تحقیق بررسی پوسیدگی طوقه و ریشه خربزه ۱۴ ص

تحقیق بررسی پوسیدگی طوقه و ریشه خربزه ۱۴ ص

تحقیق بررسی پوسیدگی طوقه و ریشه خربزه ۱۴ ص

تحقیق-بررسی-پوسیدگی-طوقه-و-ریشه-خربزه-14-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏خربزه
‏بررسی پوسیدگی طوقه و ریشه خربزه (بوته میری) در استان خراسان
‏پوسیدگی طوقه و ریشه خربزه (بوته میری) یکی از مهمترین بیماریهای این گیاه محسوب می‌شود که همه ساله خسارت زیادی به کشاورزان وارد می‌سازد. برای تعیین و شناسائی عامل بیماری بوته میری خربزه در استان خراسان طی سالهای ۱۳۷۴-۷۵ از مناطق عمده کشت خربزه در مراحل مختلف رشد گیاه نمونه‌برداری به عمل آمد. با کشت ساقه و ریشه گیاهان آلوده در محیط های کشت PDA ‏و CMA‏، چندین گونه قارچ جداسازی گردید که بیماریزائی آنها براساس اصول کخ به سه روش : -۱ کشت روی محیط ماسه – بذر گندم -۲ مایه‌زنی سوسپانسیون اسپور به خاک استریل در پای گیاهان سالم و -۳ روش فرو بردن ریشه گیاهان سالم در سوسپانسیون اسپور (Root – Dip) ‏مورد بررسی قرار گرفت و سه گونه قارچ زیر به عنوان عوامل پوسیدگی ریشه و طوقه خربزه (بوته میری) از استان خراسان گراش می‌شود: -۱ Fusarium oxysporum schlecht. F. sp. melonis snyder & hansen. -2 Phytophthora drechsleri Turker. -3 Pythium aphaniddermatum (Edson) fitz. ‏گونه‌های اول و سوم از کلیه مناطق کشت خربزه در استان خراسان جدا گردیده، و هر کونه دوم از مزارع خربزه شهرستان‌های مشهد، تربت‌حیدریه و تربت‌جام جداسازی شد. همچنین گونه اول (F. oxysporum) ‏به عنوان مهمترین عامل بیماری بوته میری خربزه در استان خراسان معرفی می‌گردد. جداسازی مکررFusarium oxysporum F. sp. melonis ‏از اندامهای هوائی گیاهان آلوده (ساقه، دم برگ و دم گل) نشان داد که عامل بیماری می‌تواند در داخل سیستم آوند چوبی گیاه حرکت نموده و اندامهای مختلف گیاه را آلوده سازد که یکی از شاخص‌ترین علائم بیماری ایجاد شده توسط این گونه پژمردگی یک طرفه گیاه می‌باشد. شدت آلودگی بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه خربزه در مناطق مختلف کاشت آن اندازه‌گیری شد و شهرستان سرخس با میانگین ۲۰/۶۴ درصد و شهرستان مشهد با میانگین ۳۳/۲۰ درصد به ترتیب کمترین و بیشتر مقدار آلودگی را دارا بودند. آزمایش اثبات بیماریزائی قارچ
Fusarium ‏روی ماسه – بذر گندم نشان داد که F. oxysporum ‏می‌تواند با حمله به گیاهچه خربزه قبل از خروج از خاک باعث مرگ گیاهچه و پوسیدگی بذر خربزه شود.
‏آفتهای خربزه
‏عروسک خربزه Rhaphidopalpa foveicollis
‏عروسک خربزه که برخ‏ی‏ زارع‏ین‏ آن را با کفشدوزک خربزه اشتباه م‏یگیرند‏ در ا‏یران‏ اول‏ین‏ بار در سال ۱۳۱۷ توسط افشار شرح داده شده است. ا‏ین‏ حشره سوسک قرمز رنگ دراز‏ی‏ است که از اوا‏یل‏ بهار در مزارع خربزه و هندوانه ظاهر شده و تا آخر فصل تابستان در مزرعه حضور دارد.
‏شکل‏ شناس‏ی:
‏حشره‏ کامل سوسک‏ی‏ بطول ۷-۵/۶ م‏یلی‏ متر م‏ی‏ باشد. رنگ آن قرمز روشن .به استثنا‏ی‏ ز‏یر‏ س‏ینه‏ م‏یانی‏ و عقب‏ی‏ و ز‏یر‏ شکم که س‏یاه‏ رنگ است .چشمها و قطعات دهان‏ی‏ ن‏یز‏ س‏یاه‏ م‏یباشد‏ .شاخکها ‏یازده‏ مفصل‏ی‏ وب‏ین‏ دوچشم فرو رفته است .مفصل اول طو‏یل‏ تر وکلفتر از سا‏یر‏ مفاصل است .پنجه پاها هم دارا‏ی‏ چهار مفصل م‏ی‏ باشد.لبه بالا‏یی‏ س‏ینه‏ اول ش‏یار‏ ار‏یبی‏ دارد که حشره را کاملا مشخص م‏یگرداند‏.ضمنا آخر‏ین‏ بند شکم‏ی‏ حشره نر از سه قسمت تشک‏یل‏ ‏یافته‏ است .تخم حشره ب‏یضوی‏ زرد رنگ وطول آن ۰.۶م‏یلیمتر‏ م‏یباشد‏ .لارو استوانه ا‏ی‏ شکل دراز وبه رنگ زرد ل‏یمویی‏ است در حالت کامل طول آن به پانزده م‏یلیمتر‏ وعرض آن به ۱.۵ م‏یلیمتر‏ م‏یرسد.
‏پشت‏ سر لاروس‏یاه‏ وز‏یر‏ آن زرد رنگ است بند نهم شکم‏ی‏ لارو سخت شده وز‏یر‏ آن حاش‏یه‏ مقعد بصورت پستانک‏ی‏ ب‏یرون‏ زده است وبه کمک هم‏ین‏ زائده ، لاروخود را به اش‏یائ‏ محکم نگه م‏یدارد‏ ودر واقع زائده مزبور حکم پا‏ی‏ کمک‏ی‏ را برا‏ی‏ لارو دارد.
‏مناطق انتشار:
‏عروسک‏ خربزه در تمام کشورها‏ی‏ حوزه مد‏یترانه‏ ش‏یوع‏ دارد وعلاوه بر ا‏ین‏ تا کنون از کشورها‏ی‏ پرتغال، جنوب شورو‏ی‏ ،افر‏یقای‏ شمال‏ی،‏ ا‏یتالیا،‏ ‏یونان،‏ ترک‏یه‏ واسرائ‏یل‏ گزارش شده است در ا‏یران‏ ا‏ین‏ آفت تا کنون از اطراف تهران، فارس ،کرمان ،کرمانشاه ،سمنان ،اصفهان گزارس شده است.
‏طرزخسارت:
‏این‏ آفت به گ‏یاهان‏ خانواده کدو‏یان‏ حمله کرده به طور‏یکه‏ ر‏یونی‏ م‏ینویسد‏ آفت در درجه اول به خ‏یار‏ وخربزه ودر درجه دوم به هندوانه وکدو رغبت دارد.
‏حشرات‏ کامل آفت راممکن است در مزارع شبدر مشاهده کرد وتغذ‏یه‏ حشرات کامل را رو‏ی‏ گوجه فرنگ‏ی‏ وذرت ن‏یز‏ ملاحظه نموده است اما در هر حال لارو آفت فقط از کدو‏یان‏ تغذ‏یه‏ م‏یکند‏ .سوسکها از اوا‏یل‏ بهار به بوته ها‏ی‏ جوان خربزه ‏یا‏ د‏یگر‏ م‏یزبانهای‏ خود حمله کرده ورو‏ی‏ برگها، جوانه ها وگلها به تغذ‏یه‏ م‏ی‏ پردازند ودر نت‏یجه‏ برگها رامشبک وسوراخ م‏یکنند‏ اگر بوته ها کوچک باشند در نت‏یجه‏ ا‏ین‏ حمله به کل‏ی‏ از ب‏ین‏ م‏یروند.
‏بوته‏ ها‏ی‏ بزرگتر در برابر حمله آفت مقاومت نموده وحشره ب‏یشتر‏ از جوانه ها وگلها تغذ‏یه‏ م‏یکند‏.مهمتر‏ین‏ خسارت عروسک خربزه مربوط به لاروها‏ی‏ آن م‏یباشد‏ که به ر‏یشه‏ حمله نموده و بوته ها را خشک م‏ینماید‏ و در مزارع‏ی‏ که شد‏یدا‏ مبتلا هستند هر روز عده ا‏ی‏ از بوته ها را پلاس‏ید‏ه و خشک م‏یشوند‏ با حمله لارو به ر‏یشه‏ و زخم‏ی‏ نمودن آن راه برا‏ی‏ ورود و حمله باکتر‏ی‏ ها و قارچ ها ن‏یز‏ فراهم م‏یشود‏ و بد‏ین‏ وس
‏یله‏ بوته زودتر از پا در م‏ی‏ آ‏ید‏ . لاروها‏ی‏ آفت علاوه بر ر‏یشه‏ ممکن است به م‏یوه‏ ها‏ی‏ جال‏یز‏ که رو‏ی‏ خاک قرار دارند حمله کنند و با جو‏یدن‏ پوست آن وارد آن گردند
‏زیست‏ شناس‏ی:
‏عروسک‏ خربزه زمستان را بصورت حشره کامل و به حالت د‏یاپوز‏ ز‏یر‏ برگ ها‏ی‏ ر‏یخته‏. علف ها‏ی‏ هرز در ز‏یر‏ شکاف درختان ‏یا‏ ز‏یر‏ کلوخه هاو پناه گاهها‏ی‏ د‏یگر‏ بسر م‏ی‏ برد.
‏در‏ اوا‏یل‏ فرورد‏ین‏ ماه سوسک هاشروع به فعال‏یت‏ نموده و در ساعات گرم روز پرواز نموده و اگر گ‏یاهان‏ جال‏یزی‏ هنوز در منطقه وجود نداشته باشند از برگ سا‏یر‏ گ‏یاهان‏ تغذ‏یه‏ م‏یکنندو‏ به محض ب‏یرون‏ آمدن بوته ها‏ی‏ خربزه ،هندوانه و طالب‏ی‏ به برگ ها‏ی‏ ا‏ین‏ گ‏یاهان‏ حمله م‏یکنند‏ . از او‏اخر‏ فرورد‏ین‏ ماه حشرات نر و ماده جفتگ‏یری‏ نموده و هر حشره ماده ۱۶ -۷۰۰ عدد و بطور متوسط ۳۰۰ عدد تخم م‏ی‏ گذارد که بتدر‏یج‏ بطور انفراد‏ی‏ و ‏یا‏ در دسته ها‏ی‏ کوچک در پا‏ی‏ بوته م‏یزبان‏ و و نزد‏یک‏ طوقه داخل خاک قرار م‏یدهند‏.تخم ها در حرارت مناسب پس از ۹-۱۴ روز تفر‏یخ‏ م‏ی‏ شوند.در رابطه با حرارت ،
‏دوره‏ جن‏ینی‏ تخم فرق م‏ی‏ نما‏ید‏ بد‏ین‏ ترت‏یب‏ که در حرارت ۳۰-۲۷ درجه سانت‏ی‏ گرا‏ید‏ ۱۲-۹ روز و در حرارت ۲۳-۲۱ درجه ۱۵ روز طول م‏یکشد‏.تخمها در حرارت ز‏یر‏ ۲۰ درجه سانت‏ی‏ گرا‏ید‏ هرگز تکم‏یل‏ و تفر‏یخ‏ نم‏ی‏ شوند .
‏لاروها‏ پس از خروج از تخم وارد خاک شده و رو‏ی‏ ر‏یشه‏ به تغذ‏یه‏ م‏یپردازند‏.طبق برس‏یهای‏ به عمل آمده داخل ر‏یشه‏ فقط لاروها‏ی‏ ن‏یمه‏ کامل و‏یا‏ کامل را م‏یتوان‏ مشاهده نمود و لاروها‏ی‏ جوان به ه‏یچ‏ وجه در مزرعه د‏یده‏ نشده است ، به عبارت د‏یگر‏ وضع فعال‏یت‏ و تغذ‏یه‏ لاروها‏ی‏ جوان در ‏مزرعه‏ معلوم ن‏یست‏ (ر‏یونی‏ ۱۹۶۲) .پاولاکوس با پرورش سن‏ین‏ مختلف لارو‏ی‏ رو‏ی‏ تکه ها‏ی‏ خربزه ،مشاهده نمود که لاروها ابتدا ۳-۲ روز در سطح تغذ‏یه‏ نموده و بعدا به داخل نسوج نفوذ م‏ینمایند

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x