و یا مشتریان دارای ترجیحات و نیازهای معین و با ثباتی باشند ،بلکه آنها در محیط هایی فعالیت می نمایند که رقبا به سرعت در حال تغییر بوده و پیشرفتهای تکنولوژی ،قوانین و مقررات جدید از یکطرف باعث کاهش وفاداری مشتریان نسبت به محصول شده و از جانب دیگر خط مشی های بازرگانی شرکتها و موسسات را کنترل می نمایند و تحت الشعاع قرار می دهند.

در گذشته شرکتها می توانستند با تولید کالا و عرضه آن به بازار با فعالیت های فروش و تبلیغات وسیع موفق گردند . امروزه وضع تغییر کرده است زیرا خریداران با انبوهی از محصولات مواجه هستند و انتظارات آنها در مورد کیفیت کالاها و خدمات باگذشته تفاوت زیادی دارد با توجه به این واقعیتها، خریداران ، کالاها و خدماتی را انتخاب خواهند کرد که با نیازها و انتظارات آنها بیشتر مطابقت داشته باشد.

علیهذا با توجه به گستردگی بازار ونیازهای آنها شرکت های موفق ، صداقت ، درستی و احترام به مردم را از ارزش های اساسی شرکتهای خود اعلام می کنند و شهرت و اعتبار خودشان را در گروه فعالیت صادقانه و یکپارچه در تمامی معاملات می دانند و بدین صورت است که می توانند اعتماد و اعتبار مردم را کسب کنند. پس امروز بازاریابی فقط تحقیقات و تبلیغات نیست بلکه فراتر از این نامها وعملیات بوده و امروزه شرکتهای مطرح برای جایگاه معنوی خود در بین ملل مختلف می اندیشند و راهبرد تعریف می کنند. شرکهتای موفق در ارضاء نیازهای مشتریان خود در بازارهای هدف بیشتر تلاش
می نمایند و از نظر این شرکتها، « فلسفه بازاریابی» بایستی در کل سازمان ها حاکم باشد( از تولید کننده تا مصرف کننده ). اما وظیفه بازاریان شرکتها این می باشد که بازارهایی را شناسایی کنند که در ارضاء نیازهای مشتریان، بهتر و موثرتر از رقبا باشد.

متاسفانه تا کنون در مورد مدیریت بازاریابی به اندازه کافی و عملی در شرکتهای ایرانی فعالیت نشده و باید در این مورد مانند کشورهای پیشرفته تلاشهای بیشتری بعمل آید.

خوشبختانه گروه تحقیقات بازاریابی و بازرگانی شرکت نشانه با حمایت های بی دریغ مدیریت محترم آقای سعید علی نژاد ، در این مسیر گام نهاده اند و چنین شایسته است که از دیدگاهها و تشویق های آن مدیریت از گروه بازاریابی را مورد تحسین قرار داد.

مقدمه

با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و بهره گیری صنایع از تکنولوژی روز ، نیاز به همگام شدن با شرایط تکنولوژی برتر روز به روز بیشتر می گردد و در همین راستا تولید و عرضه روغنهای روانکار با ویژگیهای خاص مورد نیاز می باشد و شرکتهای مطرح در تولید روغن های روانکار در جهان مانند : شل – توتال – انی و .. در جهت رسیدن به حداکثر کیفیت و کارآیی دست به تلاش مستمر می زنند.

علیهذا با عنایت به مزایای کشور ایران در راستای تولید محصولات روغن روانکار که یک کشوری نفت خیز و دارای تکنولوژی قابل قبول در صنایع نفت و گاز می باشد و از طرفی علاقه مند به سرمایه گذاری در جهت کسب علوم روز دنیا برای تولید محصولات با کیفیت و متناسب با نیازهای مصرف کنندگان داخلی و خارجی و از طرف دیگر با توجه به تولید روغنهای پایه با بهترین کیفیت در داخل کشور و وجود بازار مصرف بالقوه مناسب، شرکتهای خارجی را علاقه مند به همکاری سرمایه گذاری با شرکتهای تولید روغن در ایران را نموده است و این امر باعث تولید بهینه محصول و توسعه محصول و تغییر الگوی مصرف شده است.

حال شرکتهای نفتی مطرح در جهان که در زمینه تولید روغنهای روانکار از قدمت تاریخی برخوردار هستند بر آن داشته است که بصورت مشترک با شرکتهای نفتی ایران اقدام به تولید روغنهای روانکار را کیفیتی متناسب با نیاز بازار امروز را بنمایند.

جهت بالفعل کردن بازار، نیاز به بررسی و تحقیقات جامع و علمی بازار ایران احساس می گردد و شرکت نشانه (نماینده Aqip) با هدف رسیدن به رفع نیازهای مصرف کنندگان که نهایتا باعث فروش بهتر خواهد شد دست به بررسی و تحقیقات بازار در سطح استان مازندران نموده است.

حال کلیه اطلاعات جمع آوری شده در مورد رقبا، نیازهای مصرف کنندگان و .. و. استراتژیهای لازم در مورد ورود به بازار و حفظ آن ، از طریق گروه تحقیقات بازاریابی شرکت نشانه بصورت مکتوب و مستند بحضورتان تقدیم می گردد و امید است در جهت شناخت بازار ایران و نیازهای مصرف کنندگان حرکتهای مشابهی از طرف شرکتهای ارائه کننده این محصول انجام گردد.

جغرافیای استان مازندران

استان سرسبز مازندران با وسعت ۴/۲۳۷۵۶ کیلومتر مربع در شمال کشور ایران واقع شده است و این استان ۴/۱ درصد مساحت کل کشور را شامل می گردد و از حیث وسعت هجدهمین استان کشور است.

براساس سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعیت استان ۲۰۶۰۲۰۰۸ نفر بوده که از میان جمیعت فوق ۱۲۰۲۱۲۷ شهرنشین (۲/۴۶ درصد ) و ۱۳۹۹۸۸۰ نفر روستانشین ( ۸/۵۳ درصد ) بودند.

شرکت بهران :

شرکت بهران با توجه به استراتژی هایی که در بازار بکار می برد و ضمناً با توجه به وضعیتی که در بازار دارد، جایگاه محصول بهران تکتاژ و پیشتاز در مرحله بلوغ قرار می گیرد و حال در ذیل به چند نکته از وضعیت این محصول اشاره می گردد:

۱- میزان فروش دارای رشد آهسته می باشد.

۲-سود از فروش محصول شروع به کاهش نموده است.

۳- میزان توزیع محصول قوی می باشد.

۴- نوع مشتریان این مصحول دربازار انبوه قرار دارد.

۵- رقبای این محصول در حال افزایش است.

۶- قیمت این محصول در مقایسه با کیفیت مشابه در نمونه های خارجی ،کمترین است.

۷- نوع پیام های تبلیغاتی بیشتر به قصد تثبیت وفاداری و درگاهی اوقات به قصد ایجاد ترجیح می باشد.

۸- استراتژی بکار رفته ، توسعه محصول و دفاع از سهم بازار می باشد.

شرکت Castrol :

شرکت کاسترول با توجه به وضعیتهای ذیل در انتهای مرحله رشد قرار دارد.

– میزان فروش افزایش سریعی داشته است.

– سود شرکت با توجه به مقدار فروش وضعیت به میزان حداکثر خود خواهد بود.

– میزان توزیع قوی می باشد.

– نوع مشتریان در بازار انبوه می باشد.

– رقبای زیادی در حال ورد به بازار می باشد.

– عدم رعایت قیمتهای ارائه شده در مرحله معرفی محصول از طرف نمایندگان به عاملین فروش

– هزینه های بازاریابی با عنایت به میزان تبیلغات در حد بالایی می باشد.

– صفات محصول جدید ارائه شده نسبت به قبل در حال بهبود می باشد.

– نوع پیام تبیلغاتی به قصد ایجاد ترجیح می باشد.

– استراتژی بکار رفته از طرف این شرکت ، توسعه بازار و حداکثر کردن سهم بازار و توسعه محصول می باشد.

شرکتهای Agip Total Shell:

شرکتهای فوق با توجه به وضعیتهای ذیل در ابتدای مرحله معرفی محصول قرار دارند :

– میزان فروش پایین است.

– سود منفی یا بسیار کم است.

– توزیع بصورت پراکنده انجام می شود.

– نوع مشتریان در بازار پیروان مد ومحصول جدید هستند.

– قیمت بالا می باشد.

– نوع پیامهای تبلیغاتی آگاهی دهنده می باشد.

– استراتژی مورد استفاده این شرکتها ، نفوذ در بازار و پر کردن زوایای خالی است.

علیهذا با توجه به وضعیت شرکتهای فوق که در بالا مطرح شد قاعدتا باید شرکت بهران از استراتژی توسعه محصول و ایجاد نقطه عطف برای محصولات خود استفاده کند و اما شرکت کاسترول از استراتژی توسعه محصول و دفاع از سهم بازار استفاده نماید و اما Agip چگونه عمل خواهد کرد؟

مدیریت بازاریابی استراتژیک

در ماتریسs .w.o.t نقاط قوت و ضعف مربوط به شرکت و فرصتها و تهدیدهای مربوط به بیرون از شرکت مشخص شده و بعد از آن استراتژی های بازاریابی برای هر شرکت اتخاذ می گردد.

نقاط قوت شرکت :

– قیمت مناسب

– سطح کیفیت مطلوب

– عدم کم کردن روغن

نقاط ضعف :

– عدم بسته بندی مناسب از نظر رنگ و طرح

– ناکفایی یا ضعف مجاری فروش و عدم سیستم فروش

– عدم تبلیغات و اگاهی مصرف کننده از ویژگیهای محصول

– عدم تناسب جایگاه محصول با کیفیت محصول

– وجود مشکلات مالی

– پایین بودن سهم بازار ( حالت تبعیت در بازار )

– ضعف مدیران در برنامه ریزی و کنترل و نظایر آنها

– عدم تنوع محصول از نظر کیفیت

– روابط عمومی ضعیف

فرصت ها :

– گشایش بازار یا نفوذ در بازار

– افزایش مواردی مانند جمعیت ، شهرنشینی ، خودرو ،مصرف بنزین

– موقعیت توریستی منطقه ( ۱۰-۸ میلیون مسافر در سال )

– تغییر الگوی مصرف با توجه به بالا رفتن تکنولوژی خودروها

– پایین بودن کرایه حمل کالا به منطقه

– عدم تبلیغات بعضی از شرکتهای رقیب

– تصویر ذهنی مثبت مصرف کنندگان به محصولات خارجی

– بالا بودن حاشیه سود به تعویض روغنها

تهدیدات :

– ورود احتمالی رقبای جدید به صنعت

– توسعه محصول از طرف رقبای قدیمی

– وجود کالاهای رقیب یا جانشین

– قدرت مالی رقبا

– روابط عمومی قوی رقبا

– اشباع محتمل الوقوع بازار

همکاری در فروش فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x