تحقیق ‌بررسی و تاثیر ابزارها بر شخصیتهای قاجاری در نقاشی ۱۴ ص

تحقیق ‌بررسی و تاثیر ابزارها بر شخصیتهای قاجاری در نقاشی ۱۴ ص

تحقیق ‌بررسی و تاثیر ابزارها بر شخصیتهای قاجاری در نقاشی ۱۴ ص

تحقیق-‌بررسی-و-تاثیر-ابزارها-بر-شخصیتهای-قاجاری-در-نقاشی-14-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏هنر و تمدن اسلامی
‏موضوع: ‏‌‏بررسی و تاثیر ابزارها بر شخصیتهای قاجاری در نقاشی
‏هدف: نحوه فرم‏‌‏گیری شخصیتها تاثیراتی که از هنر غرب داش‏ته‏ ‏آیا شخصیتهای دوره قاجار در ن‏قاشی‏‌‏ها با ابزار تعریف‏ می‏‌‏شده است.
‏بسم الله الرحمن الرحیم
‏«‏با آنکه هنر ایران در طی تاریخ تحت تاثیر شیوه‏‌‏ها‏ی گوناگون سایر کشورها قرار گرفت همیشه این سه خصوصیت در آن باقی ماند: ۱ـ ذوق به رنگهای تند؛ ۲ـ تمایل به ریزه‏‌‏کاری ‏۳ـ تصرف در نقوش در طبیعت شیوه نگارگری در این دوران در آغاز مشابهت زیادی به رنگ و روغنی‏‌‏های د‏وران زند داشت و ب‏س‏ی‏اری از ‏ن‏قاشان دربار زندیه دربار فتحعلی شاه نیز نقاشی‏ می‏‌‏کرده‏‌‏اند بیشترین اختلاف ‏نقاشی‏های قاجار و زند در رنگهای ا‏ی‏ن‏ تصاویر است رنگهای غالب ‏نقاشی‏های ‏«‏رنگ روغن‏»‌‏ ‏دوران زندیه سبز و رنگهای هماهنگ با آن بود که در تصاویر رنگ و روغن قاجاری به سرخهای مختلف بدل شد.
‏چ‏ه‏ره انسان در این تصاویر نسبتاً‏‌‏ ‏سخت است که با کمی سایه در زیر گردن و روی گونه‏‌‏ها‏ که در حا‏لت واقعی‏‌‏تر به آن‏ بخشیده است. دیده ‏ذهنی نگارگران گذش‏ت‏ه‏ تا حدودی در این تصاویر حفظ شده است به گون‏ه‏‌‏ای ‏که تمام چهره‏‌‏ها‏ شبیه هم و در حالات گوناگون ‏به صورت بی‏‌‏اعتنا تصویر شده‏‌‏اند ‏چ‏ش‏مان درشت خمار، ابروهای کمانی، چهره سه رخ بیضی،‏ ‏‌‏موهای بند چین چین و مواج باقته جغه و مروارید، دستان ظریف حنا بسته، کمر باریک و سرین بزرگ وجه مشترک زنان این تصاویر است که بیشتر در‏ ‏حال رقص و نوازندگی و ساقیگری هستند.‏»‏۱
‏«‏یک ظرف نقر‏ه‏‌‏ای ‏ب‏س‏ی‏ار نفیس و زیبا ، به شکل یک الهه متعلق به دوران ساسانیان در موزه کرملین وجود دارد که صورت این الهه قسمت مدور ظرف را شکل می‏‌‏دهد و زیبایی آن بیانگر سلیقه‏‌‏ی سامانیان در پسندیدن زنان زیباست. جالب توجه آنکه، نزدیک بودن توصیفات زیبایی شناسانه از زن در اشعار دوره‏‌‏ی اسلامی به صورت الهه است چشم بادامی، لبهای سرخ، و ‏ا‏بروهای کمانی. همچنین فرم صورت همچون قرص ماه است صورت دختران ترک چنین شکلی داشته و شاهزادگان ساسانی با انگیزه‏‌‏ها‏ی‏ ‏سیاسی با دختران ترک ازدواج‏ می‏‌‏کردند و‏ ‏در زمان قاجاریه اکثر زنان ع‏ل‏اقه‏‌‏مند به ابروهای پهن، بلند، پیوسته و مشکی بوند. مردان
‏۲
‏ ‏نیز معمولاً‏‌‏ ‏ابرو و ریش خود را با حنا و‏ ‏وسمه رنگ‏ می‏‌‏کردند تا درخشش بیشتری بیابد. عکسهای فتحعلی شاه با ریش بلند و‏ براق نمونه مناسبی بر این اد‏عا است استفاده از وسمه تا ابتدای قرن ۱۴ هجری (۱۹ میلادی) متداول بود که با ورود مدهای غربی به دربار قاجار کم کم به فراموشی سپرده شد.‏»‏۲
‏«‏مردان نیز با چشمان درشت، ابروهای کمانی پیوسته، موهای تنک و کوتاه و بیشت‏ر با ریش بلند و لباس و کلاه قاج‏ا‏ر‏ی، شبیه به هم تصویر شده‏‌‏اند و برای‏ ‏مثال در این ‏نقاشی‏ها فتحعلی شاه‏ ‏با ریش بلند خال گوشه لب و تاجی که بر روی سرش ق‏ر‏ار دارد شناخته‏ می‏‌‏شود ‏نقاشی‏های بزرگ روغنی قاجاری در دوره فتحعلی شاه‏ ‏بسیار مورد توجه بود و با دقت و حوصله زیاد پرداخته‏ می‏‌‏شد و
‏اکثر تصاویر با سطوح بزرگ، دامن لباسی، پشتی و فرش با حاشیه‏‌‏های گوناگون، گلهای ریز و مروارید تماماً‏‌‏ تزئین می‏‌‏شدند‏.
‏۱ـ تاریخ نگارگری در ایران ـ سید عبدالمعید شریف‏‌‏زاده
‏۲ـ مقاله هفت قلم آرایش ـ‏‌‏ لوازم آرایشی ایرانیان ـ ترجمه مژگان محمدیان نمینی
‏تزئینات تابلوهای نقاشی دور‏ه محمد شاه نسبت به دور فتحعلی ب‏س‏ی‏ار کاهش یافت و برای زینت سطوح بزرگ لباس و فرش و‏ پشتی اغلب از چند حاشیه باریک ب‏هر‏ه‏ برده‏ می‏‌‏شد. رنگها در دوره فتحعلی شاه‏ شفاف بود و با دقت در خطوط‏ مشخص از هم جدا‏ می‏‌‏شد. رنگهای دوره محمد شاه کدرتر و استفاده از آنها آزادتر و در نتیجه در هم آمیخته و به تدریج محو‏ می‏‌‏شد. تعداد شخصیتها در تصاویر دوره محمد شاه در مجموع بیشتر از ‏نقاشی‏های پیش از آن است در ‏نقاشی‏های دوره اول قاجار افزون بر تاثیرات نقاشی غربی در نزدیکی ‏شدن ‏به واقعیت گاه مناظر و دورنما و گاهی نیز با لباسهای غربی را در این تصاویر‏ می‏‌‏بینیم که به ‏ویژه‏ دوره محمد شاه بیشتر است. ‏»‏۳
‏«‏عکس‏‌‏ها‏ی مونتا بوته عضو هیئات ایتالیایی در ایران، سند تاریخی مسحورکنند‏ه‏‌‏ای ‏است. وی عکس‏‌‏هایی از مناظر شهرها ابنیه تاریخی و کاخها بدست داده است که گرچه ‏در این عکسها زنان دیده‏ نمی‏‌‏شوند طبقات مختلف اجتماع؛ پادشاه شاهزادگان صاحب منصبان حکمرانان ایالات درباریان خواجگان حرمسرا و حتی مردم عادی آنها‏»‏۴‏
‏۴
‏«‏عدم وجود سایه روشن و حجم‏‌‏نمایی و فقدان تناسب نوآوری و هم چنین تقلید و عدم اصالت از ویژگیهای دوره قاجار است. در واقع یکی از عوامل افول در نگا‏ر‏گری این دوره تمایل به تقلید است؛ تقلیدی صرف و مکرر در پرداخت نقشها به تبعیت از یکدیگر در بیش از چهار دهه به نحوی که این تقلید و موضوعات مورد استفاده رنگی تازه به خود گرفته تکنیک کار ‏ن‏قاشان بر محور
‏۳‏-‏(۱-‏همان‏)
‏۴‏ـ ایران عضو قاجار از نگاه لوئیجی فونتابونه ـ ‏‌‏دکتر محمد ستاری ـ استاد یار پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
‏مشخص نگارگری دربار فتحعلی شاه‏ می‏‌‏گردد. در این دوره رنگهای بی‏‌‏جان، تزئین یکنواخت و نگارگران بدون ارائه تفکر، گرفتار نقش و رنگهای تک‏ر‏اری بودند. ۴ـ هنر نقاشی دوره قاجار و منیع‏‌‏الملک ۵‏ ‏ـ برخی محققان ایران، دوران قاجار را سرزمین ‏نقاشی‏‌‏ها نامیده‏‌‏اند چرا که در این دوران، ‏نقاشی‏‌‏های د‏ی‏و‏اری و تابلوها در تمام نقاط کشور در منازل اعیانی تا قصرهای قاجاری پراکنده بودند چنان وسعتی که در هیچ زمان دیگری سابقه نداشته است از این رو می‏‌‏توان گفت ‏نقاشی‏هایی با این وسعت و کثرت چه از نظر تعداد و چه از حیث ابعاد، در د‏یگر ادوار هنر ایران دیده‏ نمی‏‌‏شو‏ند در این دوره ‏نقاشی‏ها جزیی از بدنه ساختارهای درباری،‏ دولتی و منازل اش‏ر‏ا‏فی بوده‏‌‏اند که در گوشه و کنار کشور ساخته‏ می‏‌‏شدند و موضوع آنها :‏ ‏«‏تاریخی ، ادبی، اساطیری، شکار، جنگ، پرتره و موضوعات مذهبی بوده که اغلب ‏به اندازه طبیعی ترسیم می‏‌‏شدند گاه این اشتیاق ثبت تصاویر در کنار نقش برجسته‏‌‏ها‏ی ساسانی جلوه‏‌‏گر شده است‏»‏ و ن‏کته برجسته اینکه، برای اولین بار ‏نقاشی‏ ایرانی در قید سنتیهای شرق دور‏، با چشم بادامی و صورتهای مدور آ‏زاد شده و چهره‏‌‏ها‏ کاملا‏‌‏ً ایرانی‏‌‏اند در تشریح این گذار سنن م‏کاتب قبلی به سبکی جدید که آن را می‏‌‏توان سبک دربار قاجار دانست، برخی محققان چنین تفسیر نموده‏‌‏اند که در دوران صفویه، هنرمندان درک‏ می‏‌‏کردند که سبک متداول رضا عباسی و پیروان او مجا‏ل‏ی به ابداع و تجرد‏ نمی‏‌‏داد، همچون قرون گذشته، توجه هنرمندان برای الهام گرفتن به منابع خارجی معطوف شده با این تفاوت که در سده هفدهم (یازدهم هـ ‏. ‏ق ) منبع الهام اروپا بود نه چین بدین نمود در دوران قاجار و به خصوص در عهد فتحعلی شاه، ‏نقاشی‏ ‏دیواری متعددی پدید آمدند که متاسفانه اکنون تعداد اندکی از این ‏نقاشی‏ها ‏د‏ی‏و‏اری در مکان اصلی بر جا مانده‏‌‏اند از بسیاری ‏نقاشی‏ها تنها تنها عکسهایی پراکنده باقی مانده و برخی همچون
‏۴
‏نقاشی‏های کاخ نگارستان جابه جا شده و قطعات آنهادر خزانه کاخ موزه گلستان نگهداری‏ می‏‌‏شدند ‏نقاشی‏های کاخ سلیمانیه از جمله آثار معدود بر جا مانده در مکان اصلی خود است از جهاتی منحصر به فرد به شمار‏ می‏‌‏آید. این ‏نقاشی‏های دیواری نمونه بارز و یگان‏ه‏‌‏ای ‏از ‏نقاشی‏ قاجاری‏‌‏اند. ترکیب‏‌‏بندی متقارن و ‏ایست با عن‏اصر افقی و عمودی و منحنی، سایه‏‌‏پردازی مختصر در چهره و جامعه، تلفیق نقشمایه‏‌‏ها‏ی تزئینی و تصویری، رنگ تزئینی محدود با تسلط رنگهای گرم به خصوص قرمز.
‏از جمله ویژگی این آثار هستند در نقاشی قاجار ، شبیه‏‌‏سازی فدای میثاقهای زیبای استعاری و جلال و رفتار ظاهری‏ می‏‌‏شود مردان با ریش بلند و سیاه، کمر باریک نگاه خیره، دستی بر سرشان کمر و دست دیگر بر قبضه خنجر و عموماً افراد به واسط‏ه‏‌‏اشیاء معرفی‏ می‏‌‏شود.‏»‏ ‏۵
‏«‏از مقایسه دو تکچهره‏‌‏ به تصویر درآمده توسط شباشی هر دوره بهتر درک می‏‌‏شود تکچهره فتحعلی شاه به قلم میرزا بابا به تاریخ ۱۲۱۳ هـ . ق ۱۷۹۸ م به اندکی پس از تاجگذاری به تصویر در آمده و دیگری نقاشی کمال الملک از چهره ناصرالدین شاه که تنها چند سال قبل از مرگش در تاریخ ۱۳۰۷ هـ . ق ۱۸۸۹ کشیده شده تعلق این دو اثر به دوره مختلف از همان برخورد نخست آشکار می‏‌‏شود این دو تصویر اساساً‏‌‏ با دو تعبیر مختلف ‏«‏تصویرپردازی شاهانه‏»‏ ‏‌‏و شیوه هنرمندانه از هم متمایز هستند که فتحعلی شاه در شوکتی شاهانه و کاملاً‏‌‏ شرقی و ناصرالدین شاه در هیأت رسمی و نظامی اواخر قرن نوزدهم اثر میرزا بابا به لحاظ تکنیک، اندازه و ابزار و سبک ادامه‏‌‏ ‏سنتی است. که در ربع دوم قرن هجدهم در زمان فرمانروایی خاندان زند در ایران شکوفا گشت در حالی که نقاشی
‏کمال‏‌‏الملک به سبکی از نقاشی تعلق دارد که در ربع سوم قرن نوزدهم از اروپا وارد ایران
‏۵ ـ هنر نامه ـ فصلنامه تخصص دانشگاه هنر پاییز ۱۳۸۴ سال هفتم شماره ۲۸.
‏شد. آثار چهره‏‌‏نگاری دوران قاجار در عین این که ویژگی‏‌‏های تجسمی مختص به خود را دارند دارای بار مفهومی بسیار با اهمیتی نیز هستند اگر چه در میان حکومتهای پس از اسلام در ایران، شاهان قاجار تنها حکمرانانی نبودند که از هنرهای تجسمی برای مقاصد تبلیغاتی سود جستند اما تاکید آ

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x