تحقیق بتن و خواص آن ۳۶ ص

تحقیق بتن و خواص آن ۳۶ ص

تحقیق بتن و خواص آن ۳۶ ص

تحقیق-بتن-و-خواص-آن-36-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بتن ‏و خواص آن
‏بتن عمدتاً از ۲ قسمت تشکیل شده است:
‏مصالح سنگی: حدود ۷۵-۶۰ درصد حجم بتن از مصالح سنگی تشکیل می‏‌‏شود.
‏خمیر سیمان: حدود ۴۰-۲۵ درصد حجم بتن با خمیر سیمان پر می‏‌‏شود.
‏از ۴۰-۲۵ درصد خمیر سیمان، ۷ الی ۱۵ درصد سیان و ۱۴ الی ۲۱ درصد آب است.
‏میزان آب در خمیر سیمان
‏میزان آب در بتن معمولاً با نسبت وزنی آب به سیمان (W/C‏) ‏نشان داده می‏‌‏شود که W‏ معرف وزن آب و C‏ معرف ‏وزن سیمان است. به صورت یک اصل باید حتی‏‌‏المقدور نسبت W/C‏ کم انتخاب شود.‏
‏قسمتی از آبی که ‏در ساخت بتن مصرف می‏‌‏شود (حدود ۲۵ درصد وزنی سیمان)، جذب ذرات سیمان شده و در واکنش‏‌‏های شیمیایی (هیدراسیون) ‏بکار گرفته می‏‌‏شود، اما عملاً ساخت بتنی با W/C=0.25‏ امکان‏‌‏پذیر نیست، زیرا چنین بتنی به اندازه‏‌‌‏ای سفت است که کار ‏کردن با آن میسر نیست، به همین جهت باید W/C‏ را ‏تا آنجا افزایش داد که به سهولت بتوان با بتن کار کرد، لذا W/C‏ را تا ۴/۰ الی ۶/۰ افزایش می‏‌‏دهند، اما در همین ‏محدود باز هم هرچه W/C‏ را ک‏متر درنظر بگیرند، بهتر خواهد بود، زیرا مازاد ‏آب که در واکنش شیمیایی شرکت نمی‏‌‏کند، جا اشغال کرده و نهایتاً یا در بتن محبوس می‏‌‏شود و یا تبخیر شده و فضای خالی ایجاد می‏‌‏کند، ‏‌‏یعنی در هر حال از حجم مفید بتن می‏‌‏کاهد.
‏محاسن استفاده از نسبت آب به سیمان کمتر
‏افزایش مقاومت فشاری و کششی بتن؛
‏افزایش خاصیت ‏آب‏‌‏بندی در بتن (زیرا هرچه آب کمتری مصرف شده باشد، فضای خالی کمتری در بتن ایجاد شده و در نتیجه ‏روزنه‏‌‏های کمتری برای عبور آب وجود خواهد داشت)؛
‏کاهش جذب آب (به دلیل محدود شدن فضاهای خالی)؛
‏پیوستگی بهتر بین لایه‏‌‏های متوالی در بتن‏‌‏ریزی؛
‏افزایش چسبندگی ‏بین میلگرد و بتن (چون سطح تماس میلگرد و بتن بیشتر خواهد بود)؛
‏افزایش مقاومت در مقابل شرایط جوی نامساعد (تر و خشک شدن‏‌‏های متوالی و سرد و گرم شدن‏‌‏های متوالی)؛
‏کاهش میزان افت؛
‏کاهش میزان خزش؛
‏کاهش امکان آب انداختن بتن؛
‏کاهش امکان جدا شدن ‏دانه‏‌‏ها.
‏مزیت استفاده از نسبت آب به سیمان بیشتر
W/C‏ زیاد فقط یک حسن دارد و آن روانی و کارایی بیشتر است. جای بسی تاسف است که اکثراً ۱۰ مزیت ‏قبلی (ناشی از W/C‏ کمتر) فدای این یک حسن (کارایی بالاتر) شده و از W/C‏ بیشتر استفاده می‏‌‏شود، یعنی فقط به لحاظ آنکه ‏در کارگاه کار کردن با بتن راحت‏‌‏تر باشد، آب بتن را زیاد کرده و بدین ترتیب نارسایی‏‌‏های عدیده‏‌‏ای را برای بتن سخت شده آتی فراهم می‏‌‏کنند.
‏توجه شود که در هر حال، کار کردن با بتنی با W/C‏ کمتر از ۴/۰ امکان‏‌‏پذیر نیست.
‏بعضی از مسائلی که ممکن است ‏در بتن تازه بوجود آید
‏۱. آب انداختن بتن:
‏آب انداختن بتن از نظر یک پدیده ظاهری، اینگونه تجلی می‏‌‏کند که پس از بتن‏‌‏ریزی و پرداخت سطحی بتن، یک لایه نازک آب آغشته به سیمان روی سطح بتن ظاهر می‏‌‏شود.
‏این آب از قسمت‏‌‏های زیرین بتن به دلیل خاصیت ‏مویینگی به قسمت‏‌‏های سطحی آب بالا آمده و در مسیر خود احتمالاً مقداری سیمان را نیز با خود شسته ‏و همراه می‏‌‏کند. لذا در قسمت‏‌‏های بالایی بتن، مقدار آب موجود از آبی که در طراحی ‏درنظر گرفته شده، بیشار خواهد شد و به عکس، در قسمت‏‌‏های پایینی بتن مقدار آب کمتر خواهد گردید.
‏مشخصات نامطلوب‏‌‏ بتن آب انداخته به شرح زیر است:
‏الف) پس از سخت شدن ‏نامرغوب بوده و به مقاومت مطلوب و موردنظر نخواهد رسید.
‏ب) ‏لایه رویی بتن آب انداخته، پس از سفت شدن (سخت شدن) ‏به مرور زمان و با استفاده‏‌‏های ترافیکمی از آن پودر شده و به صورت گرد و خاک درمی‏‌‏آید و به این جهت سطح رویی ناصاف شده ‏و پدیده ‏«‏پودرشدگی‏»‏ ‏اتفاق می‏‌‏افتد. چنین بتنی اولاً بدن‏‌‏نما شده و ثانیاً نقطه ضعفی ‏برای شرایط یخ‏‌‏زدگی و هوازدگی خواهد بود. آب انداختن ‏پدیده بسیار نامطلوبی است و باید حتی‏‌‏المقدور ‏از ایجاد آن جلوگیری کرد، متاسفانه بعضی از استادکاران سعی می‏‌‏کنند با زیاد ماله شدن ‏بر روی سطح بتن، یک قشر آب در سطح ایجاد کنند، غافل از اینکه ‏این عمل، ضعف‏‌‏های ‏اساسی برای بتن ایجاد می‏‌‏کند.
‏مهمترین دلیل در آب انداختن بتن، اسلامپ بیش از حد است. بنابراین ‏کارایی و اسلامپ کم در کنار مزایایی دیگر، احتمال آب انداختن را نیز کاهش می‏‌‏دهد. دلایل دیگری از جمله ویبره بیش از حد و نیز نامناسب بودن دانه‏‌‏بندی، احتمال آب انداختن بتن را افزایش می‏‌‏دهند.
‏ ‏۲. جدا شدن دانه‏‌‏ها
‏جدا شدن دانه‏‌‏ها از پدیده‏‌‏هایی است که در بتن تازه ایجاد می‏‌‏گردد. به این ترتیب که دانه‏‌‏های درشد مخلوط نشست کرده و به سمت پایین حرکت می‏‌‏کنند و دانه‏‌‏های ‏ریزتر به سمت بالا منتقل ‏می‏‌‏شوند، بنابراین بتن حالت ‏یکنواختی خود را از دست داده و توزیع ‏دانه‏‌‏بندی به هم می‏‌‏خورد.
‏جدا شدن دانه‏‌‏ها در بتن تازه یک پدیده نامطلوی محسوب می‏‌‏شود و ناظرین ‏و مهندسین کارگاه همواره باید ‏سعی کنند تا از ‏عواملی که ممکن است منجر به بروز این حالت شود، جلوگیری نمایند. بتنی ‏که دانه‏‌‏های آن جدا شده، از نظر مقاومت فشاری و خمشی ضعیف شده و به حد مطلوب نخواهد رسید.
‏مهمترین دلیل جدا شدن دانه‏‌‏ها در بتن تازه، اسلامپ بالا و بیش از حد است.
‏دلایل دیگری از قبیل ‏ویبره بیش از حد، جابجا کردن بتن در قالب بوسیله بیل یا ویبراتور، ریختن بتن ‏از ‏ارتفاع ‏نیز ممکن است ‏به جدا شدن دانه‏‌‏ها منجر شود. انبار کردن نامناسب دانه‏‌‏ها ممکن است به جدا شدن ‏دانه‏‌‏ها قبل از ساخت بتن ‏و احتمالاً عدم وجود دانه
‏‌‏بندی یکنواخت و صحیح در بتن ‏ساخته شده منجر شود. به همین جهت ‏لازم است ‏انبار کردن دانه‏‌‏های شن ‏و ماسه در کارگاه به صورت مجزا و در دپوهای ‏جداگانه صورت گیرد. از طرفی بهتر است ‏برای ماسه یک دپوی (۰-۵mm‏) ‏و برای شن دپوهای (۵-۱۰mm‏) یا نخودی و (۱۰-۲۰mm‏) ‏یا بادامی تنظیم شود و در صورت استفاده از دانه‏‌‏های درشت‏‌‏تر می‏‌‏توان از یک دپوی (۲۰-۴۰mm‏) نیز استفاده کرد. به این ترتیب می‏‌‏توان در هنگام ‏ساخت بتن مصالح دانه‏‌‏ای از هر دپو به میزان محاسبه شده ‏جدا کرده و اختلاط را انجام داد.
‏تراکم بتن تازه
‏تراکن بتن، یعنی به حرکت درآوردن ‏ذرات بتن، کم کردن اصطکاک ‏بین آنها و خارج کردن حباب‏‌‏های هوا از بتن.
‏مکانیزمی که برای تراکم بتن بکار می‏‌‏رود، ارتعاش است. هدف از متراکم کردن بتن ‏و خارج کردن حباب‏‌‏های هوا، آن است که بتن توپرتری به دست آید تا در ‏نتیجه ‏آن بتن از مقاومت بهتری برخوردار شده و در مقابل عوامل مخرب محیطی از خود دوام بهتری نشان دهد.
‏از طرفی با افزایش سطح تماس بین بتن و میلگرد، چسبندگی بهتری بین آنها فراهم کرده و نیز سبب می‏‌‏شود که پس از باز کردن قالب‏‌‏ها، سطح ظاهری صاف و بدون خلل و فرج برای بتن حاصل شود. قدیمی‏‌‏ترین روش برای ویبره، ضربه زدن به بتن (به قالب) ‏ است. طبیعی است ‏که این نحو ویبره برای کارهای کوچک و کم‏‌‏اهمیت می‏‌‏تواند تا حدودی مناسب باشد.
‏انواع ویبره
‏۱. ویبره دستی:
‏ساده‏‌‏ترین نوع ویبره، ویبره دستی است که ممکن است به صورت میله‏‌‏ای یا شیلنگی باشد. ویبره میله‏‌‏ای یک وسیله لرزاننده کوچک است که آن را به وسیله دست هدایت کرده و یا فرو بردن به صورت قائم در قسمت‏‌‏های مختلف بتن را مرتعش کرده و حباب‏‌‏های ‏هوا را خارج می‏‌‏کنند. توصیه می‏‌‏شود ‏در این روش، میله لرزان ‏را به فاصله ‏هر ۵/۰ الی یک متر در بتن فرو برده و هر بار بین ۵ تا ۳۰ ثانیه ‏در بتن نگه دارند (بسته به میزان ‏تراکم مورد نظر و همچنین اسلامپ بتن).

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x