تحقیق ایزو ۹۰۰۰

تحقیق ایزو ۹۰۰۰

تحقیق ایزو ۹۰۰۰

تحقیق-ایزو-9000لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
ISO 9000 Y2K
‏تاریخچه شکل‏‌‏گیری استانداردهای مدیریت و تضمین کیفیت و بین‏‌‏المللی شدن آنها
‏بیش از نیم قرن از تدوین استانداردهای معتبر سیستمهای مدیریت و تضمین کیفیت می‏‌‏گذرد. ‏ضرورت بالا نگهداشتن ضرایب ایمنی و قابلیت اطمینان در صنایع نظامی سبب گردید که چنین مقرراتی ابتدا در این صنایع و سپس در صنایع هوانوردی و صنایع هسته‏‌‏ای به اجرا درآید.
‏پیچیدگی محصولات، تعداد و تنوع قطعات در صنایع خودروسازی نیز به ناچار باعث توسعه تدریجی استانداردها و مقررات مشابهی در این صنایع گردید و دستاوردهای قابل توجه این صنایع در اجرای این استانداردها باعث گردید تا شرکت‏‌‏ها و صنایع دیگر نیز سیستمهای کیفیت خود را بر اساس این استانداردها معتبر نمایند.
‏از دیگر مهم رشد و شیوع استانداردهای سیستم کیفیت می‏‌‏توان به کسب اطمینان از کیفیت توسط مشتری (تضمین کیفیت بیرونی) اشاره نمود.
‏به منظور کسب چنین اعتمادی، مشتری ناگزیر می‏‌‏گردد از طریق خود یا نماینده‏‌‏اش سیستم کیفیت سازمان مورد نظر را مورد رسیدگی و ارزیابی قرار دهد. ولیکن با این روش مشکل بزرگی برای شرکت‏‌‏ها، کارخانجات و تأمین کنندگان بوجود می‏‌‏آید و آن اختلاف بین معیارهای ارزیابی و ارزشیابی مشتریان مختلف بود و در واقع علاوه بر خواسته‏‌‏ها و انتظارات متفاوت مشتریان درباره محصول، مشتریان دیدگاههای مختلفی درباره سیستم کیفیت تأمین کنندگان ‏داشتند و طالب آن بودند که دیدگاهایشان در این سیستم‏‌‏ها لحاظ شود.
‏۲
‏تا دهه ۱۹۷۰ استانداردهای ملی ‏و منطقه‏‌‏ای متعددی به عنوان مبنای ارزیابی سیستم‏‌‏های کیفیت تدوین و منتشر گردید که هر یک نیز خواسته‏‌‏ها و ویژگیهای متفاوتی را برای سیستم‏‌‏های کیفیت در عرصه‏‌‏های مختلف و روشهای متفاوتی را نیز برای ارزیابی و ممیزی سیستم کیفیت ارائه می‏‌‏نمود.
‏اولین سری استاندارد تضمین کیفیت در سال ۱۹۷۹ میلادی با عنوان BS5750‏ در سه بخش و توسط مؤسسه استاندارد انگلستان (BSI‏) انتشار یافت. در سال ۱۹۸۷ میلادی، سازمان جهانی استاندارد ISO‏، بر پایه BS5750‏، مجموعه‏‌‏ای از استانداردهای بین‏‌‏المللی را انتشار ساخت که به خانواده ۹۰۰۰‏ ISO‏ مشهور شد.
‏این استانداردها در سال ۱۹۹۴ مورد بازنگری قرار گرفتند و سری ۲۰۰۰ استانداردهای مذکور در واقع نتیجه دومین ویرایش این استانداردها به شمار می‏‌‏رود.
‏نام ایزو چگونه بوجود آمد
‏کلمه ایزو (ISO‏) ترکیبی گرد آمده از کلمات International Standardization for Organization‏ است.
ISO‏ سر واژه (Abbreviation‏) نیست و در واقع کلمه‏‌‏ای است در قالب (Acronym‏) که از ‏«ISOS‏»‏ یونانی به معنی ‏«‏مساوی‏»‏ گرفته شده است. برای گریز از سرواژه‏‌‏های متعدد که در نتیجه ترجمه ‏«‏سازمان جهانی استاندارد سازی‏»‏ به زبانهای مختلف کشورهای عضو پدید می‏‌‏آید، از این کلمه استفاده شده است و اسم سازمان همواره ISO‏ خواهد بود.
‏۳
‏مزایای گواهینامه ISO 9000: 2000
‏سازمانهایی که استاندارد ایزو ۹۰۰۰ را در سیستم مدیریت کیفیت اجرا می‏‌‏کنند، دریافته‏‌‏اند که دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۰ منافع بسیاری به دنبال خواهد داشت. از جمله: ایجاد محیط کاری سازمان یافته، افزایش تعداد مشتری، و جلب رضایت بیشتر آنها.
‏به وجود آوردن سیستم مدیریت کیفیت می‏‌‏تواند پاسخی به تقاضای بازار کار و تجارت باشد، یا بهره‏‌‏وری سازمان شما را افزایش دهد. به طور کلی برخی منافع حاصل از پیاده کردن این سیستم عبارتند است از:
‏تهیه و تدارک ‏الزامات و ابزار کاربردی و همچنین حصول شفافیت‏‌‏های لازم برای حضور و موفقیت‏‌‏ اثربخش در مناقصه داخلی و بین‏‌‏المللی.
‏ارایه ساختاری شفاف و شخص از سازمان برای تمام طرفهای ذینفع از جمله:
‏جامعه، سهامداران، کارکنان، مشتریان و کارفرمایان و همچنین تأمین کنندگان.
‏جامعه‏ داخلی و بین‏‌‏المللی مطمئن می‏‌‏شوند که سازمان شما دارای شناسنامه عملکرد و اهداف متعالی و مترقی است و ضمن حفظ منابع ملی و بشری بر علیه منافع عمومی از جمله ایمنی و محیط زیست و کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی نمی‏‌‏گذارد و در جهت پاسداشت آنها گام بر می‏‌‏دارد.
‏سهامداران‏ مطمئن می‏‌‏شوند که سود سهام و سرمایه آنها بطور منطقی و نه اتفاقی حاصل می‏‌‏شود و ضمن تداوم حرکت در یک مدار مستمر در جهت افزایش و فزونی آن نیز برنامه‏‌‏ریزی شده است.
‏مشتریان‏ مجموعه مطمئن می‏‌‏شوند که آندسته از الزامات فنی، تخصصی و سایر ویژگیهای محصول و خدمات دریافتی که انتظار دارند برآورده می‏‌‏شود و سازمان به الزاماتی که آنها اشاره نکرده‏‌‏اند ولی برای کیفیت و ایمنی مورد نظرشان مورد نیاز است فکر کرده و تدابیر مثبتی اندیشه نموده است.
‏۴
‏تأمین کنندگان ‏مطمئن می‏‌‏شوند که اقلام و مواد اولیه را به شرکت و سازمانی هوشمند می‏‌‏سپارند و در صورت هر گونه نقص و کوتاهی در آنها، اقلام معیوب شناسایی شده و در ضمن لطمه به اعتبارشان برای آنها هزینه سر بار ایجاد می‏‌‏کند (از جمله هزینه عودت یا بازکاری و اصلاح و ارسال مجدد کالا) بنابراین اقدام مورد نیاز شما را با دقت و ریز سنجی بیشتری تهیه و تامین می‏‌‏کنند تا هم بازار یک مشتری خوب را حفظ کنند و هم هزینه فروششان کمتر شود.
‏کارکنان ‏مجموعه مطمئن ‏می‏‌‏شوند که تمامی ارزشهای انسانی آنها اعم از دانش، آگاهی، مهارت، تخصص، تجربه، صلاحیتها و شایستگیهایشان و در معنای ارزشهای معنوی و انسانی آنها حفظ شده و مورد احترام قرار می‏‌‏گیرد و به ایشان بعنوان ابزار کار و مواد دارای تاریخ مصرف نگاه نمی‏‌‏شود.
‏* به تصویر کشیدن نمایه‏‌‏های قابل حصول از مقاصد گام به گام و دور دست سازمان برای بقای در عرصه تعالی و سایر زمینه‏‌‏ها از جمله تجاری، بازرگانی و سرمایه‏‌‏داری.
‏* ‏توزیع تعهد سازمانی بین تمامی افراد و مسوولیتهای مرتبط درون سازمانی بگونه‏‌‏ای که با تعیین و تشریح ‏شرایط ‏مطلوبی که مورد نظر مدیریت سازمان است و در نهایت شرایطی که باید برای تحقق آنها تلاش نمود، هر ‏مسوولیتی محدوده عملکرد و اختیارات خود را بخوبی تشخیص می‏‌‏دهد و می‏‌‏داند که در چه مسوولیتی باید پاسخگو باشد. بنابراین مخاطره مدیریت برای حضور مستمر بروی جریان کار به حداقل می‏‌‏رسد (مخاطره اکثر مدیران اینست که فقط زمانی کار پیشرفت می‏‌‏کند که نه تنها با دو چشم بلکه با دوازده چشم بروی هر یک کارکنان نظارت وجود داشته باشد تا کارکنان حداقل نیمی از انتظارات را برآورده کنند!‏!!)
‏* شناسایی و ردیابی تمامی مخاطرات و معایت محتمل در جریان عملکرد و پیش‏‌‏بینی اکثر شرایط نامطلوبی که ممکن است در صورت کوتاهی‏‌‏های احتمالی بوجود (کاهش ریسک تولید و سرمایه)

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x