تحقیق با بحث درباره چگونگی طراحی و ساخت موتور آغاز شد
تحقیق با بحث درباره چگونگی طراحی و ساخت موتور آغاز شد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۰ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
۱
با بحث درباره چگونگی طراحی و ساخت موتور آغاز شد
چالش دوباره درباره پروژه ال-۹۰
گروه خودرو: پروه ال – ۹۰ در زمینه ساخت موتور در داخل کشور به چالش جدیدی کشیده شد.
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد به مدیرعامل شرکت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو تولید موتور مورد نیاز پروژه ال – ۹۰ را به منزله ساخت داخل ندانسته و آن را رد کرده است.
محمد زالی گفت: تولید موتور به این شکل نیروهای متخصص ایرانی را قادر نمیسازد که به هیچ دانش فنی جدید دست یابند.
مدیرعامل شرکت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران خودرو گفت: موتور ال-۹۰ با مالکیت رنو به ایران سفارش داده شده و اجازه تولید موتور از سوی رنو به ایران امتیاز نیست، بلکه زمانی این امتیاز محسوب میشود که مالکیت براساس طراحی باشد.وی ادامه داد: درباره موتور ال-۹۰ تنها ما اطلاعات فنی را به صورت متن فنی رنو بررسی کردیم و آن را مورد ارزیابی عملی قرار ندادهایم که این یک نقص بزرگ برای پروژه است. وی تاکید کرد: افتخار نیست که موتور یا میللنگ ال-۹۰ را داخل سازی کنیم، چون مالک آن شرکت رنو است مهم این است که ما خود دارای طراحی یک موتور و مالک آن باشیم و به طور حتم برای خودروسازی باید به سمت طراحیهای بومی حرکت کنیم.
۳
وی توضیح داد: در موتور ملی از طراحی تا دانش ساخت موتور را به دست میآوریم و قطعهسازان ما هم با کمک طرف آلمانی پروژه فعال میشوند که از این نظر این پروژه بسیار تکامل یافتهتر از ال -۹۰ است.
مدیر مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو در مورد میل لنگ پژو گفت: آنها بعد از چهار سال نقشه را به ما میدادند و ما تولید میکردیم و آن هم با اجازه پژو که این کار حتی مهندسی معکوس هم نیست چه برسد به انتقال دانش فنی.
از سوی دیگر رضا دانش فهیم مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ایرانخودرو با رد سخنان زالی، آن را غیرمتعادل و عوام فریبانه خواند.
وی در دفاع از قرارداد ال – ۹۰ اظهار داشت: هر کس و یا هر شرکتی بتواند مشابه این قرارداد امضا کند همه گونه مورد حمایت قرار خواهد گرفت.وی گفت: کسانی که ادعاهایی دارند باید برای اثبات ادعاهای خود اسناد و مدارک ارائه دهد.
رضا دانشفهیم گفت: باید دید که موتور خودرو را به چه قیمتی میخواهیم طراحی کنیم و چقدر هزینه برای کشور دارد و در نظر گرفتن هزینههای یک طراحی در اقتصاد به شدت رقابتی کنونی بسیار مهم است. وی با اشاره به این که زالی برای صحبتهای خود در مورد موتور ال – ۹۰ هیچ سند و مدرک و استدلالی ارائه ندادهاست، خاطرنشان کرد: هیچ شرکت بینالمللی دانش طراحی را به ما منتقل نمیکند، بلکه باید در این مورد هزینه کنیم و یا با شرکتی برای انتقال دانش فنی طراحی قرارداد ببندیم، مانند کاری که در مورد سمند انجام شد. وی اظهارات مدیرعامل ایپکو در موردمیزان مصرف سوخت موتور ال – ۹۰ را مردود دانست و گفت: موتور مورد ادعای این شرکت از هیچ موسسه بینالمللی تاییدیه ندارد و میزان آلایندگی و مصرف سوخت تنها در زمان نصب بر روی خودرو و انجام آزمایش مشخص میشود.
۳
وی در مورد امکان نصب این موتور بر روی ال – ۹۰، گفت: هیچ خودروسازی اجازه نمیدهد موتور یک شرکت دیگر بر روی خودروی آن نصب شود. وی با بیان این که در ال – ۹۰ دانش فنی تولید موتور خودرو به ایران منتقل میشود، افزود: موتور اولیه ال – ۹۰ بنزین سوز است، اما موتور پایه گازسوز آن در دست طراحی است که قرار است دو سال بعد از تولید ال – ۹۰ یعنی در سال ۲۰۰۸ تولید شود.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع خودروی ایران با بیان اینکه برای پاسخگویی در ارتباط با پروژه ال – ۹۰ تاکنون چهار جلسه مشترک در مرکز پژوهشهای مجلس داشتهایم، گفت: تمام سوالات این مرکز به صورت منطقی و قانونی پاسخ داده شده، اما از نتیجه این جلسات مطلع نیستیم.
دانشفهیم در ارتباط با این که بر اساس بررسیهای صورت گرفته توسط مرکز پژوهشهای مجلس، دو شرکت ایران خودرو و سایپا بالااجبار و بدون حق انتخاب در این پروژه درگیر میشوند، گفت: این موضوع یک اتهام است، زیرا هیات مدیره ایران خودرو و سایپا این قرارداد را تصویب کردند و به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نمایندگی دادند که این قرارداد را امضا کند.
دانشفهیم با بیان این که ایران خودرو و سایپا هیچ کدام به اجبار در این پروژه مشارکت داده نشدهاند، افزود: این دو شرکت حدود ۴۰۰ صفحه مطالعات فنی و اقتصادی داشتند که در هشت جلسه کارشناسی سنگین در مدیریت قبلی ایران خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به یک وفاق جمعی رسیدیم که باید ۱۴ بحث اساسی در یک پروژه مشترک در نظر گرفته شود و بر این اساس پروژه پلت فرم مشترک و ال – ۹۰ شکل گرفت.
۴
وی در ارتباط با احتمال پیشنهاد از سوی مرکز پژوهشهای مجلس برای خارج شدن ایران خودرو از مشارکت در پروژه ال – ۹۰ و ادامه فعالیتهای مربوط به طراحی و نوآوری در این شرکت، تصریح کرد: ایران خودرو در سال آینده تولید پیکان را متوقف میکند و این در حالی است که پیکان، گاو شیرده ایران خودرو است که وقتی آن را از او بگیری و بعد هم بگویی در پروژه ال – ۹۰ که اقتصادیترین پروژه برای ایران خودرو است و میتواند جایگزین پیکان شود مشارکت نکن، این به معنی از بین بردن ایران خودرو از روی عمد است.
دانش فهیم گفت: ایران خودرو حداقل ۹۰۰ هزار نفر سهامدار دارد و قرار نیست که چون ما می خواهیم کار طراحی انجام دهیم، بنابراین کاری کنیم که اولین شرکت بزرگ صنعتی کشور زیان ده شود.
دانشفهیم از هر اقدامی برای تولید خودرویی در کلاس ال – ۹۰ و با قیمت پایینتر از سوی هر فرد یا شرکتی استقبال کرد و گفت: نفی کردن، راحتترین اقدام است و آقایانی که ال – ۹۰ را نفی میکنند بهتر است پیشنهاد بهتری بدهند.
وی با طرح این سوال که آیا کسی در دنیا حاضر است با همین شرایط و مشخصات ال – ۹۰، قرارداد مشابهی را با ایران امضا کند؟ افزود: در سفری که اخیرا به چین داشتم، امکان تولید یک خودروی ۴ یا ۵میلیونی را در ایران بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که اصلا چنین امکانی وجود ندارد.